بهترین غذاها برای رشد مو

بررسی ‌نقش مکمل‌ها در پیشگیری از نارسایی کلیوی، کودکان مبتلا به سندرم داون ‌در معرض آرتریت،بهترین غذاها برای رشد مو، آرتروز ناشی ‌از افزایش سن شایع ترین علت تعویض مفصل زانو و جزئیاتی ‌درباره عوارض ‌جراحی ناف را در بسته خبری سلامت ایمنا ‌بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ یک متخصص ارتوپدی، گفت: برخی آسیب های ورزشی ‌یا تصادفات مانند پارگی های رباط ‌یا مینیسک یا آسیب های غضروفی ‌به تدریج منجر به تخریب مفصل می شود که در نهایت ممکن است منجر به تعویض مفصل زانو شود.

حمیدرضا یزدی، در آستانه برگزاری ششمین کنگره ‌بین المللی دوسالانه انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی ‌و آسیب های ورزشی ‌ایران، اظهار کرد: تعویض مفصل زانو راه حلی برای درمان ‌تخریب مفصل زانو است. به این معنا که وقتی مفصل زانو دچار تخریب می ‌شود و درجه تخریب درحدی است که با درمان های دارویی ‌و سایر جراحی ‌ها قابل اصلاح نیست، تعویض مفصل انجام می ‌شود. 

وی ادامه داد: بنابراین هر بیماری یا هر حادثه ‌و مشکلی که منجر به تخریب مفصل زانو شود، می تواند در نهایت پزشک را به انجام تعویض مفصل هدایت ‌کند.

این فلوشیپ ‌جراحی زانو از آمریکا، در ارتباط با علل تخریب مفصل زانو گفت: تخریب زانو می تواند به دنبال افزایش ‌سن و آرتروز زانو ایجاد شود یعنی وقتی ‌به مرور زمان با افزایش سن غضروف مفصل تخریب شده و در اثر آن آرتروز ایجاد می شود، مفصل دردناک شده، فرد دچار اختلال حرکتی و تغییر شکل مفصل زانو خواهد شد. 

وی ‌تصریح کرد:  ‌در این مرحله اگر بیماری پیشرفت کرده باشد و با دارودرمانی امیدی به بهبودی نباشد، ممکن است مجبور به جراحی تعویض مفصل زانو شویم.

یزدی گفت: از علل دیگر تخریب مفصلی می توان به برخی بیماری ها مانند بیماری های روماتیسمی آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی یا سایر بیماری های التهابی که ممکن است سبب تخریب مفصل شوند اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین برخی آسیب های ناشی از ورزش یا تصادفات مانند پارگی های رباط یا مینیسک یا آسیب های غضروفی به تدریج منجر به تخریب مفصل می شوند و در نهایت ممکن است که جراحی تعویض زانو را برای بیمار الزامی نماید.

این فلوشیپ جراحی زانو گفت: این تخریب مفصلی در اثر عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود ولی شایع ترین علت تعویض مفصل در کشور ما به واسطه ایجاد آرتروز ناشی از افزایش سن در افراد میانسال به بالا است.

یزدی خاطرنشان کرد: در زنان معمولا در سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی آرتروز زانو شروع می شود و با توجه به شدت آن ممکن است به درمان های مختلف نیاز داشته باشد و در مردان درحدود سن ۵۵ تا ۶۰ سال این بیماری آغاز می شود و نسبت به شرایط و شدت بیماری درمان های مختلفی برای آنها در نظر گرفته می شود.

بررسی نقش مکمل‌ها در پیشگیری از نارسایی کلیوی در بیماران دیابتی

مصرف مکمل‌ها از بروز بیماری کلیوی در مبتلایان به دیابت نوع دو پیشگیری نمی‌کند.  نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین D و روغن ماهی در پیشگیری از بیماری کلیوی در مبتلایان به دیابت نوع دو موثر نیست. بسیاری از مبتلایان به دیابت به امید تاثیر مثبت مکمل‌های ویتامین D و روغن ماهی بر کلیه‌ها و قلب از آن‌ها مصرف می‌کنند.

