استان اصفهان ۱۲ میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: این استان در ۶۰ سال گذشته نزدیک به ۱۲ میلیارد مترمکعب کسری مخازن آب زیرزمینی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود میرمحمدصادقی عصر امروز یکشنبه - ۱۹ آبان ماه- در جلسه ستاد هماهنگی و  پیشگیری و فرماندهی مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه افت زیاد سطح آبهای زیرزمینی در دشت های مختلف استان اصفهان رخ داده است، اظهار کرد: رصد و بررسی میزان افت آبهای زیر زمینی و اجرای طرح تعادل بخشی بر عهده سازمان زمین شناسی است.

وی با اشاره به ۳۵ طرح مطالعاتی درخصوص دشت‌های استان، افزود: از این شمار حدود هشت محدوده آزاد مطالعاتی و ۲۷ محدوده ممنوعه وجود دارد که ۱۰ دشت ممنوعه استان در وضعیت بحرانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه پدیده فرونشست را در دشت‌های ممنوعه بحرانی استان شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: تراز آب زیرزمینی دشت‌های دهق- علویجه، کوهپایه-سجزی و مورچه خورت در سال‌های اخیر به شدت افت داشته است.

وی ادامه داد: دشت‌های اصفهان-برخوار، نجف آباد، دامنه- داران و به ویژه دشت مهیار افت شدید آب زیرزمینی دارد به طوری که در پنج سال گذشته در دشت برخوار نزدیک به سه میلیارد مترمکعب و در دشت نجف آباد حدود ۳۷۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب زیرزمینی داشته‌ایم.

میرمحمدصادقی تصریح کرد: استان اصفهان از ۶۰ سال پیش تاکنون ۱۲ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آب زیرزمینی داشته است که همزمان با افت سطح آب، شور شدن منابع آبی نیز رخ می دهد.

وی با اشاره به ارائه آماری بیشترین افت سطح  آبهای زیرزمینی در دشت‌های استان اصفهان گفت: در ۳۷ سال گذشته دشت مهیار ۴۶.۹ متر و دشت دامنه نزدیک به ۴۰ متر افت سطح آب زیرزمینی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه سازمان نقشه برداری وظیفه رصد فرونشست‌ها را دارد، افزود: در دشت خوراسگان حدود ۱۳ سانتی متر فرونشست زمین رخ داده است؛ در ناحیه مرکزی اصفهان، رهنان و برخوار نیز نشست زمین را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: این فرونشست‌ها اثرات نامطلوبی در فرودگاه شهیدبهشتی داشته است حتی در شهرهای  قهدریجان و فلاورجان نیز سالانه هشت سانتی متر نشست زمین اتفاق می افتد.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه شمال شهرضا سالانه ۱۳ سانتی متر جابه جایی دارد، اضافه کرد: این وضعیت تاسف بار در همه جای استان وجود دارد به طوری که در کاشان بازشدگی‌های عظیم در سطح زمین رخ داده است؛ در شهر دامنه که بیشترین استفاده از منابع آب زیرزمینی را دارد مشکلات و پیامدهای نشست زمین را در ترک خوردگی های منازل مسکونی می توان دید.

وی تصریح کرد: راهکار وزارت نیرو در برابر پدیده فرونشست، تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی بوده است که در ۱۵ طرح عنوان شده و باید عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه اجرای طرح پهنه بندی و بررسی مخاطرات فرونشست زمین برعهده سازمان‌های زمین شناسی و جهادکشاورزی است، اظهار کرد: بستن چاه‌های غیر مجاز، تجهیز به کنتور هوشمند و تعدیل پروانه چاه‌های مجاز نیز از جمله وظایفی است که وزارت نیرو در راستای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی انجام می دهد.

وی به ارائه آماری در خصوص آب‌های زیرزمینی استان پرداخت و گفت: در استان اصفهان حدود ۴۲ هزار و ۳۴۹ حلقه چاه مجاز وجود دارد که سالانه ۳.۵ میلیارد متر مکعب آب برداشت می کنند و ۱۷ هزار و ۶۱۲ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که در حال حاضر حدود ۹ هزار ۸۲۳ حلقه چاه فعال است و بقیه آبی ندارند.

میرمحمدصادقی با اشاره به اجرای طرح تعادل بخشی از سال ۹۳-۹۴، خاطرنشان کرد:  بیش از پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز در سال های گذشته پر و مسلوب المنفعه شده است. 

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ نزدیک به ۴۲ میلیون متر مکعب صرفه جویی در منابع آب زیرزمینی را شاهد بودیم، افزود: به رغم بسته شدن شمار زیادی از چاهها امسال وضعیت خوبی را از نظر صرفه جویی شاهد نیستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه در اجرای طرح تعادل بخشی مشکل تامین اعتبار داریم، گفت: اجرای پهنه بندی و تامین اعتبار برای طرح تعادل بخشی بر عهده سازمان زمین شناسی است.

به گزارش ایمنا، جلسه ستاد هماهنگی و پیشگیری و فرماندهی ستاد مدیریت بحران استان با موضوع بررسی  مخاطرات گرد و غبار، آلودگی هوا و فرونشست زمین با حضور  استاندار اصفهان، رییس سازمان زمین شناسی کشور و مدیران و مسئولان استان اصفهان برگزار شد.

کد خبر 396317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.