برگزاری همزمان جشنواره فیلم رشد در ۱۲ کشور

دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی و آموزشی «رشد»، گفت: این جشنواره همزمان با ایران در ۱۲ کشور دیگر برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از جشنواره فیلم «رشد»، نشست خبری چهل و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی و آموزشی «رشد»، امروز ۱۹ آبان ماه با حضور مسئولان دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و دبیر جشنواره در سالن اجتماعات مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

در این نشست که با حضور حسن ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مسعود فیاضی رئیس دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و وحید گلستان دبیر چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد» برگزار شد، پوستر این دوره جشنواره با طرحی از علی خوشدونی در حضور خبرنگاران رونمایی شد.

در بخش اول این نشست مسعود بهرامی رئیس مدرسه تاریخی دارالفنون به عنوان میزبان این نشستبا اشاره به ویژگی‌های تاریخی این مدرسه تاریخی و چهره‌های شاخص سیاسی، علمی، فرهنگی و هنری دانش‌آموخته آن سخن گفت و درباره لزوم توجه به این میراث ملی صحبت کرد.

او همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود به نمایش بخشی از فیلم‌های جشنواره «رشد» در این مکان تاریخی و افتتاح کتابخانه دارالفنون در آینده نزدیک اشاره کرد.

حسن ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه گفت: نباید جشنواره «رشد» بین‌المللی‌زده شود، در جشنواره فیلم «رشد» باید میان نیازهای جامعه داخل و بخش بین‌الملل توازن برقرار شود. من خوشحالم که از این جشنواره در سطح بین‌المللی استقبال شده است، ولی باید به سمتی برویم که جنبه‌های فنی باعث فاصله گرفتن از جنبه‌های تربیتی نشود و جشنواره نیازهای بومی را مدنظر قرار دهد. در واقع زمانی این جشنواره، یک جشنواره موثر در نظام جمهوری اسلامی است که بین بخش بومی و بین المللی آن توازن وجود داشته باشد. یعنی فیلم‌ها باید هم جنبه تربیتی و فرهنگی داشته باشند و هم از نظر فنی از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

مسعود فیاضی مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین عنوان کرد: این یک رویداد تربیتی و نماد آن مدرسه است و انتخاب مکان این نشست بسیار هوشمندانه بوده، مدرسه دارالفنون که نخستین مدرسه به سبک مدرن در ایران است، امروز محل برگزاری نشست جشنواره است. این مکان تاریخی نشانی از اهمیت مظاهر مدرنیته در دنیای امروز ماست اما ما به اقتضائات بومی و ملی خود هم توجه داریم، درست مثل فیلم و سینما که ابزاری مدرن است و ما باید آن را بومی کنیم. یکی از رسانه‌های مهم برای بومی سازی فیلم است. جشنواره «رشد» جایگاه بسیار مهمی در بین جشنواره های کشور دارد. از طرفی سینماست که با فیلم سر و کار دارد و نکته دیگر مخاطب خاص آن است که دانش آموزان، معلمان و خانواده دانش آموزان است.

در بخش دیگری از این نشست وحید گلستان دبیر جشنواره چهل و نهم فیلم «رشد» اظهار کرد: نگاه امسال، حرکت به سمت پنجاهمین جشنواره «رشد»، اهمیت‌بخشی تحول در ساختار جشنواره و بازار فیلم آموزشی بوده است. بر این اساس، در چهل‌ونهمین جشنواره فیلم «رشد» با نگاه سخت‌گیرانه‌تری به سمت ارزیابی کیفی و انتخاب آثار رفتیم. کیفی‌شدن از هر دو بال فنی، هنری، علمی و آموزشی.

وی ادامه داد: جشنواره تخصصی فیلم «رشد» از چند منظر جشنواره پیچیده‌ای است از طرفی جنبه‌های تربیتی فیلم‌ها با ابزار مهیج، خیال‌انگیز و اثرگذار فیلم، آن را دارای اهمیتی ویژه می‌کند و از طرفی دیگر کیفیت آثار شرکت‌کننده اهمیت ویژه‌ای به این جشنواره می‌بخشد.

گلستان با اشاره به ویژگی‌های این دوره از جشنواره گفت: با توجه به ظرفیت‌های اینترنت، فرصت‌های تازه‌ای برای پخش فیلم‌ها در اختیار ما گذاشته شده، ایجاد بستر و بازار برای فیلم‌های آموزشی یکی از این فرصت‌ها است که جدی گرفته شده و فرصت دیگر بهره‌گیری از ابعاد بین‌المللی است.

دبیر جشنواره فیلم «رشد» اظهار کرد: یکی از دستاوردهای جدید چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد» برگزاری همزمان این جشنواره در ایران و ۱۲ کشور از آسیا، اروپا و آفریقاست که طی آن فیلم‌های شاخص این دوره جشنواره در سانس‌های ویژه پایه‌های تحصیلی چهارگانه، در مدارس ایرانی برای دانش آموزان ایرانی مقیم به نمایش درخواهد آمد.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم «رشد»، صرفا جشنواره وزارت آموزش و پرورش نیست و یک نیاز مهم فرهنگی است، درباره برنامه نمایش فیلم‌های جشنواره در کشور گفت: امسال در تهران ۶۰ سالن متمرکز و ۱۴۰ سالن سیار برای نمایش فیلم‌ها داریم و در شهرستان‌های استان تهران هم ۶۰ سالن متمرکز و ۶۰ سالن سیار به نمایش فیلم‌های جشنواره «رشد» اختصاص داده شده است. امسال همچنین ۱۴۰۰ سالن در ۳۰ استان در نمایش فیلم‌های جشنواره با ما همکاری می‌کنند.

در بخشی از این مراسم تمبر ویژه چهل‌ونهمین جشنواره فیلم «رشد» به ناصر باکیده مشاور دبیر و مدیر دبیرخانه جشنواره و بیتا منصوری تهیه کننده سینما و عضو هیئت انتخاب جشنواره اهدا شد.

چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی «رشد» عصر جمعه ۲۴ آبان ماه جاری در سالن شماره یک سینما فلسطین افتتاح و تا اول آذر همزمان در ده‌ها سالن سینما و مراکز فرهنگی سراسر استان تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 396320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.