۶۰۰ نظامی آمریکا در سوریه

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

اردوغان: ۳۶۵ هزار سوری به مناطقی که امنیت را در آنجا برقرار کردیم، بازگشتند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ادامه سخنرانی چنین گفت: کسانی که برای تجلیل جمهوریت تاریخ خود را نادیده می‌گیرند باید از گذشته‌شان خجالت بکشند. اردوغان تاکید کرد: همانطور که مبارزه‌مان با تروریسم تا هلاکت آخرین "تروریست" تمام نخواهد شد، مبارزه‌مان برای آگاه کردن دشمنان تاریخ و فرهنگ‌مان پایان نخواهد یافت. کسانی که درباره تاریخ گذشته‌مان (پیش از جمهوری) به کینه ورزی می‌پردازند، جهت معرفی خدمات مصطفی کمال آتاترک، ماسک آتاترک را به صورت زده و دشمنی‌شان با این ملت را پنهان می‌کنند. وی افزود: دولت‌ها بزرگترین نقش را در پیشرفت جمهوریت‌مان ایفا کرده‌اند و ما این‌ کار را با بازی کلمات انجام ندادیم. مصمم هستیم ترکیه را به اهداف سال ۲۰۲۳ رسانده و به رتبه برتر جهان ارتقا دهیم. درک و بزرگداشت یاد آتاترک نیز اینگونه ممکن خواهد بود، نه با سخن پردازی‌های بیهوده. 

ورود دو کاروان نظامی آمریکا از عراق به سوریه

دو کاروان نظامی وابسته به ارتش آمریکا امروز(یکشنبه) با گذر از شهرک تل تمر در حومه غربی حسکه به سمت رقه و حومه شمال شرقی حلب حرکت کردند.، این دو کاروان نظامی وابسته به ارتش آمریکا امروز از طریق مرزهای عراق وارد خاک سوریه شدند و با عبور از  شهرک تل تمر در غرب حسکه به سمت منطقه‌ای واقع در مسیر بین‌المللی (حسکه-رقه-حلب) در حرکت هستند. اولین کاروان نظامی آمریکا شامل ۷ خودروی زرهی و دو تانک می‌شود و دومین کاروان آن بیش از  ۱۶۵ کامیون و نیز ۱۰ خودروی زرهی  و تعدادی تجهیزات دیگر را در بر می‌گیرد. بنا بر این گزارش، پیش‌بینی می‌شود، مقصد این دو کاروان نظامی پایگاه‌های آمریکایی واقع در حومه حلب و رقه به منظور تخلیه محموله‌های آن و یا پایگاه‌های آمریکایی نزدیک به میادین نفتی سوریه باشد.

عمار حکیم: تلاش‌های کنونی برای اصلاحات در عراق ثمره جانفشانی‌های تظاهرکنندگان است

عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای تصریح کرد، اقداماتی که در زمینه اصلاحات در دست انجام است، به لطف جانفشانی‌های تظاهرکنندگان محقق شده است. حکیم در این بیانیه اظهار کرد: تظاهرات مردمی که عراق شاهد آن است، شوک مثبتی را بر پیکره قوه‌های مقننه و مجریه وارد کرد که این اقدام، بیداری آنها و  توجه‌شان به نیاز مبرم ملت عراق به زندگی آزادانه و آبرومندانه را به همراه داشت.  وی افزود: هر آنچه از اقدامات که امروز در زمینه اصلاحات پارلمانی، دولتی و قضایی در دست انجام است، به لطف جانفشانی‌های تظاهرکنندگان و صدای بلند و رسای آنان و صبر و استقامت آنها در میادین تظاهرات است. از همین‌جا، از همه شهروندانی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز ملی شرکت کردند و شعار سر دادند و حقوق پایمال شده خود در نتیجه فساد و درگیری‌های سیاسی را مطالبه کردند، قدردانی می‌کنیم.

پنتاگون: حدود ۶۰۰ نظامی آمریکا در سوریه باقی می‌مانند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا  ۱۹ دسامبر  در سخنانی از  آغاز خروج نیروهای این کشور از سوریه بدون اعلام زمان دقیق آن و بازگشت‌شان به ایالات متحده به بهانه شکست داعش خبر داده بود. ژنرال جوزف فوتل، رئیس سابق فرماندهی مرکزی آمریکا نیز در ۱۱ فوریه گذشته اعلام کرده بود، احتمال دارد واشنگتن در راستای اجرای دستور ترامب طی هفته های آتی نیروهای زمینی خود را از سوریه خارج کند. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جانشین ابوبکر بغدادی، سرکرده سابق داعش گفت، جانشین بغدادی نزد نظامیان آمریکایی بسیار شناخته شده است و آنها وی را از نزدیک زیر نظر دارند تا در یک فرصت مناسب به قتل برسانند. وی افزود: کشته شدن بغدادی تاثیر قوی و مخربی بر روی همه اعضای این گروه داشت. آنها شخص دیگری را جایگزین وی کردند. ما اطلاعات زیادی پیرامون هویت این شخص داریم و طی روزها، هفته‌ها و ماه‌های آتی با زیر نظر گرفتن تحرکات وی منتظر می‌مانیم تا ببینیم آیا خواهد توانست گروه خود را منسجم کند.سپس هرگاه که فرصت مناسب فراهم شود با وی برخورد و شکارش را آغاز خواهیم کرد.  

نتانیاهو: دستکم با ۶ کشور عربی ارتباط داریم

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنانی در جلسه هفتگی کابینه این رژیم گفت: درحال حاضر ما دستکم با ۶ کشور عربی روابط نزدیک داریم. در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی را در روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی داشته‌ایم. وی افزود: ما در نمایشگاه «اکسپو ۲۰۲۰ دبی» که در امارات متحده عربی برپا می‌شود و ما با آن کشور روابط دیپلماتیک نداریم، شرکت خواهیم کرد. این بیانگر پیشرفت‌های انجام شده در روند عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و کشورهای عربی است. وزارت خارجه اسرائیل در ماه آوریل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، شرکت‌های اسرائیلی که در زمینه هایی مانند بهداشت، اطلاعات و فناوری‌های آب فعالیت می‌کنند در اکسپو ۲۰۲۰ دبی شرکت خواهند کرد. بنا براین گزارش، نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.

کد خبر 396326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.