محققان آمریکایی در این بررسی ها درخصوص تاثیر مکمل‌ها بر سلامت کلیه‌های بزرگسالان مبتلا به دیابت به ارزیابی عملکرد کلیه‌ها در بیش از ۱۳۰۰ فرد مبتلا به دیابت نوع دو پرداختند. همچنین این افراد به گروه‌های مختلف تقسیم شده و از آنان درخواست شد از مکمل‌های روغن ماهی و ویتامین D، ویتامین D و شبه روغن ماهی، روغن ماهی و شبه ویتامین D، شبه روغن ماهی و شبه ویتامین D مصرف کنند.

در مدت زمان پنج سال عملکرد کلیه‌های این افراد به طور میانگین حدود ۱۵ درصد افت پیدا کرد و به گفته محققان آمریکایی، این آمار تایید می‌کند که مصرف مکمل‌ها تاثیری در پیشگیری از این نارسایی نداشته‌ است.

جزئیاتی درباره عوارض جراحی ناف

فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به رواج نوع جدیدی از جراحی زیبایی و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی در خصوص عمل زیبایی ناف و برداشتن آن، ، اظهار کرد: برداشتن ناف به عنوان نوعی عمل زیبایی عوارض بسیاری برای فرد به همراه دارد. انجام این نوع عمل زیبایی با توجه به عوارض آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

کلانتر هرمزی با بیان اینکه ناف مرکز ثقل زیبایی بوده و از نظر روحی و روانی فرد به آن نیاز دارد، افزود: بدشکلی بدن مهم‌ترین عارضه این نوع عمل زیبایی است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک با تاکید بر اینکه تمام مصادیق تشریحی بدن بر اساس ناف انجام می‌شود، تصریح کرد: ناف یک معیار اندازه گیری و تشریح سلامتی افراد بوده و در عمل‌های جراحی که از سوی جراحان عمومی یا زیبایی و همچنین لاپاراسکوپی انجام می‌شود معیار ناف است.

کودکان مبتلا به سندرم داون در معرض آرتریت

محققان کالج روماتولوژی آمریکا دریافتند کودکان مبتلا به سندرم داون در معرض ریسک زیاد ابتلا به آرتریت مرتبط با این سندرم قرار دارند.  از هر هزار کودک یک نفر به نوعی از آرتریت مزمن دچار می‌شود. این اختلال ممکن است کودکان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، با وجود این معمولا در ۶ ماه ابتدای زندگی رخ نمی‌دهد. بر اساس تخمین محققان در حدود ۳۰۰ هزار کودک مبتلا به این عارضه در ایالات متحده وجود دارند.

در این تحقیقات یک گروه ۵۰۳ نفری از کودکان مبتلا به سندرم داون در معاینات بالینی به مدت ۱۸ ماه تحت نظر پزشکان روماتولوژیست قرار گرفتند و نتایج این معاینات با نتایج حاصل از معاینه یک گروه از کودکان سالم به عنوان گروه کنترل، مقایسه شد. بر اساس این تحقیقات احتمال ابتلای کودکان مبتلا به سندرم داون به آرتریت حدود ۲۰ نفر در ۱۰۰۰ نفر است. همچنین مشخص شد تشخیص بیماری آرتریت در کودکان مبتلا به سندرم داون با استفاده از روش‌های متداول، بیش از تشخیص این بیماری در افراد سالم  به طول می‌انجامد. علاوه بر این به گفته محققان این بیماری از نظر ماهیت، التهابی و فرسایشی است.

سندرم داون یک بیماری ژنتیکی تقریبا شایع است و در آمریکا از هر ۷۰۰ نوزاد متولد شده، یک نفر به آن مبتلاست. دراین بیماری یک کپی اضافه از کروموزم ۲۱ در دوران جنینی به‌وجود می‌آید. پس از آن، این کروموزم اضافی در سلول‌ها تکثیر می‌شود و سبب مشکلاتی از قبیل ناهنجاری‌های رشدی، کوچک بودن اندازه دست و پا، عقب ماندگی ذهنی، سر با شکل نامناسب، دندان‌های کوچک، اثر انگشت غیرطبیعی، بینی پهن، گردن کوتاه، زبان بزرگ و انحراف چشم‌ها می‌شود.

