استفاده زیاد از وسایل الکترونیک ساختار مغز کودکان را تغییر می‌دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد کودکانی که مدت زمان زیادی را در جلوی نمایشگر تلویزیون و گوشی‌های هوشمند می‌گذرانند، به تغییرات ساختاری در مغز دچار شده و در مقایسه با هم سن و سالان خود در امتحانات نمرات پایین‌تری می‌گیرند.

به گزارش ایمنا، پژوهشگران مرکز پزشکی بیمارستان اطفال سینسیناتی در تحقیقات اخیر خود دریافتند یکپارچگی ساختاری در بین اتصالات موجود در ماده سفید (white matter) مغز کودکانی که به طور روزانه بازه‌های زمانی طولانی را در برابر نمایشگرهای تلویزیون، تبلت، گوشی‌های هوشمند و یارانه می‌گذرانند، در مقایسه با سایرین کمتر است.

این تیم تحقیقاتی برای اثبات فرضیه تاثیر منفی استفاده طولانی مدت از این دستگاه‌ها بر روی مغز کودکان، مغز ۴۷ کودک سالم بین ۳ تا ۵ سال را مورد بررسی قرار دادند. در جریان این تحقیقات، کودکانی که در طول روز مدت زمان زیادی را به استفاده از این دستگاه‌ها اختصاص می‌دادند، یکپارچگی ساختاری کمتری را در بین اتصالات موجود در ماده سفید مغز خود نشان داده و در تست‌های مربوط به مهارت‌های لغوی و خواندن و نوشتن امتیازات پایینتری کسب کردند.

جان هاتن مولف ارشد این پژوهش با اشاره به افزایش روزافزون مدت زمانی که کودکان در خانه و مدرسه به کار کردن با این دستگاه‌ها می‌گذرانند، می‌گوید: یافته‌های این پژوهش بر اهمیت درک پیامدهای چشم دوختن‌های طولانی مدت به صفحه دستگاه‌های الکترونیک بر مغز به ویژه در کودکان تاکید می‌کند تا والدین و سیاست‌گذاران بتوانند محدودیت‌های لازم را برای زمانی که به این کار اختصاص داده می‌شود، اعمال کنند.»

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا(AAP) توصیه می‌کند تا زمان خیره شدن به نمایشگرهای وسایل الکترونیک در طول روز به یک ساعت محدود شده و در زمان‌ها و مکان‌های خاصی چون به هنگام صرف غذا یا در اتاق خواب ممنوع شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 396313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.