آینده ترافیک شهر اصفهان چه می‌شود؟

آذرماه سال ۱۲۷۹ هجری شمسی که پای اولین اتومبیل به عنوان سوغاتی از فرنگ به خیابان‌های ایران باز شد، کسی تصور نمی‌کرد روزی تعداد آن‌ها به قدری زیاد شود که ترددشان در معابر شهری به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترافیک یکی از مباحث چالش برانگیز است که مشکلات زیادی را برای تردد شهروندان در شهرهای بزرگی همچون اصفهان ایجاد کرده و علیرغم اینکه بعضی راهکارها برای رفع این مشکل اندیشیده شده، اما به نظر می رسد بی‌نتیجه بوده است.

با افزایش تعداد خودروها، خیابان‌های بیشتری در شهرها احداث و تعداد زیادتری نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی بکارگیری شد؛ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی افزایش داده شد و دوربین‌های کنترل ترافیک و دیگر ابزار کاربردی مورد استفاده قرار گرفت. این شرایط تا جایی ادامه یافت که مسئولان شهری مجبور شدند در داخل محدوده شهری اتوبان‌ احداث کنند؛ اما این اقدامات نیز نتوانست گره‌های ترافیکی شهر را به صورت کامل باز کند.

تکانی به حمل ونقل عمومی بدهیم

غلامرضا شیران، کارشناس ارشد حمل و نقل شهری بر این باور است که حمل و نقل عمومی ایران با سیستم‌های از قبل تعیین شده توسط برنامه‌ریزان خشک و مستبد حرکت می‌کند که نمی‌دانند دریافت نظرهای مردم می‌تواند در رفع مشکلات آن کمک شایانی کند.

وی با تاکید بر اینکه مسافر باید از نظر زمان‌بندی و راحتی در استفاده وسیله نقلیه اطمینان داشته باشد تا بتواند به آن اعتماد کند که متاسفانه در هیچ یک از موارد این اصول رعایت نشده است، ادامه می‌دهد: زمانی می‌توانیم حمل و نقل عمومی را جایگزین کنیم که تمامی موارد رعایت شود.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان با طرح این سؤال که اگر قرار شد شهروندان خودرو شخصی خود را کنار بگذارند، آیا گزینه مناسبی در پیش رو دارند که ساعت‌ها در کنار خیابان منتظر تاکسی و اتوبوس نمانند و هوای آلوده را استشمام نکنند؟ می‌گوید: در بخش حمل و نقل عمومی مسئولان باید با راهکارهای خوب و مدیریت مناسب همین وسیله های حمل و نقل عمومی موجود را تکانی ویژه دهند، زیرا حمل و نقل همگانی با یک مدیریت خوب که متکی بر هزینه‌های گزاف نباشد، می‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

وی تاکید می‌کند: برای واسطه بین تاکسیرانی و اتوبوسرانی باید ناوگان مینی‌بوسرانی پاک و خودروهای شاتلی که مردم را از محله‌ها به شبکه‌های اصلی حمل و نقل برساند، در نظر گرفته شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید همپوشانی داشته باشند، تصریح می‌کند: نکته دیگر اینکه شهروندان زمانی از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که اعتماد داشته باشند اتوبوس‌ها به موقع به ایستگاه می‌رسد و برنامه زمانبندی دارد.

شیران اظهار می‌کند: در ارتباط با راهکارهای داشتن حمل و نقل مطلوب و با کیفیت، اصل نظرسنجی از مردم کشور دریغ شده است، از این رو معتقدیم ترافیک شدید پیامد همین کم‌توجهی مسئولان به خواسته‌های مردم است.

پارکومترها از آذرماه به خیابان‌های مرکزی شهر می‌آید

علیرضا صلواتی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان معتقد است: "مردم بهترین مشاوران ترافیک برای مدیران شهری هستند زیرا آنها هم شهردار و هم پلیس خود بوده و هر پیشنهادی که ارائه می کنند، کارشناسی شده است چون مشکلات را لمس کرده و راه حل ارائه می‌دهند."

