لزوم تعیین الگوی جانشین برای کودک طلاق

یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: در صورت طلاق والدین، آنان باید به هویت جنسی فرزند خود توجه کنند تا کودک پسر رفتار، اخلاق و منش پسرانه و کودک دختر رفتار، اخلاق و منش دخترانه داشته باشد.

محمدرضا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر دو کودک دختر و پسر در جریان طلاق والدین آسیب‌ می‌بینندT اما با توجه به اینکه همانندسازی شخصیت دختر بر عهده مادر و همانندسازی شخصیت پسر بر عهده پدر است، حضانت کودک با توجه به جنسیت او باید مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: چنانچه حضانت کودک دختر با والد پدر باشد و زن دیگری در زندگی او وجود نداشته باشد، امکان همانندسازی زنانه برای این کودک وجود ندارد، از طرفی چنانچه حضانت فرزند پسر تنها به والد مادر داده شود و وی پدرش را نبیند به دلیل اینکه فردی برای الگوگیری ندارد، از نظر هویت جنسی دچار مشکل می‌شود.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت در نظر داشتن جنسیت کودک در زمان واگذاری حضانت، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اعطای سرپرستی کودک به صلاحیت پدر و مادر و بررسی علت طلاق بستگی دارد، تعیین الگوی جانشین حائز اهمیت است.

مرادی تاکید کرد: چنانچه حضانت پسر به مادر و حضانت دختر به پدر سپرده شود، باید جانشینی که جای خالی والد دیگر را پر کند، وجود داشته باشد، به طور مثال زمانی که والدین فرزند پسر طلاق می‌گیرند و او قرار است با والد مادر زندگی کند، مادر او  باید به دنبال یک جایگزین مردانه مثل دایی، عمو یا پدربزرگ باشد تا نقش پدر را  ایفا کرده و یک الگوی شخصیتی برای پسر باشد.

وی ادامه داد: وجود مادربزرگ، عمه یا خاله که از نظر شخصیتی سالم باشند نیز برای کودک دختر اهمیت دارد تا او بتواند الگوهای هویت زنانه خود را از آنان دریافت کند، این الگوهای جایگزین باید سالم و قابل اعتماد باشند تا مسائلی مثل خشونت و تجاوز موجب ایجاد مشکل برای کودک نشود.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان عنوان کرد: تعیین سنی مشخص برای اعطای سرپرستی یا تعیین یکی از والدین برای دریافت حضانت کودک، لزوما ممکن نیست اما می‌توان با جایگزین سازی‌ها و در نظر داشتن یک الگوی جانشین مناسب تا حد زیادی میزان آسیب به کودک را کنترل کرد.

مرادی تصریح کرد: چنانچه مادر از کودک پسر مراقبت کند و مهمانی‌های زنانه به طور مداوم در خانه آنان برگزار شود، هرآنچه این کودک می‌شوند و می‌بیند از جمله صحبت‌ها، رفتارها و لباس‌ها زنانه هستند و به تدریج این احتمال وجود دارد که کودک دچار آسیب هویت جنسی شده و هویت او زنانه شود.

وی تاکید کرد: در صورت طلاق والدین، آنان باید به هویت جنسی فرزند خود توجه کنند تا کودک پسر رفتار، اخلاق و منش پسرانه و کودک دختر رفتار، اخلاق و منش دخترانه داشته باشد.

کد خبر 396315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.