هشت دستاورد شهری و ملی نخستین نشست آمار و برنامه‌ریزی

مدیر برنامه و بودجه شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری برای نخستین بار در کشور توسط شهرداری اصفهان، گفت: نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری هشت دستاورد کلیدی به همراه داشت.

سعید فردانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: اولین دستاورد نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری، رونمایی از آمارنامه سال ۹۷ بود که نسخه الکترونیک آن در شش ماه نخست سال منتشر و نسخه چاپی آن در این نشست رونمایی شد.

وی با بیان اینکه آمارنامه سال ۹۷ در ۶۰۰ صفحه و چهار هزار قلم اطلاعاتی رونمایی شد، افزود: با توجه به اینکه اکثر برنامه‌ریزان فرصت مطالعه تمام موارد مطرح شده در آمارنامه را ندارند، در هر فصل اطلاعات کلیدی در یک یا دو صفحه خلاصه شده و به صورت تصویری(اینفو) ارایه شده تا در کمترین زمان نیازهای اصلی اطلاعاتی مخاطبان برطرف شود.

مدیر برنامه و بودجه شهرداری اصفهان ادامه داد: اضافه‌شدن روندهای اطلاعاتی ۱۰ سال گذشته، اینفوگرافی و توجه به استانداردها ازجمله موارد اضافه شده در آمارنامه ۹۷ شهر اصفهان است.

وی راه‌اندازی سامانه رصد اطلاعات (رصا) را دیگر دستاورد نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی عنوان کرد و افزود: سامانه رصد اطلاعات با رویکرد ارائه داشبوردهای مدیریتی، دسترسی به اطلاعات یکپارچه را در نظر دارد.

فردانی ادامه داد: مدیران و کارشناسان براساس سطح دسترسی خود به سامانه رصا می توانند به اطلاعاتی مانند درآمد، هزینه، پیشرفت پروژه ها، نیروهای انسانی و اطلاعاتی که مدیران و کارشناسان به آن نیاز دارند را به صورت آنلاین و یکپارچه دسترسی داشته باشند.

وی گفت: دستاورد سوم برگزاری این نشست بهره‌برداری از تالار مانیتورینگ اطلاعات شهرهای ایران با نام مستعار «تماشا» است که پس از سه سال همکاری بین شهرهای اصفهان، تهران و مشهد تعامل سایر شهرها و کلانشهرها توانستیم بهره‌برداری رسمی از آن را انجام دهیم که در آن تعاریف حدود ۱۳۶ اقلام اطلاعاتی یکسان‌سازی شده و به صورت مستمر شهرها و کلانشهرها می‌توانند از اطلاعات یکدیگر در این زمینه استفاده کنند.

مدیر برنامه و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه رونمایی و امضاءتفاهم‌نامه سند جامع زیرساخت اطلاعات مکانی شهراصفهان چهارمین دستاورد نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی در مدیریت شهری است، تصریح کرد: با تدابیری که در یک سال گذشته بین شهرداری اصفهان، ارگان‌های شهری، استانداری اصفهان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شد، برای اولین بار در کشور این موضوع به سرانجام خوبی رسید و در آینده نزدیک نیز شاهد ثبت استاندارد و یکپارچه اطلاعات مکانی در شهراصفهان هستیم تا بتوانیم از موازی‌کاری جلوگیری کنیم و در مواقع بحران و برنامه‌ریزی‌‎های مبتنی بر اطلاعات، اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

وی اظهار کرد: پنجمین دستاورد نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی آغاز به کار دبیرخانه زیرساخت اطلاعات مکانی بود که قرار است شهرداری اصفهان محوریت دبیرخانه زیرساخت اطلاعات مکانی شهراصفهان را با همکاری ارگان های شهری و نمایندگان استانداری و سازمان مدیریت داشته باشد.

فردانی با بیان اینکه بازنگری نظام جامع آماری با پشتیبانی از نظام ارزیابی عملکرد ششمین دستاورد نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی بود، ادامه داد: در سال ۸۹ نظام جامع آماری برای شهر و شهرداری اصفهان توسط دانشگاه اصفهان انجام شده بود، اما باتوجه به اینکه برنامه شهردار یک برنامه سنجش پذیر و مبتنی بر ارزیابی عملکرد بود، نیاز به یک بازنگری با این رویکرد وجود داشت که از دوسال پیش شروع و جلسات متعددی بین شهرداری و دانشگاه اصفهان با حوزه های مختلف برگزار شد و خوشبختانه این بازنگری را در شش ماه اول سال جاری به سرانجام رساندیم و در نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی رونمایی کردیم.

وی تصریح کرد: با این دستاورد می‌توانیم سنجش پذیری و تحقق برنامه‎‌ها را به صورت دقیق و سریع در آینده نزدیک داشته باشیم.

مدیر برنامه و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه هفتمین دستاورد نخستین نشست سالانه آمار و برنامه‌ریزی در حوزه رصدخانه شهری بود، اظهارکرد: با توجه به اینکه در کشور یک تجربه موفق و مشخصی در راستای رصدخانه های شهری نداریم، از این رو شهرداری سال گذشته تصمیم گرفت برای راه اندازی رصدخانه شهری یک سند تنظیم کند تا به استناد این سند بتوانیم قدم های بعدی را برداریم.

وی افزود: برای این سند از دو روش راه اندازی اتاق فکر و تحلیل کسب و کار استفاده و در یکسال گذشته حدود ۲۰ جلسه مرتبط با نخبگان و کارشناسان حوزه‌های مختلف، هم دانشگاه، هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی و عمومی برگزار شد؛ از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت مشاور، تحلیل کسب و کار را مدنظر قرار دادیم تا بتوانیم واقع‌بینانه چرایی مشخصی را برای راه اندازی رصدخانه داشته باشیم.

فردانی تاکید کرد: این سند به شکلی طراحی شده که نیازها را تحلیل کرده و روش های پاسخگویی به آن نیاز را مشخصاً برای شهر اصفهان و ظرفیت های شهراصفهان ترسیم می‌کند تا بتوانیم در آینده تصمیماتی منطبق با این سند در حوزه رصد خانه شهر اصفهان داشته باشیم.

وی با اشاره به تنظیم پیش نویس همکاری بین مرکز آمار ایران، کلانشهرهای کشور و سازمان شهرداری ها، گفت: این پیش نویس که به امضاء رییس مرکز آمار ایران، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان، نماینده سازمان شهرداری‌ها و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان رسید قرار است در آینده‌ای نزدیک در تهران و با حضور سایر ذینفعان مورد امضاء اصلی و ملاکی برای تعامل شهرها و کلانشهرها در حوزه آمار با مرکز آمار ایران قرار بگیرد.

کد خبر 396233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.