وی با بیان اینکه تجمیع سه ضلع کنترل پلیس و دوربین و فرهنگ‌سازی به ارتقای رفتارهای ترافیکی شهروندان کمک می‌کند، می‌گوید: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، رفتارهای ترافیکی شهروندان در اصفهان رو به اصلاح است، به عنوان مثال در چند سال اخیر توقف خودروها بر روی خطوط عابر پیاده به وفور مشاهده می شد، اما با توجه به فرهنگسازی های صورت گرفته این معضل رفع شده است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: در حال حاضر دغدغه پارک دوبل خودروها در حاشیه خیابان‌های شهر را داریم، زیرا این تخلف در شهر اصفهان به یک هنجار تبدیل شده است؛ البته امیدواریم امسال با ورود خودروهای سامانه ثبت تخلفات مکانیزه در کنار ماموران پلیس راهور این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه خودروهای سامانه ثبت تخلفات مکانیزه از نوع پژو ۲۰۶ سفیدرنگ است که با سه دوربین نصب شده روی آن‌ها، تخلفات به صورت مکانیزه ثبت می‌شود، اظهار می‌کند: این سامانه تخلفات ایستایی همچون پارک دوبل، توقف در ایستگاه اتوبوس، حریم تقاطع‌ها و میادین و توقف در محل‌های توقف مطلقاً ممنوع را ثبت می‌کند تا توسط پلیس راهور اعمال قانون شود.

صلواتی با تاکید بر اینکه تا آذرماه سال‌جاری هر یک از مناطق شهرداری اصفهان یک خودرو ثبت تخلف خواهد داشت، می‌گوید: اعمال قانون به صورت یکسان در نقاط مختلف شهر انجام می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح پارکومتر در خیابان‌های اصفهان، تصریح می‌کند: به منظور رفع معضل پارک‌های حاشیه ای غیرمجاز در خیابان‌های اصفهان تا کنون طرح‌های مختلفی از جمله پارکومترهای سکه‌ای، موبایل پارک و پارکبان اجرا شده که با نقاط ضعف و قوت هایی همراه بود، اما در نهایت با تجربه اجرای این طرح ها شهرداری اصفهان به این نتیجه رسید که طرحی مکانیزه و هوشمند اجرا کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه هدف اصلی اجرای طرح پارکومتر ایجاد عدالت در فضای پارک خودروها و حذف پارک های غیرمجاز و دوبل است، می‌افزاید: پارکومترها از آذرماه امسال به خیابان‌های مرکزی شهر می‌آید که امیدواریم با همراهی شهروندان مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر با این اقدام کاهش یابد.

وی با اشاره به مزایای پارکومتر خاطرنشان می‌کند: با وجود پارکومترها، شهروندان به استفاده از پارکینگ‌های عمومی سطح شهر ترغیب شده و از پارک‌های طولانی مدت در سطح شهر خودداری خواهند کرد که این مسئله به روان‌سازی ترافیک کمک می‌کند.

صلواتی ادامه می‌دهد: در مرکز شهر اصفهان (مناطق یک و سه شهرداری) بیشترین تعداد پارکینگ وجود دارد، اما گاهی در بعضی خیابان‌های شهر کاربری‌هایی ایجاد می شود که مشکلات ترافیکی را چند برابر می کند.

وی از جایگزین شدن طرح محدودیت ترافیکی به جای طرح زوج و فرد در شهر اصفهان خبر می دهد و می‌گوید: طرح محدوده ترافیک با هدف کاهش ترافیک‌های زائد و ایجاد تسهیلات برای ساکنان و افرادی که کار ضروری در مرکز شهر دارند، اجرا می‌شود که با اجرایی شدن طرح ترافیک جدید تقاضای تردد از سوی شهروندان را مدیریت می‌کنیم تا آنها برای سفرهای درون شهری خود برنامه‌ریزی‌کنند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح می‌کند: یکی از مشکلات شهر اصفهان تجاری‌های خطی نامتناسب از جمله نمایشگاه اتومبیل در اتوبان چمران، لوازم تزئینات خودرو در خیابان صغیر و فست‌فودها در چهارباغ خواجو است در حالی که در کشورهای توسعه یافته تجاری خطی به این معنا وجود ندارد؛ موضوع دیگر سرانه‌های صنفی در ایران است که چند برابر استاندارد جهانی بوده و این سرانه ها در اصفهان چند برابر کشور است.

وی با اشاره به خلأهای قانونی، اظهار می‌کند: نباید اگر محلی کاربری تجاری دارد، متصدی آن هر نوع تجارتی که بخواهد راه‌اندازی کند یا در هر خیابان هر کاربری شکل بگیرد که امیدواریم اتاق اصناف در این باره همراهی لازم را داشته باشد.

صلواتی با تاکید بر اینکه یکی از مزایا در شهر تعامل پلیس و مدیریت شهری است، می‌گوید: اجرای طرح‌های ترافیکی در شهر مثل سه شنبه های بدون خودرو و پیاده راه سازی چهارباغ بدون همراهی پلیس غیرممکن است.

از هر ۱۰۰ خودرو ۷۰ خودرو تک سرنشین!

