ایران صدرنشین فناوری هوش مصنوعی در کشورهای غرب آسیا

جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو خبرهای خوشی برای کشورمان در حوزه هوش مصنوعی دارد و نشان می‌دهد مقام نخست در این حوزه در غرب آسیا به ایران تعلق دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هوش مصنوعی فناوری است که تاریخ غنی و داستان‌های طولانی در پس خود دارد. ماشین‌ها و مخلوقات مصنوعی باشعور در افسانه‌های یونان باستان، حضوری پررنگ داشته و در عصر حاضر نیز روایت‌هایی از حضور روبات‌ها و اثرگذاری آن‌ها بر زندگی انسان قابل مشاهده است.

اما از قصه که بگذریم، این حوزه در جهان واقعی نیز به سرعت در حال رشد است. در ایران با تکیه بر توانمندی نیروی انسانی خلاق، اتفاقات خوبی در حوزه هوش مصنوعی رخ داده است. جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو خبرهای خوشی برای ایران دارد و نشان می‌دهد مقام نخست حوزه هوش مصنوعی در غرب آسیا به ایران تعلق دارد.

نظام رتبه‌بندی سایمگو که از سال ۲۰۰۹ آغاز به کار کرده است، سالانه پنج هزار مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی جهان را بر اساس عملکرد پژوهشی و میزان انتشار مقالات در مجلات معتبر جهانی ارزیابی می‌کند. سایمگو، مؤسسات آموزش عالی را بر اساس شاخص‌هایی از جمله عملکرد تحقیقاتی، دستاوردهای نوآورانه، وب‌سایت دانشگاه و تأثیر اجتماعی ارزیابی می‌کند. دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۸ به پیشرفت خود در این حوزه ادامه دادند، به طوری‌که ایران در میان ۱۵۵ کشور، جایگاه نهم را در این علم به خود اختصاص داد.

مجید نیلی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره گفت: در چند سال اخیر هوش مصنوعی با توسعه فناوری اطلاعات و اپلیکیشن‌های موبایل، اینترنت و همچنین ایجاد مشاغلی مانند تاکسی‌های اینترنتی، فروش‌های اینترنتی و بازی‌ها، بازار بزرگ غیر سخت افزاری پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر پروژه‌های دانشجویان و دانشگاه‌ها در راستای انجام فعالیت‌های هوش مصنوعی در کسب و کارهای جدید است و این موضوع، جهشی در کاربردهای هوش مصنوعی در کشور ایجاد کرده است.

کد خبر 396252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.