آغاز فاز نخست پروژه میدان تا میدان در اصفهان

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: فاز نخست پروژه بزرگ میدان تا میدان که از انتهای بازار باغچه عباسی آغاز و به طول تقریبی ۳۶ متر آغاز شد.

محمد فیض در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از آغاز عملیات اجرایی فاز نخست پروژه میدان تا میدان خبر داد و اظهار کرد: دو عنصر اصلی و شاخص اصفهان یعنی میدان‌امام(ره) و میدان‌امام علی(ع) از طریق بازار بزرگ به یکدیگر می‌رسد و این موضوع اهمیت بازار بزرگ اصفهان را به عنوان محور تجاری گردشگری بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه این پروژه به طول تقریبی ۳۶ متر در حال اجرا است، افزود: در حال حاضر عملیات تخریب، حفر کانال‌های ناکش و چاه‌های جذبی دیواره چینی و لوله‌گذاری و ... انجام و مراحل اولیه سنگ‌فرش کف نیز شروع شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: ساماندهی بازار اصفهان شامل کف‌سازی، بدنه‌سازی و سقف بازار است که در این مرحله کف‌سازی در حال اجرا است و در قسمت‌های دیگری از بازار مشغول مرمت سقف بازار هستیم.

وی گفت: امیدوارم این همکاری در تمام زمینه‌ها و تا آخرین مرحله ساماندهی و بهسازی پروژه بزرگ میدان تا میدان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بازار اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین بازارهای ایران است که موقعیت گردشگری ممتازی دارد، تصریح کرد: ساخت بنای اصلی این بازار و بخش‌های مختلف آن از سده دهم الی سیزدهم خورشیدی به طول انجامیده و در دوره‌های صفویه و قاجاریه تکمیل شده است.

فیض ادامه داد: بخشی از این بازار با عنوان "بازار قیصریه" شناخته می‌شود که ورودی آن در میدان نقش جهان، توسط سردری زیبا مشخص شده است، همچنین راسته‌های اصلی و فرعی زیادی در این بازار وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سماور سازها، مَخلص، مقصودبیک، هارونیه، نیم‌آورد گلشن و ... اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه مدارس مذهبی و مساجدی همانند دیگر بازارهای ایران دیده می‌شود که از جمله آن‌ها مدارس مذهبی "جده بزرگ و کوچک"، "نیماور"، "هارونیه"، "صدر"، "کاسه‌گران" و "مسجدهای ذوالفقار"، "جارچی" و "شیشه" به جای مانده از دوران صفوی است و بنای بی‌نظیر "عصارخانه شاهی" در میانه راه بازار بزرگ مربوط به این دوره است که وظیفه اصلی آن تهیه روغن چراغ جهت روشنایی عمارت‌های حکومتی در مجموعه دولتخانه صفوی بوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افزود: با قدم گذاشتن در این بازار می‌توان جریان زندگی را لمس کرد و علاوه بر دیدن جلوه‌های معماری و تاریخی از تماشای عبور و مرور مردم، صنایع دستی و ... نیز لذت برد.

کد خبر 396219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.