سرهنگ ابوالقاسم چلمغانی، رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان در خصوص وظایف پلیس راهور برای هدایت ترافیک شهر اصفهان، می‌گوید: پلیس راهنمایی و رانندگی وظایف گسترده‌ای بر عهده دارد و با حداکثر توان خود سعی در روان ساختن ترافیک شهر و خدمت رسانی به مردم دارد.

وی تاکید می‌کند: با توجه به حجم وسیع تردد خودروها، تولید بیش از اندازه و افزایش چهاربرابری خودروها در معابر درون شهری همچنین افزایش ۲.۵ برابری افراد دارای گواهینامه در یک پروسه ۱۰ ساله، روز به روز بر تعداد استفاده کنندگان از خودرو اضافه شده و از سوی دیگر تلاش‌های زیادی برای افزایش معابر بزرگراهی انجام شده است، اما این راهکاری معقولانه نیست و معتقدیم باید برای توسعه فرهنگ ترافیک تلاش کنیم.

رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان با بیان اینکه توسعه فرهنگ ترافیک موضوعی بسیار حائز اهمیت است، اظهار می‌کند: از هر ۱۰۰ خودرو در حال تردد شهر اصفهان ۷۰ خودرو تک سرنشین بوده و استفاده بی رویه افراد از خودروها به صورت تک سرنشین به یک معضل ترافیکی تبدیل شده است، البته باید بررسی شود چرا مردم به استفاده از خودروهای شخصی برای انجام سفرهای درون شهری خود علاقه زیادی دارند.

وی ادامه می‌دهد: این سؤال مطرح است که آیا زیرساخت ها به خوبی فراهم شده، ناوگان حمل ونقل عمومی توسعه مطلوب پیدا کرده و باز هم شهروندان رغبت زیادی به استفاده از خودروی شخصی دارند؛ قطعاً نقص‌هایی وجود دارد که مردم تمایل دارند به جای اتوبوس، مترو و تاکسی از خودرو استفاده کنند.

سرهنگ چلمغانی با بیان اینکه از سال ۸۴ تا سال ۹۴ با فرهنگ‌سازی به ویژه آموزش در مدارس و مساجد و سایر مکان‌های عمومی ۱۰ هزار کشته حوادث ترافیکی کاهش پیدا کرده است، می‌گوید: خوشبختانه دانش آموزان در مدارس برای اجرای طرح‌های "همیاران پلیس" و "فرهنگ‌یاران" کمک و همراهی کردند و شاهد کاهش آمار کشته شدگان حوادث رانندگی بودیم.

وی معتقد است: "در کنار توسعه فرهنگ ترافیک و زیرساخت‌های ناوگان حمل ونقل عمومی، باید محدودیت‌هایی برای تردد خودروهای شخصی ایجاد کرد در حال حاضر بی‌انضباطی در ترافیک، توقف در ایستگاه‌های اتوبوس و محوطه میادین و چهارراه های شهر و راهبندان‌های طولانی شرایط ایجاد شده در شهر است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد."

رییس پلیس راهور شهرستان اصفهان اظهار می‌کند: قانونی مبنی بر برخورد با خودروهای تک سرنشین هنوز ابلاغ نشده و به نظر می‌رسد تنها راهکار محدودیت‌های ترافیکی از جمله طرح زوج و فرد و توسعه سیستم هوشمند برخورد با تخلفات است.

وی با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی در طرحی با شعار "پلیس هوشمند، امین مردم" بهره‌مندی از سیستم‌های هوشمند به خصوص دوربین‌ها، تلفن‌های پلیس همراه و ثبت تخلفات هوشمند، با اکثر تخلفات برخورد می‌کند، اظهار می‌کند: امروزه دستگاه های هوشمند به کمک پلیس آمده تا رفتارهای ترافیکی مردم اصلاح شود، بنابراین رانندگان باید به گونه‌ای اگاه شده باشند که هر لحظه پلیس را در کنار خود ببینند و حتما نسبت به ثبت تلفن همراه خود در سوابق شماره گذاری پلاک خودرو اقدام کنند، زیرا به محض ارتکاب تخلف رانندگی برای آن‌ها پیامک ارسال می شود.

سرهنگ چلمغانی با تاکید بر اینکه رفتارهای ترافیکی رانندگان کنترل می‌شود، تصریح می‌کند: در حال حاضر با معضل پارک دوبل خودروها در شهر مواجه هستیم در حالی که حاشیه خیابان پارکینگ اختصاصی نیست؛ البته اجرای طرح پارکومتر می‌تواند  به رفع این مشکل کمک کند.

وی می‌افزاید: چشمان قانون همیشه باز است، بنابراین به رانندگان توصیه می شود ماهی یکبار پرینت خلافی خودرو خود را از دفاتر پلیس ۱۰+ دریافت کنند.

گزارش از: راضیه کشاورز، خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 396360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.