ایجاد کتابخانه‌ مقاوم به زلزله در نیوزلند

در کرایست‌چرچ، شهری واقع در استان کانتربوری در کشور نیوزیلند، کتابخانه‌ای مقاوم در برابر زلزله احداث شده است که نماد تولد دوباره این شهر بشمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریبا پس از گذشت هشت سال از وقوع زلزله‌ای مخرب در شهر کرایست‌چرچ، معماران کتابخانه‌ای مرکزی مقاوم و پایدار با نماد امید، وحدت و تولد دوباره در این شهر بنا کرده‌اند.

ساختمان جدید علاوه‌ بر کتابخانه، به عنوان مرکزی برای نگهداری میراث فرهنگی برجامانده از مردم مائوری نظیر آثار هنری متعدد محسوب می‌شود که مزین به نمایی طلایی با الهام از گیاه بومی فرمیوم تنکس کشور نیوزیلند است؛ مائوری قومی از تبار پلی‌نزی هستند که در سده دهم میلادی از جزایر گرمسیر و استوایی اقیانوس آرام به جزایر معتدل نیوزیلند کوچ کردند و تمدن مائوری را بنا نهادند. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمومی ساخته شده با هدف جان‌بخشیدن دوباره به این شهر پس از زلزله مهیب، کتابخانه مرکزی کرایست‌چرچ است.

کتابخانه مرکزی کرایست‌چرچ که در منطقه تاریخی میدان کلیسای جامع این شهر بنا شد، یک ساختمان پنج‌ طبقه است که  ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد. این سازه بی‌نظیر از یک سیستم مقاوم‌سازی در مقابل زلزله، شامل دیوارهای بتنی بسیار بزرگ متصل به کابل‌های فلزی کششی و منعطف ساخته شده است که این ویژگی منحصر به فرد به ساختمان امکان حرکت به جلو و عقب و بازگشت به جایگاه اصلی را می‌دهد و در نتیجه در مقابل وقوع زلزله از مقاومت کافی برخوردار خواهد بود.

ساختمان جدید تنها به عنوان یک کتابخانه عمل نمی‌کند بلکه معماران سعی کرده‌اند فرهنگ قوم مائوری را با امکان نگهداری آثار هنری بر جامانده از این قوم در آن زنده نگه دارند. علاوه‌براین، ساخت بالکن‌هایی عظیم در این سازه به مردم کرایست‌چرچ اجازه می‌دهد از چهار طرف ساختمان بناهای تاریخی بر جامانده از قرن هفدهم را نظاره کنند. وجود یک فضای داخلی بسیار روشن و حیاط بزرگ و دلباز در کتابخانه مرکزی کرایست‌چرچ از دیگر ویژگی‌های بی‌نظیر این ساختمان است که باعث جذب بسیاری از گردشگران و دوستداران کتاب به آن شده است.

کد خبر 396208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.