توسعه خطوط BRT/ناکارآمدی طرح زوج و فرد

توسعه خطوط ناوگان حمل و نقل عمومی، پیش‌بینی سیاست‌های تشویقی برای استفاده شهروندان از دوچرخه و اصلاح و بهسازی معابر از راهکارهایی است که مدیران و کارشناسان ترافیک شهری برای رفع معضل ترافیک شهرها اجرا می‌کنند، اما موقعیت مکانی و وضعیت راه‌ها نیز در کاستن از حجم ترافیک شهرها موثر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترافیک این روزها بلای همه‌گیری شده که شهرهای بسیاری را در سراسر جهان با چالش جدی مواجه کرده است. انبوه خودروهایی که از صبحگاهان تا شامگاه در خیابان‌های شهر جولان می‌دهند با کوچک‌ترین مانع در مسیر تردد متوقف می‌شوند و از اینجاست که صف‌هایی طولانی از خودروهایی با رانندگانی درمانده و گاه عصبانی تشکیل می‌شود و چاره‌ای جز انتظار برای رهایی از چنگال ترافیک ندارند.

ترافیک معضل فراگیر شهرها

حامد اخگر، کارشناس ترافیک شهری می‌گوید: ترافیک معضل عمده بسیاری از شهرهاست که در نتیجه برهم  خوردن رابطه بین تولید خودرو، حجم اسمی خیابان‌ها و طراحی معابر شهری ایجاد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کاهش ترافیک که چالش بسیاری از مدیران شهری است با دو راهبرد اساسی ایجاد زمینه مناسب برای افزایش سرعت تردد یا کاستن از آن خودروها ممکن و قابل کنترل خواهد بود.

کارشناس ترافیک شهری تاکید می‌کند: مسئله کیفیت خودروها که بنگاه‌های اقتصادی تولیدی درگیر آن هستند از این مبحث خارج و رفع معضل ترافیک بیشتر متوجه سیاست‌های مدیریت شهری و کاربری اصول فنی مهندسی ترافیک است.

اخگر خاطرنشان می‌کند: آموزش شهروندی و استفاده صحیح از امکانات و خدمات عمومی و در عین حال ترغیب به استفاده از پیاده‌راه‌ها و دوچرخه‌سواری اقداماتی است که می‌تواند در کنترل ترافیک شهری موثری باشد.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی، تصریح می‌کند: افزایش سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی و ارتقای کیفیت و رفاه وسایل عمومی، اصول اساسی در افزایش راندمان و مشوق شهروندان در استفاده از این ناوگان است که تاًیر مستقیم بر کاهش ترافیک شهری دارد.

گرگان از شهرهای شمالی کشور است که موقعیت آن به عنوان مرکز استان گلستان، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت ملی که زمینه تردد خودرویی بالا را ایجاد می‌کند و موقعیت توریستی و جاذبه‌های گردشگری این شهر، باعث تردد شمار فراوانی از خودروها در ساعات مختلف شبانه‌روز شده که به‌ویژه در ایام خاصی از سال به دلیل افزایش حضور مسافران و گردشگران بر شمار آن‌ها نیز افزوده می‌شود به همین دلیل، رفع معضلات ترافیکی و کنترل حجم تردد خودروها در گرگان از الزامات مدیریت شهری است.

توسعه طرح‌های ترافیکی

محمد کریمی‌نژاد، مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان با بیان اینکه مهم‌ترین طرح‌های عمرانی ترافیکی شهر گرگان احداث بزرگراه و زیرگذر است، اظهار می‌کند: براساس مطالعات جامع ترافیکی انجام شده سه هدف کوتاه‌مدت، میان‌موت و بلندمدت برای اجرای طرح‌های عمرانی ترافیکی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه می‌دهد: برای اجرای طرح‌های ترافیکی نیاز به مطالعه و ارایه طرح‌های ترافیکی داریم که از سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان با تاکید بر ضرورت احداث پارکینگ در در این شهر، خاطرنشان می‌کند: یک‌طرفه کردن بعضی از خیابان‌ها و ایجاد خطوط اتوبوس‌رانی، احداث تقاطع غیر هم‌سطح و اجرای پروژه پیاده‌روسازی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که اجرای آن‌ها نقش موثری در کاهش ترافیک شهر گرگان دارد.

