جامانده‌های پاستور در سودای بهارستان

دومین روز جشنواره موسیقی نواحی ایران، بررسی ریاست مجلس یازدهم و چرایی اعدام فاطمی و اندیشه‌های وی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۱۹ آبان ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جشن همصدایی نغمه های اقوام» در گفت و گو با خالو قنبر راستگو نوازنده نی‌ جفتی به بررسی دومین روز جشنواره موسیقی نواحی ایران پرداخت و نوشت:خالو قنبر راستگو نوازنده نی‌ جفتی که از هنرمندان شناخته‌ شده درعرصه ملی و بین‌الملل است در گفت‌وگو با «ایران» درباره جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌گوید: «موسیقی نواحی یا موسیقی اقوام نیاز به معرفی و تعریف و تمجید ندارد و این هنر برای مردم کشورمان شناخته شده است؛ البته مسلماً این میزان کافی نیست و باید بیش از اینها در این زمینه کار کرد. موسیقی نواحی بهترین و بکرترین موسیقی ایران است و این جشنواره هم اتفاق بسیارخوب و مبارکی است که می‌تواند به آشنایی هرچه بیشتر مردم با این موسیقی کمک کند. چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود حداقل سالی یک بار هنرمندان با هم دیدار داشته باشند و این اتفاق بسیار ارزشمند است. باید روی این موضوع تأکید کرد که به‌هیچ‌عنوان نباید بگذاریم جشنواره موسیقی نواحی متوقف یا از مسیری که دارد منحرف شود.»

خالو قنبر که تقریباً هرساله در جشنواره بزرگ موسیقی نواحی ایران حضور و اجرا دارد در ادامه به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «مسئولان نهادهای فرهنگی و کسانی که دوستدار و دغدغه‌مند موسیقی اقوام ایران هستند در قبال پیشکسوتان و هنرمندان موسیقی نواحی وظیفه مهمی دارند و باید به آنها رسیدگی کنند و مشکلاتشان را برطرف نمایند تا این هنرمندان بی‌انگیزه و دلسرد نشوند و مسیر هنری خود را همچنان ادامه بدهند. این نوازنده در مورد برگزاری این جشنواره در شهر کرمان نیز می‌گوید: شهر کرمان میزبان بسیار خوبی برای جشنواره بوده اما پیشنهاد می‌کنم این برنامه‌ها به‌صورت گردشی برگزار شود تا دیگر شهرهای ایران هم شناخت بیشتر و بهتری از هنرمندان موسیقی نواحی داشته باشند، حتی باید تلاش شود جشنواره موسیقی نواحی ایران و هنرمندان آن، در دنیا هم دیده شوند.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جامانده های پاستور در سودای بهارستان» به بررسی ریاست مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: پنجشنبه هفته گذشته زمانی که مشخص شد علی لاریجانی، از فهرست انتخاباتی اصولگرایان قم خط خورده و به نوعی حذف شده است؛ کاملا مشخص شد که تندروهای جریان اصولگرایی بالاخره سهم خود را گرفتند و گویا قرار است در این دوره از انتخابات سازوکار و نقشه راه انتخاباتی اصولگرایی را در دست بگیرند، طیفی که همیشه یکی از موانع بزرگ ائتلاف درونی این جناح سیاسی بوده است. هرچند گفته شده است که خود لاریجانی هم تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارد و گویا لباس ریاست مجلس دیگر برای او تنگ شده است و چشم به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را دارد. اصولگرایان با توجه به عدم همگرایی و وحدت طیف‌های خود هیچ‌گاه نتوانسته است به یک ائتلاف درونی دست یابد، بنابراین چاره کار را تقسیم کار و سهم دیدند.

چرا که به نظر می‌رسد در این دوره افتراق و پراکندگی و همچنین سهم‌خواهی در این جریان بیش از گذشته است و سه طیف مختلف با برنامه‌ها و اهداف و استراتژی‌های خاص خیز انتخاباتی برداشته‌اند و چشم به صندلی ریاست بهارستان دارند. این سه طیف شامل تندروها (احمدی‌نژادی‌ها)، به رهبری رئیس دولت نهم و دهم، نواصولگرایان به رهبری محمدباقر قالیباف و پایداری‌ها به رهبری سعید جلیلی. درواقع رقابت این طیف‌ها به معنای شکست وحدت درونی و شکل‌گیری یک رقابت درونی میان اصولگرایان است.

