مناسب‌سازی برای معلولان رفع تکلیف نباشد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: گاهی مشاهده شده برای ورودی ساختمان ها رمپ احداث شده ولی شیب آن به حدی زیاد است که قابل استفاده نیست و صرفا رفع تکلیف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور پیش از ظهر امروز در یکصد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه معلولین همانند دیگر اقشار، بخشی از جامعه ایرانی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و امکان استفاده از طرح‌های شهری و حضور در فضاهای عمومی را داشته باشند، اظهار کرد: براساس قانون، شهرداری‌ها موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نماید که امکان دسترسی و بهره مندی برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها مکلف هستند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمام ساختمان ها و اماکن را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری مشروط کند، افزود: با وجود آنکه در سال‌های اخیر، شهرداری اقدامات مثبتی در زمینه مناسب سازی معابر و برخی فضاهای عمومی مثل پارک ها داشته است، اما در مورد مجوزهای صادر شده برای احداث مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری به این امر توجه چندانی نشده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در بخش نظارت نیز اقدامات جدی‌تری برای دسترس‌پذیر شدن ساختمان‌ها نیاز است، ادامه داد: گاهی مشاهده شده برای ورودی ساختمان ها رمپ احداث شده ولی شیب آن به حدی زیاد است که قابل استفاده نبوده و صرفا رفع تکلیف است.

وی اضافه کرد: معلولان نباید در خرید خانه محدودیت داشته باشند و یا پس از خرید آن مجبور شوند شخصا آن را مناسب سازی کنند. معلول باید بتواند بدون دغدغه و با ایمنی و امنیت کافی از منزل خود خارج شده، در معابر بدون کمک دیگران تردد نموده و به امکانات شهری دسترسی داشته باشد.

زندآور به شهرداری اصفهان پیشنهاد کرد از تجربه دو شهر تهران و مشهد در راستای تسهیل رفت و آمد معلولان در شهر استفاده کند و افزود: شهرداری باید در محدوده اختیارات خود، سایر اماکن عمومی را ملزم کند تا نسبت به ایجاد دسترسی برای معلولین اقدام نمایند.

وی با تاکید بر لزوم راه اندازی سامانه حمل و نقل ویژه معلولین با معلولیت شدید، خاطرنشان کرد: تنها اقدام شهرداری اصفهان در این زمینه تجهیز سه دستگاه ون توسط بخش خصوصی بوده که متاسفانه خدمات مناسبی نیز ارائه نداده‌اند و موجب نارضایتی این قشر شهروندان شده است.

هفته وحدت فرصتی برای همدلی جهان اسلام

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اختلاف بین اهل سنت و شیعیان درباره روز میلاد پیامبر اکرم(ص) بهانه‌ای برای نامگذاری "هفته وحدت" شده، افزود: باید میراث نبوت را پاس بداریم تا به قهقرای جهل و ظلمت سقوط نکنیم؛ پیام هفته وحدت این است که با دست اتّحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا(ص) و عترت پاک آن حضرت، مانع از تفرقه افکنیِ بیگانگان بشویم.

وی گفت: هفته وحدت فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی و یکدلی جهان اسلام به ویژه در این زمان پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 396278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.