برداشت ۵۰۰ کیلو زعفران به روش مکانیزه از مزارع گلپایگان

مدیرجهادکشاوارزی گلپایگان با بیان اینکه امسال در ۱۱۰ هکتارکلزار کشت شد، گفت: ۲۰ درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از طریق کشت دانه‌های روغنی و ۸۰ درصد از طریق واردات تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلپایگان، حیدرعلی گل‌ محمدی روز دوشنبه _۲۰ آبان‌ماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امسال از سطح زیرکشت ۲۴۵۰ هکتاری گندم ۹ هزار و ۵۵۰ تن و از سطح ۵۳۰۰ هکتاری زیرکشت جو ۱۹ هزار و ۶۱۰ تن برداشت داشته‌ایم.

وی افزود: از سطح زیرکشت ۹ هزار هکتاری علوفه شامل سورگوم، یونجه، شبدر و ذرت علوفه‌ای ۱۴۳ هزار و ۸۵۰ تن و از سطح ۶۶۸ هکتاری زیرکشت نخود و عدس و لوبیا ۲۱۰۹ تن برداشت شده است.

تأمین ۸۰ درصد روغن خوراکی کشور با واردات

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی از سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر قطع واردات روغن خوراکی است، گفت: سهمیه ابلاغی به شهرستان برای کشت محصول دانه‌های روغنی یک‌هزار هکتار است اما فقط ۱۱۰ هکتار دانه روغنی کشت شده است.

گل‌ محمدی افزود: ۲۰ درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور با کشت دانه‌های روغنی و ۸۰ درصد از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که هر شهرستانی یک درصد زمین‌های کشاورزی را به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص دهد، اضافه کرد: به دلیل مدیریت به موقع در کشت این محصول، کشاورزان کمتر استقبال می‌کنند در حالی که کشت دانه‌های روغنی از الویت‌های کلان کشور برای قطع واردات روغن خوراکی است.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان گفت: گلپایگان با سطح زیرکشت ۱۱۰ هکتار کلزا سومین شهر استان است اما وضعیت مطلوب نیست زیرا کمتر از حق سهمیه کشت شده است، در کل استان سهم کشت کلزا ۱۲ هزار هکتار که تنها ۷۰۰ هزار هکتار سویا کشت شده و لازم است کشت کلزا در بین کشاورزان ترویج شود.

سهم گلپایگان در کشت گلخانه‌ای ۲۸ هکتار است

گل‌محمدی با بیان اینکه سهم این شهرستان در کشت محصولات گلخانه‌ای ۲۸ هکتار است، اظهار کرد: ۳۰ هکتار موافقت اولیه آن صادر و ایجاد گلخانه‌ها در دستور کار قرار دارد، دولت نیز ایجاد گلخانه‌ها را تسهیل کرده است به طوری که برای ایجاد ۳۰۰ متر گلخانه پروانه کشت صادر و برای ۲۰۰۰ متر به بالا تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه هر هکتار گلخانه ۱۰ شغل ایجاد می‌کند، افزود: ۲۰ هکتار مزرعه صیفی زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را فراهم می‌کند، امسال از سطح زیرکشت ۱۲۰۰ هکتار محصولات گلخانه‌ای پنج هزار و ۵۰۰ تن محصول مختلف گلخانه‌ای برداشت شد.

تولید ۴۳۸۷ تن گوشت قرمز در سال

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با بیان اینکه در طول سال ۱۰۰ هزار تن شیر و چهار هزار و ۳۸۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود، افزود: از ۱۰۳ واحد مجاز طیور ۱۴ هزار و ۱۲۴ تن گوشت مرغ تولید شده است.

گل‌محمدی با اشاره به تولید سالانه ۴۷۰ تن آبزیان در گلپایگان با استفاده از منابع آب زیرزمینی شهرستان، گفت: با هماهنگی امورمنابع آب در بخش کشاورزی چاه‌های آب از فروردین ماه روشن و آبان‌ماه خاموش می‌شود که در این مدت سه هزار ساعت   آب مصرف می‎شود بنابراین از این آب باید در پرورش آبزیان استفاده و محصولات کشاورزی آبیاری شود.

تولید تنباکو در کشور از خروج ارز جلوگیری می‌کند

وی با بیان اینکه امسال از ۱۵۰ هکتار سطح زیر کشت ۶۰۰ تن گل‌محمدی تولید شد و اشتغال‌زایی فصلی نیز ایجاد کرد، افزود: امسال از ۸۰ هکتار زمین زیرکشت زعفران ۴۰ هکتار آن بارور و میزان ۵۰۰ کیلو به روش مکانیزه برداشت شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۴۰ هکتار باغات درخت پسته ۳۰ هکتار بارور و ۳۰ تن پسته برداشت شده است، گفت: امسال حدود دو هزار هکتار زمین کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مجهز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان از بهره‌برداری بند خاکی لهرامش برای ذخیره سازی آب کشاورزی خبر داد، تصریح کرد: کشت تنباکو در قرارداد کشاورزان با شرکت دخانیات انجام می‌شود تولید تنباکو در کشور از خروج ارز جلوگیری می‌کند، امسال نیز بالاتر از میزان تکلیفی، محصول تنباکو در شهرستان کشت شده است.

گل‌محمدی با بیان اینکه غرامت خسارات ناشی از سیل فروردین ماه ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است، افزود: به ۹۸ نفری که فرم خسارت تکمیل کردند یک میلیارد تومان تسهیلات چهار درصد و ۴۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود، اعالم کرد: ۱۵ میلیون تومان برای قنات سفالزن اعتبار جذب شده است.

کد خبر 396328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.