درواقع این سه نفر از پرکارترین چهره‌های اصولگرایی هستند که بیشترین تلاش را برای کسب ریاست مجلس و تکیه بر جایگاه علی لاریجانی دارند. اما شانس کدام یک بیشتر است و اصولگرایان کدام یک از این چهره‌ها را به عنوان سرلیست معرفی خواهند کرد؟ چقدر احتمال دارد که هرکدام به صورت جداگانه لیست ارائه دهند؟ آیا محمود احمدی‌نژاد قادر خواهد بود صلاحیت شورای نگهبان را بگیرد؟ اصولگرایان یک لیست واحد خواهند داشت یا نه با چند لیست وارد انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه خواهند شد؟ 

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فاطمی تیر باران شد » در گفت وگو با صادق زیبا کلام به بررسی چرایی اعدام فاطمی و اندیشه‌های وی پرداخت و به تقل از این استاد دانشگاه نوشت: اصولا جریانات افراطی خود را حق مطلق، اسلام مطلق و فضیلت مطلق می‌دانند و همه چیز را در خودشان خلاصه می‌کنند، در این میان اگر کسی با آنها مخالفت کند و همراه‌شان نباشد به سرعت اتهام کفر، زندیق و الحاد به او نسبت می‌دهند. در کل، مشکل اساسی مرحوم دکتر مصدق، شهید فاطمی و جبهه ملی این بود که با بسیاری از افکار و عقاید رادیکال فداییان اسلام مخالف بودند و مرحوم شهید فاطمی این مخالفت را عملا در نوشته‌هایش در روزنامه باختر امروز و سایر مقالات و سخنرانی‌هایی که داشت ابراز می‌کرد و بیان می‌داشت که فداییان اسلام رادیکال هستند، آنها هم ایشان را به قضاوت خود، مهدورالدم تشخیص دادند و بعد هم فداییان اسلام حکم ترور ایشان را صادر کردند.

جالب است که آقای عبدخدایی که این عمل را انجام داده، چند جور در این خصوص صحبت کرده است. من در سال ۸۸ یا ۸۹ بود که آقای عبدخدایی را به هتل لاله نزد خانم پریوش سطوتی همسر دکتر فاطمی که آن زمان به ایران آمده بود بردم و آقای عبدخدایی گفت: من نمی‌خواستم ایشان را بزنم یا من نبودم، خلاصه اتهام خود را انکار کرد، البته بعدها چیزهای دیگری هم گفته شد. در کل، مرحوم دکتر حسین فاطمی قربانی تندروی بود، تندروی که از فداییان اسلام به گروه‌های دیگر رسیده و ما همچنان امروز هم چه در جامعه خود و چه در خاورمیانه شاهد هستیم که تندروی‌های دینی چه بلایی بر سر منطقه آورده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرعت‌گیر بورس در ابرکانال» به بررسی نوسانات بورس تهران دو هفته اخیر پرداخت و نوشت: بورس تهران دو هفته اخیر را با نوسان در محدوده ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار واحدی سپری کرده و در عبور از هر کدام از این سطوح ناموفق بوده است. صورت‌های مالی شرکت‌ها در فصل تابستان توانسته در نقش حامی نسبی قیمت سهام عمل کند. در سوی دیگر فروشندگان بالقوه با آغاز هر موج صعودی دست‌ به کار شده و عبور از سقف‌های پیشین را دشوار می‌سازند. عقب‌نشینی ارزش معاملات خرد بورسی به زیر مرز هزار میلیارد تومان اگر چه سقف‌شکنی‌ها را با تعلیق همراه کرده، در سوی دیگر از عدم حضور جبهه قدرتمند عرضه خبر می‌دهد.

ثبات بورس در محدوده فعلی نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاران دامنه اثر اخبار را با جزئیات بیشتری مدنظر قرار می‌دهند و فضای معاملاتی یک گروه را چندان قابل‌تعمیم به جو عمومی بازار نمی‌دانند. بنابراین بهانه‌ها به تنهایی نمی‌توانند صعود دسته‌جمعی و پرشتاب سهام را رقم بزنند و صعود بورس بیش از پیش نیازمند دلایل واقعی است. چنین شرایطی زمینه را برای بازگشت به عرصه تحلیل فراهم می‌کند. به این ترتیب، گرچه روند کم‌نوسان بورس ممکن‌ است نزد برخی بازیگران بازار، رخوتی ادامه‌دار جلوه کند؛ اما دیدگاه تحلیلی می‌تواند فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری معرفی کند. بر این اساس، مقطع فعلی بیش از هر چیز به موعد غربال‌گری سهام قابل تعبیر است.

کد خبر 396190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.