چه کسانی قصد برهم زدن سخنرانی روحانی را داشتند؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

برهم زدن سخنرانی روحانی توسط دانش آموزان

صبح امروز در جریان سخنرانی رئیس‌جمهوری در میدان امیرچخماق یزد، تعدادی با سر دادن شعار قصد بر هم زدن سخنرانی رئیس‌جمهوری را داشتند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در واکنش به آنها گفت: صدای شما مردم، صدای این چند نفر جوان نیست. اختلاف و فاصله، خواست آمریکاست. نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود. علی‌اکبر حدادی، یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب یزد، از حاضران در سخنرانی امروز رئیس‌جمهوری، درباره حواشی پیش‌آمده در آن می‌گوید: تاکنون هویت این افراد مشخص نشده است، اما از گروه سنی بسیار پایینی بودند. به نظر می‌رسید حتی دانشجو هم نبودند و محصل دبیرستان بودند. این فعال سیاسی درباره اینکه آیا نشانه‌ای مبنی بر اینکه معترضان از جایی هدایت‌ شده‌اند یا نه، بیان می‌کند: نه! هیچ نشانه یا لباس متحدالشکلی نداشتند. وی درباره شعارهایی که این گروه سر می‌دادند و پلاکاردهایی که همراه داشتند، تصریح می‌کند: شعار مشخصی نداشتند، بیشتر بنای برهم زدن سخنرانی از طریق ایجاد سروصدا و هو کردن داشتند. روی یکی از پلاکاردها، صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «مردم گله‌مندند» و اینکه مردم به کار نیاز دارند، نوشته شده بود. حدادی می‌افزاید: تعدادشان به ۳۰ تا ۳۵ نفر نمی‌رسید، جمعیت هم با آنها همراهی نکردند. حتی در پایان که آقای روحانی از آقای خاتمی یاد کردند، جمعیت استقبال و شادی کردند. اینها شب گذشته نیز با پلاکاردهایی با محور بیکاری و مشکلات مربوط به اشتغال مقابل استانداری تجمع کرده بودند؛ البته مشکلاتی به لحاظ اشتغال در استان وجود دارد و آماری مبنی بر اینکه یزد دومین رتبه بیکاری در کشور را دارد، منتشر شده که این نیز به موضوع دامن زده است. یک شاهد عینی دیگر از یزد می‌گوید: شب گذشته جلسه فعالان سیاسی و اجتماعی با آقای واعظی بود که نمایندگان برخی تشکل‌های دانشگاه یزد با سبد گلابی پوسیده در جلسه حاضر شدند. آنها در حین مراسم با اعتراض جلسه را ترک و بعد از آن نیز مقابل استانداری تجمع اعتراضی کردند. 

واکنش نعمتی به گمانه‌زنی‌ها درباره انصراف لاریجانی از انتخابات مجلس و حضور در انتخابات ۱۴۰۰

بهروز نعمتی اظهار کرد: عده‌ای برای اینکه کارهای خودشان را لاپوشانی کنند چنین حرف‌هایی را می‌زنند که در قم تشکیلاتی ایجاد شده و قرار است برخی افراد کاندیدا باشند و بعد هم می‌گویند لاریجانی رزومه نداده است. وی افزود: آقای لاریجانی کدام دفعه به یک تشکیلات رزومه داده است. مشخص است که این حرف‌ها حرف رقیب است و به این شکل می‌خواهند از ایشان انتقام بگیرند. نعمتی ادامه داد: طبیعتا اگر آقای لاریجانی تصمیمی در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات گرفته باشد یا باید خودش آن را اعلام کند یا دفترش و یا نزدیکانش، من تا امروز حرف نیامدن از ایشان نشنیده‌ام و ایشان هیچ تصمیمی برای نیامدن در انتخابات مجلس نگرفتند. وی درباره احتمال تغییر حوزه انتخابیه علی لاریجانی در انتخابات دور یازدهم مجلس نیز گفت: ایشان بعید است که از تهران یا آمل کاندیدا شود به هر حال آقای لاریجانی عالم زاده است و اگر بخواهد در انتخابات حضور یابد از قم کاندیدا می‌شود. نعمتی درباره برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: این موضوع منافاتی با این که ایشان در انتخابات مجلس آینده حضور پیدا کند، ندارد. خیلی‌ها هستند که می‌خواهند به مجلس بیایند و بعد از آن رئیس جمهور شوند.