کریمی‌نژاد ادامه می‌دهد: از اهم اقدامات ترافیکی در فاصله زمانی سال‌های ٨٧ الی ٩٥ می‌توان به اجرای طرح مطالعات ترافیکی، طراحی و اجرای میادین در سطح شهر و مطالعه و طراحی پنج تقاطع غیر هم‌سطح اشاره کرد.

برگزاری دوره‌های آموزش عمومی

وی اضافه می‌کند: مطالعه ترافیکی و طراحی و اجرای  سه دوربرگردان، احداث هفت پل عابرپیاده، نصب ۵۰ دوربین نظارتی، هوشمندسازی تقاطع‌ها، ایجاد موج سبز ترافیکی در هفت تقاطع و نصب دوربین مکانیزه ثبت تخلف سرعت در پنج نقطه شهر از طرح‌های اصلاحی برای کاهش ترافیک شهری بوده است.

مدیر واحد ترافیک شهرداری گرگان با اشاره به نصب علائم و تجهیزات ترافیکی در میادین و معابر این شهر، می‌گوید: با توجه به نقش فرهنگ‌سازی در رعایت قوانین، طرح‌هایی همچون آموزش در مدارس، پارک آموزش ترافیک و برگزاری همایش‌های آموزشی انجام شده است.

کریمی‌نژاد با بیان اینکه اجرای پروژه‌های غیر هم‌سطح، نیازمند تملک اراضی اطراف معابر است، تاکید می‌کند: تا زمانیکه تملک انجام نشود اجرای پروژه  امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اجرای طرح بی‌آرتی در گرگان و تاثیر آن در کاهش بار ترافیکی این شهر، خاطرنشان می‌کند: اجرای این طرح نقش بسزایی در روان‌سازی ترافیک و تسهیل حمل و نقل شهری دارد؛ البته همزمان با اجرای این پروژه، طرح یک‌طرفه کردن خیابان‌ها هم در اجرا می‌شود.

مدیر ترافیک شهرداری گرگان با بیان اینکه مطالعات طرح بی‌آرتی در دست اقدام است، اظهار می‌کند: اجرای خطوط بی‌آرتی از شرق به غرب به عنوان برنامه میان‌مدت و اجرای این خطوط از شمال به جنوب شهر در چشم‌انداز بلندمدت طرح پیش‌بینی شده است.

اجرای بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ شهرداری

کریمی‌نژاد با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های ترافیکی شهرداری گرگان در سال‌های ۹۷ و ۹۸، تصریح می‌کند: احداث تقاطع غیر هم‌سطح در سه راه گلشهر، میدان قندهاری، میدان معلم، بهارستان و دخانیات، ساماندهی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی و تعریض معابر و احداث معابر جدید در دست انجام است.

وی با بیان اینکه مطالعات مسیر دوچرخه‌سواری گرگان در حال انجام است، عنوان می‌کند: احداث تقاطع غیر هم‌سطح افسران به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ شهرداری گرگان از پروژهای عمرانی ترافیکی در دست اجرا است که با اجرای آن تغییرات مثبت زیادی در حوزه ترافیکی و کاهش وقوع سوانح رانندگی رخ خواهد داد.

مدیر ترافیک شهرداری گرگان با اشاره به پروژه بازآفرینی میدان بسیج، تاکید می‌کند:  اجرای این طرح نیز تاثیر بسزایی در کاهش وقوع سوانح رانندگی و بهبود وضعیت تردد و عبور و مرور در این منطقه خواهد داشت.

کریمی‌نژاد می‌گوید: در سال ۱۳۹۸ موضوع حمل و نقل و ترافیک همانند سال ۱۳۹۷ جزو اولویت‌های کاری شهرداری گرگان خواهد بود.

وی یادآوری می‌کند: پروژه‌های عمرانی ترافیکی به عنوان طرح‌های کاربردی میان‌مدت از ابتدای سال ۹۸ شروع شده و تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

مدیر ترافیک شهرداری گرگان با بیان اینکه اجرای طرح زوج و فرد در اکثر کشورها با شکست مواجه شده است، تصریح می‌کند: اجرای این طرح باعث افزایش سرانه مالکیت خودرو برای شهروندان و در نتیجه افزایش تردد در شهر و همچنین افزایش میزان آلایندگی می‌شود.

کد خبر 396195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.