تکمیل پروژه‌های انتقال آب به اصفهان راهکار مقابله با فرونشست زمین است

استاندار اصفهان در جلسه ستاد مدیریت بحران با موضوع بررسی مخاطرات فرونشست زمین در اصفهان با تاکید بر مصرف بهینه آب، گفت: تکمیل پروژه‌های انتقال آب به استان اصفهان راهکار اصلی و اساسی مقابله با فرونشست زمین در این استان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا عباس رضایی عصر امروز یکشنبه - ۱۹ آبان ماه-  در جلسه ستاد هماهنگی، پیشگیری و فرماندهی ستاد مدیریت بحران استان که با حضور رییس سازمان زمین شناسی کشور برگزار شد، با بیان اینکه تداوم جریان زاینده رود برای مقابله با پدیده فرونشست در استان اصفهان بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: سازمان زمین شناسی کشور می‌تواند مشکل استان اصفهان را در مقاطع و جلسات مختلف انتقال دهد و برای استمرار جریان زاینده رود کمک کند.

وی از رئیس سازمان زمین شناسی کشور درخواست کرد: طرح پهنه بندی و مطالعات را اجرایی و اعتبارات طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان اصفهان را تامین کند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان طرح‌های تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را با جدیت ادامه دهد.

وی با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند یکی از راهکارهای طرح تعادل بخشی است، افزود: با توجه به گران قیمت بودن این کنتورها برای کشاورزان به سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مربوطه پیشنهاد می‌کنم که طرحی را برای کاهش قیمت و یا یارانه‌ای کردن این کنتورها در دستور کار قرار دهند.

رضایی با تاکید بر اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان اصفهان باید با جدیت ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان در این زمینه فعال است.

وی با تاکید بر اجرای طرح تغییر الگوی کشت در استان گفت: کشت گیاهان و محصولات کم آب بر و آموزش کشاورزان و مردم را باید سرلوحه اقدامات استان قرار گیرد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها به ویژه شهرداری اصفهان، سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی و فرودگاه شهید بهشتی نسبت به اجرای طرح‌های ایمن سازی راه‌ها و منازل در برابر اثرات فرونشست اقدام کنند.

وی با تاکید بر اهمیت اقتصاد کشاورزی و مصرف بهینه آب، خاطرنشان کرد: انتقال آب راهکار اصلی و اساسی برای جلوگیری از فرونشست زمین در استان اصفهان است که نباید از یاد برد.

به گزارش ایمنا، استان اصفهان  در ۶۰ سال گذشته نزدیک به ۱۲ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی را از دست داده است. براساس آمارها ۳۵ محدوده مطالعاتی در دشت های اصفهان انجام شده که حدود هشت محدوده آزاد در مناطق کویری و ۲۷ محدوده در دشت های ممنوعه است که از این شمار ۱۰ دشت اصفهان از نظر کسری مخازن آب زیرزمینی و نشست زمین در وضعیت بحرانی قرار دارد.

در ۳۷ سال گذشته دشت مهیار ۴۶.۹ متر و دشت دامنه نزدیک به ۴۰ متر افت سطح آب زیرزمینی داشته است. در دشت خوراسگان، شهرستان اصفهان، رهنان و  دشت برخوار و شهرضا ۱۳ سانتی متر فرونشست گزارش شده است.

گفتنی است، جلسه ستاد هماهنگی و پیشگیری و فرماندهی ستاد مدیریت بحران استان با موضوع بررسی مخاطرات گرد و غبار، آلودگی هوا و فرونشست زمین به ریاست استاندار اصفهان، رییس سازمان زمین شناسی کشور، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری و مدیران و مسئولان استان اصفهان برگزار شد.

کد خبر 396325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.