شطرنج نابغه‌ها را "کلوب" می برد یا "گواردیولا" ؟

امشب در حساس ترین بازی هفته فوتبال اروپا، دو تیم مدعی لیورپول صدرنشین و منچستر سیتی رده دومی به مصاف هم می روند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حساس ترین بازی از هفته دوازدهم لیگ برتر فوتبال انگلیس و این هفته فوتبال اروپا، تیم های لیورپول و منچستر سیتی در ورزشگاه آنفیلد به مصاف هم می روند. سوت آغاز این بازی را مایکل اولیور از ساعت ۲۰ امشب _۱۸ آبان ماه_ به صدا در می آورد.

سیتی بین سه تیم برتر دنیا حضور دارد که از قدرت مالکیت توپ مطلق برخودار است. بخصوص با پاس‌های عمقی و دقیق توسط هافبک‌های خلاقی همچون "کوین دیبروینه" و " داوید سیلوا" همچنین با عقب راندنِ خطوط دفاعی و میانی تیم حریف توسط اگوئرو و استرلینگ و البته به دلیل حفظ فشار روی دروازه حریف، مدافعین حریف را وادار به اشتباه می‌کند. 

پپ که در فصل ابتدایی حضورش در سیتی ضربه های قابل پیش بینی بابت تیکی تاکا تجربه کرد، اما حالا با تجربیاتش و کمی تغییرات در سَبک مورد علاقه اش تاکتیک مالکیت توپ بصورت شناور را جایگزین تیکی تاکا کرد که نتیجه آن مصدومیت کمتر و پایین آمدن ریسک ضد حمله خوردن بود.

اما مالکیت توپ و حملات همه جانبه همیشه هم جوابگو نیست به خصوص مقابل نابغه ای به اسم "یورگن کلوپ"! لازمه اجرای پرس زمان بندی شده "گگن پرسینگ" واگذاری مالکیت توپ به حریف و ایجاد دیوار دفاعی فشرده و حفظ برتری عددی در میانه زمین که به دام انداختن حریف تبدیل می‌شود.

 البته مدت‌هاست کلوپ هم به دلیل مصدومیت بالای شاگردانش در این تاکتیک، مثل پپ در تاکتیک مورد علاقه‌اش تغییراتی انجام داده و نتیجه آن دوندگی و خستگی کمتر بازیکنانش است.

در لیگ فرسایشی جزیره، اجرای پرس شدید از جلو توسط مهاجمین لیورپول تغییر پیدا کرده و دوندگی ها بهینه شده است. خط میانی مدیریت بیشتری شده‌ و بیشتر به کمک مهاجمین می‌آیند و اینکه کلوپ بیشتر در زمان های خاص سراغ این تاکتیک می‌رود. مثلا اگر تیم گل بیشتری زده باشد یا حریف به ناچار خط دفاعی را جلو تر کشیده باشد و یا اینکه خط میانی حریف بیشتر تهاجمی باشند.

درست است که سیتی با وجود مصدومیت های متعدد در این فصل  باز هم از خط میانی خلاق‌تر و تهاجمی تر نسبت به لیورپول برخوردار است، اما لیورپول هم با وجود جینی و هندو و فابینو دارای خط میانی جنگنده تری است که استاد توپ گیری و سرکوب هافبک‌های حریف هستند و با وجود خلاقیت پایین ترشان، باز هم می‌توانند برای ترکیب کلوپ وزنه به حساب بیایند.

کلوپ مقابل سیتیزن‌ها می‌تواند در نبود رودری و سانه و سیلوا و البته لاپورته از فرصت استفاده کرده و ریتم تهاجمی‌تری به تیمش بدهد. باید دید در نهایت کدام تیم می تواند بر دیگری چیره شود و بازی شش امتیازی را به نفع خودش در آورد.

کلوپ امشب اگر می خواهد هر سه امتیاز خانگی را کسب کند بی شک یکی از تاکتیک‌های مهم وی سرکوب بازی سازی‌های دیبروینه خواهد بود. هافبک بازی ساز خلاق و متفکر سیتی یعنی دیبروینه در زمینه خلق موقعیت یکی از بهترین‌های حال حاضر فوتبال است و هر لحظه هم می‌تواند پاس گل بدهد و هم خودش با زیرکی گل زنی کند. وی به عنوان هافبک آزاد می‌تواند از هر منطقه زمین پاس‌های کلیدی میلیمتری بدهد و خط دفاع حریف را به دردسر اندازد. به‌ خصوص مقابل خط دفاعی جلو کشیده با تاکتیک آفساید گیری لیورپول.

اما از آن طرف هم پپ اگر می خواهد دست پر آنفیلد را ترک کند با مشکلی سخت تر در زمینه بازیسازی حریف مواجه است. ترنت و روبرتسون که این روزها با وجود اینکه مدافع کناری اند، اما نسبت به خیلی از مهاجمین و هافبک‌های دیگر تیم‌ها با ارسال‌های میلیمتری پاس گل و خلق موقعیت کردند و ثابت کردند که به وقتش گلزن خوبی هم هستند و اگر پپ برای مهار این دو فکری نکند، تنبیه خواهد شد!

بازی امشب جنگ تاکتیک‌هاست و تیمی برنده خواهد شد که بتواند مهره های بازیساز حریف را از کار بندازد و فضای لازم برای این کار را به حریف ندهد. شاید کلوپ در این زمینه دست بالاتر را داشته باشد، چرا که داوید سیلوا همچون رودری مصدوم است و دیبروینه بدون حمایت این دو هافبک باید به تنهایی این وظیفه را انجام بدهد، اما فراموش نکنیم که بازی سازی لیورپول به عهده دو مدافع کناری است که مدام مجبورند پست خودشان را برای نفوذ ترک کنند و این یعنی مهاجمین سیتی بخصوص استرلینگ و برناردو در ضد حملات می توانند خطرناک باشند.

پس ایجاد فضا برای مانوور وینگر و مهاجمین سیتی می‌تواند کناره های خط دفاعی لیورپول را بخصوص در غیاب ماتیپ آماده، حسابی به دردسر بندازد و در سمت مقابل با نبود زینچنکو در سمت چپ دفاع سیتی، ترنت همچون صلاح فرصت نفوذ بیشتر برای هنرنمایی خواهد داشت.

کد خبر 396260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.