کلانشهری با بیشترین مساحت بافت فرسوده

بازسازی بافت‌های فرسوده در شهرها از جمله کلانشهرهایی که از قدمت زیادی برخوردار هستند، در سال‌های اخیر دوچندان شده است؛ به ویژه اینکه برخی بافت‌های تاریخی که هویت هر شهر است، در بخش بافت‌های فرسوده قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با رشد علم و تغییر در ساختار شهرها و حرکت به سمت توسعه پایدار شهری، اهمیت احیای بافت‌های فرسوده دوچندان شد.

کلانشهر کرمانشاه با سابقه تاریخی زیادی که دارد، بیشترین مساحت بافت‌ فرسوده را هم به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود مدیران شهری و کارشناسان برای بازسازی این بافت‌ها و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در این مکان‌ها به تناسب نوع ساخت و ساز و معماری این شهر، اقداماتی را انجام دهند. در همین راستا خبرنگار ایمنا، گفت‌وگویی با منصور داودی، مدیرشهرسازی شهرداری کرمانشاه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

چند درصد از بافت تاریخی شهر در بخش بافت فرسوده قرار دارد؟

حدود ۳۰ درصد بافت تاریخی کرمانشاه در بافت فرسوده قرار دارد.

چه طرح‌هایی برای حفظ اصالت بافت‌های تاریخی در شهر مناسب است؟

حفظ و احیای تکدانه‌های ارزشمند بناهای تاریخی با وضع ضوابط و حرایم آن و تعیین کاربری‌های مناسب به جهت اقتصادی کردن بنا به لحاظ تشویق مالکین چنین پلاک‌هایی برای ادامه و نگهداری ملک و همچنین ایجاد تعلق خاطر برای مالکین و مردم را در دستور کار داریم.

برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده چه طرح‌هایی مناسب‌تر است تا به بافت تاریخی شهر (عمدتا بافت‌های تاریخی که در بخش بافت‌های فرسوده واقع شده‌اند)، آسیب نرساند؟

در طرح های بازآفرینی شهری که اکثرا در جهت نوسازی بناهای فرسوده می‌باشد، لازم است پلاک‌هایی که ازنظر آثار تاریخی ارزشمند هستند، مرمت شوند، بناهای فرسوده ناکارآمد به همان سبک و سیاق و معماری سنتی و تاریخی با حداقل مداخله در شبکه و معابر شهری بازسازی شوند.

برای جلب مشارکت اجتماعی شهروندان به منظور حفظ بافت‌های تاریخی شهر، چه طرح‌هایی بهتر است انجام شود؟

پیشنهاد کاربری‌های اقتصادی که نگهداری بناهای با ارزش را با صرفه جهت مالکین کند و همچنین ارائه تسهیلات بانکی مناسب و تصویب بسته‌های تشویقی از سوی شهرداری از قبیل معافیت هزینه‌های مرتبط با پروانه ساخت، اعطای تراکم مناسب با موافقت دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین موافقت با کاربری‌های غیرمسکونی مناسب مانند اقامتی، بوم‌گردی، رستوران، چایخانه سنتی و ... می‌تواند شهروندان را برای مشارکت در این زمینه جلب کند.

 به منظور جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های فرسوده و افزایش امنیت در این مکان‌ها، ضمن اینکه آسیبی هم به بافت‌های فرسوده وارد نشود، چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

هر آنچه که باعث رونق بخشیدن به ساخت و سازهای مناسب در محدوده‌های هدف باشد با تصویب کاربری‌هایی که منجر به مراجعه همیشگی مردم به این محل‌ها شود مانند تبدیل به موزه، فرهنگسرا، سرای محله و مجتمع‌های فرهنگی ورزشی و همچنین جلوگیری از بن‌بست ماندن معابر موجود با ارائه طرح‌های مناسب شهرسازی که باعث بازگشایی و رفت و آمد بیشتر در مکان‌های قدیمی شده، امنیت افراد معتاد و بزهکار را ناامن می‌کند.

چگونه می‌توان به بافت فرسوده هویت بخشید؟

هویت در بافت‌های فرسوده به تک بناهای با ارزش و معابری دارد که رهگذران را به عمق تاریخ سوق می‌دهد لذا مرمت و باز زنده‌سازی این بناها و در صورت لزوم تغییرکاربری آن‌ها به اماکن فرهنگی هنری و نگهداری بناهای تاریخی جهت بازدیدکنندگان باعث هویت‌بخشی به بافت فرسوده خواهد بود.

دفاتر تسهیلگری در شهر راه‌اندازی شده است؟

در حال حاضر خیر، اما از طریق مدیریت نوسازی و بازآفرینی شهری در حال پیگیری هستیم. نداشتن توانایی مالی از دلایل عمده تشکیل نشدن این دفاتر است.

در مسیر بازآفرینی بافت فرسوده با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

در جهت بازآفرینی شهری، نبود تسهیلات مناسب و عدم هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و موازی‌کاری در این بخش و همچنین نبود توان مالی در جهت راه‌اندازی به موقع دفاتر تسهیلگری که گام بلندی در جهت شروع بازسازی بافت فرسوده شهری را می‌توانند به عهده بگیرند، از جمله عمده‌ترین مشکلات است.

تاب‌آوری شهری چیست؟

تاب‌آوری شهری مفهوم جدیدی است که رویکرد اصلی آن در طراحی شهری با آسیب‌پذیری کمتر می‌باشد و هر شهری که در مواقع اضطراری به سرعت به شرایط جدید پاسخ داد و با کمترین آسیب کار خود را ادامه دهد، تاب‌آورتر است.

کد خبر 396334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.