حمایت چهره شاخص اصلاح طلب از تسخیر سفارت آمریکا 

علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، شامگاه امروز (یکشنبه) در نشست نگاهی به جنبش دانشجویی ایران که به همت حزب اراده ملت برگزار شد، گفت: من سال ۵۷ وارد دانشگاه تهران شدم. زمانی که انقلاب شد تعداد کل دانشجویان کشور ۱۸۰ هزار نفر بود الان تعداد دانشجویان ۴ میلیون نفر است. آن زمان دانشجویان در جامعه اثرگذار و زنده بودند و نبض خیلی از مسائل در دانشگاه می‌تپید و دانشجو عنصر نایاب بود. به گفته وی، بیشترین فعالیت ها و کنش‌ها در دو دانشکده فنی و پزشکی دانشگاه تهران بود. دانشجویان دانشکده فنی فوق لیانس پیوسته بودند و بیشترین حضور را در دانشگاه داشتند به همین دلیل سرآمد دانشجویان دانشگاه بودند. آن زمان چپ‌های کمونیست و مذهبی ها در جنش‌های دانشجویی فعال بودند. دبیرکل حزب اتحاد ملت افزود: جنبش دانشجویی فقط به مذهبی‌ها و چپ‌ها اختصاص نداشت اولین انجمن دانشجویان مسلمان توسط مجاهدین خلق طراحی شده بود. در این حین، انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها هیچ گروهی از بیرون نداشتند و خودجوش در دانشگاه‌ها تشکیل شدند و پس از تشکیل در بهار سال ۵۸ در تابستان سال ۵۸ بیشتر تحولات در کوی دانشگاه رقم می خورد. شکوری راد تاکید کرد: نقد من به جنبش دانشجویی این است که آنها باری را برداشتند که توان حمل آن را نداشتند. همان موقع که من در دل جنبش دانشجویی بودم به دانشجویان توصیه کردم این بار را زمین بگذارند. زمانی که انقلاب اسلامی شکل گرفت زمان حاکمیت ایدئولوژی در جهان بود و شریعتی مروج ایدئولوژی بود و سروش ایدئولوژی را رد نمی‌کرد. دبیرکل حزب اتحاد ملت می‌گوید که دانشجویان قبل از انقلاب فعالیت داشتند و در جریان انقلاب روحانیت پیشرو شدند و دانشجویان ذیل آنان فعالیت کردند و در قالب مساجد ایفای نقش می‌کردند. در انقلاب اسلامی نقش دانشجویان به طور مشخص برجسته نیست. تسخیر لانه جاسوسی در زمان خود یک حرکت بسیار بزرگ و اثرگذار بود؛ حال برخی ها می‌گویند اثرگذاری منفی یا مثبت داشته که بحث دیگریست. وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی در اول انقلاب تحت تاثیر شهید مطهری در زمان جنگ تحت تاثیر آقای دستغیب بودند، گفت: در فاصله انتخابات مجلس اول تا انتخابات مجلس دوم، انتخابات توسط حزب جمهوری و جامعه روحانیت مبارز برگزار می‌شد و فضا هم رقابتی هم نبود. رقابتی شدن مجلس دوم به دلیل حضور دانشجویان بود. ورود دانشجویان در سال ۶۲ موجب شکست انحصار سیاسی حزب جمهوری و جامعه روحانیت مبارز شد. جنبش دانشجویی زنده وجود داشت.

کاظم جلالی با رأی مجلس، سفیر روسیه شد/موافقان و مخالفان چه گفتند؟

 در جلسه علنی امروز مجلس بررسی استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌ها به منظور ماموریت جدید در سفارت روسیه در دستور کار قرار گرفت که نمایندگان با استعفای او موافقت کردند و در پایان علی لاریجانی برای او آرزوی توفیق کرد. در این جلسه کاظم جلالی گفت: وزارت خارجه دو رسته دارد؛ رسته اداری و رسته سیاسی که افراد در رسته سیاسی همانند اعضای هیأت علمی ارتقاء پیدا می‌کنند، بنده نیز از وابستگی شروع کردم و سپس مراحل دبیر سوم، دبیر دوم، دبیر اول، رایزن سوم، رایزن دوم، رایزن اول را طی کردم و هم اکنون مقام رایزن اولی را دارم. وی با بیان اینکه مقام سفیر آخرین مقام در وزارت امور خارجه بوده و با پست سفیر متفاوت است، اظهار کرد: در ۳۲ سالگی وارد مجلس شدم و حال ۵۲ سال دارم، در ۵ دوره حضور در مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم؛ در مجلس ششم از سال دوم عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در مجلس هفتم و هشتم ‌به عنوان سخنگو و در مجلس نهم و دهم مسئولیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشتم. این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: علاقه اصلی من سیاست خارجی است اما به دلیل نمایندگی مجلس لاجرم در حوزه سیاست داخلی نیز ورود پیدا کردم، در طول ۲۰ سال حضور در مجلس در حوزه دیپلماسی پارلمانی فعال بوده و عضو کمیته اجرایی بین‌المجالس جهانی از طرف قاره آسیا و اقیانوسیه بودم و در مجمع عمومی IPU انتخاب شدم که برای دومین بار یک ایرانی توانست به این مقام دست یابد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال عضو کمیته حقوق بشر بین‌المجالس جهانی بودم که این مقام نیز به انتخاب آسیاپاسفیک انجام گرفت و در مجمع عمومی IPU با آن موافقت شد، ادامه داد: به مدت ۱۸ سال عضو کمیته اجرایی و شورای بین‌المجالس اسلامی بودم. جلالی تصریح کرد: در مجلس هشتم، نهم و دهم ریاست روابط پارلمان اروپا و پارلمان جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشتم، همچنین در مقاطعی رئیس گروه پارلمانی ایران - روسیه، سوریه، فرانسه، ساحل عاج، رومانی، مالی و ... بودم. وی با بیان اینکه در مقطعی رئیس گروه اجرایی پارلمانی ایران بودم،

کد خبر 396332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.