فرونشست ۱۵ سال آینده همه اصفهان را در برمی‌گیرد

رئیس سازمان زمین شناسی کشور گفت: بیشترین کسری مخازن آب و فرونشست زمین در استان اصفهان در امتداد رودخانه زاینده رود و باغات است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا شهیدی عصر امروز یکشنبه -۱۹ آبان ماه- در جلسه ستاد هماهنگی، پیشگیری و فرماندهی ستاد بحران استانداری اصفهان، با بیان اینکه فرونشست زمین زلزله خاموش شناخته می شود، اظهار کرد: براساس آمارها حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آب مصرفی کشور برای کشاورزی، پنج درصد سهم صنایع و حدود چهار درصد شرب است.

وی افزود: تغییر الگوی مصرف اقدامی مناسب است، اما نمی تواند در بحران آب عملکرد خوبی داشته باشد.

رئیس سازمان زمین شناسی با بیان اینکه بحران اصلی در فرونشست زمین تخریب زیرساخت‌ها است، گفت: این پدیده  هنگامی خود را نشان می دهد که بسیاری از زیرساخت ها به صورت اساسی نابود شده است در چنین شرایطی وقوع زمین لرزه ای سه ریشتری می‌تواند به اندازه شش ریشتر در یک منطقه مخرب باشد.

شهیدی با تاکید بر اینکه الگوی کشت در اصفهان باید تغییر کند، افزود: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی کشت برنج در استان اصفهان صحیح نیست، متاسفانه در استان فارس نیز با آب چاه برنج می کارند.

وی گفت: بیشترین کسری مخازن آب و فرونشست زمین در استان اصفهان در امتداد زاینده رود و باغات است.

رئیس سازمان زمین شناسی تصریح کرد: با تداوم این روند فرونشست زمین تا ۱۵ سال آینده همه استان اصفهان را در برخواهد گرفت و غرب این استان نیز مانند شرق اصفهان می شود.

شهیدی با اشاره به انجام طرح پهنه بندی در سطح کشور، گفت: فرونشست زمین در  ۳۰۰ دشت کشور شناسایی شده است و پایش ها و پهنه بندی دشت های استان اصفهان نیز در دستور دست اقدام است.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور اظهار کرد: این سازمان به استان اصفهان توجه ویژه دارد و به رغم محدودیت بودجه و اعتبارات آنچه در توان داریم در راستای رفع نیازهای استان اصفهان استفاده خواهیم کرد و استان اصفهان نیز باید در برخی موارد کمک کند. 

۲۰ درصد کانون‌های گرد و غبار کشور در اصفهان است

در این جلسه همچنین رضا شهبازی مدیر کل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه طرح ملی مقابله با گرد و غبار در کشور در دست پیگیری است، اظهار کرد:  شاخص‌های ذرات گردوغبار استان اصفهان نیز در   نمونه‌برداری‌های سطحی و اتمسفری بررسی شده که از جنس ذرات از کانی‌های رسی است.

وی ادامه داد: فلزات سنگین این ذرات مربوط به آلاینده های اتمسفری اصفهان است این ذرات سیلیکا در اندازه نانو بوده که بافت های ریه را از بین می برد؛ وجود این ذرات  در ۶۷ درصد اتمسفر جنوب شرق اهواز نیز تایید شده است که از سال ۹۳ در شورای سلامت اعلام شد بیشترین بیماری های ریوی را در آن منطقه داریم.

شهبازی گفت: شمال اصفهان، شاهین‌شهر، سجزی، اراضی کشاورزی سمت گاوخونی، کاشان و نایین کانون گردوغبار در این استان شناخته شده اند.

وی با بیان اینکه وضعیت استان اصفهان در زمینه گرد و غبار خوب نیست، خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کانون‌های گردوغبار کشور در  استان اصفهان قرارگرفته است.

مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اظهار کرد:  پهنه‌بندی گردوغبار در تمامی استان‌ها زمان‌بر است با این وجود نمونه برداری و پهنه بندی اصفهان، نایین و کاشان برای بررسی و شناسایی مخاطرات در اولویت است. 

شهبازی گفت: تغییر اقلیم برای استان اصفهان خوب نیست گرچه این پدیده سال  گذشته  سدهای ایران را پر کرد.

جلسه ستاد هماهنگی و پیشگیری و فرماندهی ستاد مدیریت بحران استان با موضوع بررسی  مخاطرات گرد و غبار، آلودگی هوا و فرونشست زمین با ریاست  استاندار اصفهان، رئیس سازمان زمین شناسی کشور و مدیران و مسئولان استان اصفهان برگزار شد.

کد خبر 396330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.