محققان پیشنهاد کرده‌اند که آرتریت بیماران مبتلا به سندرم داون را به آرتریت مرتبط با سندرم داون تغییر نام دهند تا به صورت مشخص‌تری نشانگر التهاب و فرسایش ناشی از بیماری باشد. متداول‌ترین روش برای تشخیص سندرم داون در جنین، غربال‌گری در سه ماه اول و دوم بارداری است.

بهترین غذاها برای رشد مو

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم آهن مورد نیاز بدن‌تان را به شما منتقل می‌کنند که یک ماده معدنی مورد نیاز برای رشد و سلامت سلول‌های مو است. تحقیقات علمی زیادی نشان داده که کمبود آهن با ریزش مو ارتباط دارد. چون که کمبود آهن باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی به ریشه و فولیکول‌های مو نرسد. این نیز خود رشد موها را ضعیف می‌کند.

مرکبات: پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ فروت نمونه‌هایی از مرکبات هستند که ویتامین سی مورد نیاز بدن را می‌توانند تامین کنند.

ویتامین سی: یک ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از موارد برای جذب سایر مواد مغذی مهم مانند آهن تاثیری بسیار عالی دارد. ویتامین سی همچنین باعث ایجاد کلاژن می‌شود که برای رشد مو بسیار ضروری است، زیرا آن را از ریشه تا نوک محکم نگه می‌دارد.

سیب زمینی شیرین: در حالی که ممکن است رشد موها روندی آرام به نظر برسد، اما در واقع سریع‌ترین رشد در بدن در موها اتفاق می‌افتد، آن هم به این دلیل که پوست متصل به موها سریعترین رشد را در بافت‌های بدن شما دارد. با این وجود، برای اینکه این بافت‌ها کار کنند، ویتامین A. ضروری است. بهترین منبع این ویتامین هم سیب زمینی شیرین است، که میتواند ویتامین A. را بیش از چهار برابر میزان توصیه شده روزانه به شما بدهد.

تخم مرغ: پروتئین یک ماده مهم در تضمین رشد سالم مو است، به دلیل اینکه مو از پروتئین ساخته شده و کراتین در هر تار مو وجود دارد؛ بنابراین پروتئین به میزان لازم در رژیم غذایی برای رشد و سلامت مو بسیار مهم است. در این بین تخم مرغ یک منبع عالی پروتئین است. در حقیقت شش تا هفت گرم پروتئین در یک تخم مرغ وجود دارد که به رشد موهای شما کمک می‌کند.

آووکادو: عملکرد آووکادو برای موهای خشک شگفت آور است. این سوپر مارکت حاوی ویتامین‌های A، D، E. و B. ۶، همچنین از نظر پروتئین، اسیدهای آمینه، منیزیم، اسید فولیک، مس و آهن نیز سرشار است. در این بین ویتامین E، به خصوص، در بهبود گردش خون مورد نیاز فولیکول‌ها برای رشد سالم مو نقش محوری دارد. جالب این که آووکادو را هم در سالاد، اسموتی، سالسا یا حتی ساده میتوان خورد، و هم این که روغن آووکادو را روی موها مالید، که این هم بسیار موثر است.

آجیل و دانه‌ها: اسیدهای چرب امگا ۳ مخصوصاً در افزودن ضخامت موهای شما و دادن استحکام به آن‌ها عالی هستند. متأسفانه بدن شما قادر به تولید این چربی‌های سالم نیست و باید منابع خارجی را یافته و آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. خوشبختانه آجیل و دانه‌های خوشمزه‌ای مانند بادام، بادام زمینی و گردو پر از این چربی‌های سالم هستند. آجیل همچنین حاوی ویتامین D. است که به نظر می‌رسد در ایجاد فولیکول‌های جدید موثر باشد. پس اگر می‌خواهید موهای جدید، ضخیم، قوی و سالم داشته باشید آجیل بخورید.

کد خبر 396304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.