باستانی: تحریم انتخابات منتفی است

اصلاح طلبان این روزها دیگر در مورد شرکت کردن یا نکردن در انتخابات بحث نمی کنند اگر بحث و اختلافی وجود داشته باشد همگی سر چگونگی حضور در انتخابات مجلس و دغدغه ای است که این روزها اصلاح طلبان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشکل اصلی اصلاح طلبان میزان مشارکت مردم در انتخابات است. اصلاح طلبان نگرانند بخاطر عملکرد مجلس دهم از میزان مشارکت بدنه اجتماعی این جریان در انتخابات پیش رو به طور قابل توجهی کاسته شود. برخی فعالان سیاسی معتقدند عملکرد ضعیف و نادرست نمایندگان فراکسیون امید در مجلس باعث مشارکت بسیار کم مردم در انتخابات پیش رو خواهد شد، اما برخی دیگر از اصلاح طلبان عقیده دارند مردم قابل پیش بینی نیستند و بار دیگر در روزهای منتهی به انتخابات با حضور خود همه را حیرت زده خواهند کرد و حماسه ای دیگر خلق خواهند کرد. در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات، راهکار های جذب اقبال عمومی و اقدامات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان برای انتخابات مجلس یازدهم با محسن باستانی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استات اصفهان گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه می خوانید:

جایگاه اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو چه خواهد بود؟

انتخابات به عنوان یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی و جامعه مدنی همواره مورد توجه اصلاح طلبان بوده و از فرصت آن برای ارائه مواضع و دیدگاه های خود استفاده کرده اند. اصلاح طلبان همیشه تمام اعتبار خود را برای رقابت‌های انتخاباتی گذاشته اند و همیشه مشکلات زیادی در این راه وجود داشته است چنانچه در زمان هایی غالب آن ها رد صلاحیت شدند و در رقابت به حداقل کاندیداها بسنده کردند و با ارائه لیست امید در انتخابات شرکت کردند. انتخابات همواره راهی برای بیان دیدگاه ها و ادامه مسیر اصلاح طلبی بوده است. اصلاح طلبان انتخابات را یک فرصت و حق می دانند و تا زمانی که انتخابات در کشور وجود دارد در آن مشارکت دارند.

برخی اصلاح طلبان مانند مصطفی تاجزاده ایده انتخابات مشروط را مطرح می کنند و می گویند در صورت رد صلاحیت کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان، انتخابات را تحریم خواهیم کرد و عده ای دیگر مانند بهزاد نبوی معتقد هستند باید در هر شرایطی در انتخابات شرکت کرد. شما با کدام نظر موافق هستید؟

بهزاد نبوی نیز به مشروط بودن اشاره می کند اما معتقد است که نمی توان برای حاکمیت شرط گذاشت، اما باید بپذیریم انتخاباتی تامین کننده  منافع ملی کشور است که رقابت در آن واقعی باشد. هر دو گروه به شرکت مشروط در انتخابات معتقد هستند. من در روزهای اخیر با آقای تاجزاده ملاقات نداشته ام اما فکر می کنم ایشان هم به این نتیجه برسند که باید برای خودمان شرط تعیین کنیم. اگر کاندیدهای اصلی ما تأیید صلاحیت شدند، شرطمان این است که حضور پرشوری در انتخابات داشته باشیم اما اگر تأیید صلاحیت نشدند در این مورد تصمیم گیری می کنیم که لیست کامل در انتخابات ارائه کنیم یا خیر. هر دو عقیده به یک نتیجه می رسند.

برخی اصلاح طلبان معتقدند یکی از اشتباهات اصلاح طلبان در سال ۹۴ تاکید آن ها بر روی انتشار لیست کامل بود و اگر اصلاح طلبان واقعی وارد مجلس شوند برای اصلاحات سود بیشتری خواهند داشت تا افرادی که بعداً چرخش خواهند کرد.

امید داشتیم اصلاح طلبان در مجلس مدیریت شوند اما این اتفاق رخ نداد و دیگران نمایندگان ما را مدریت کردند. انتظارات بیشتری از آقای عارف برای مدیریت اعضا لیست امید وجود داشت که متاسفانه محقق نشد.

در مصاحبه ای که رسول منتجب نیا با ایمنا داشت، اظهار کرد با تمام انتقاداتی که به آقای عارف دارد اما معتقد است عده ای او را سیبلی در برابر اشتباهات خود قرار داده اند.

ما به آقای عارف امید داریم و داشتیم و خودش هم در مقطعی خود را در جایگاه لیدر و مسئول می دانست. ما در مجلس نبوده ایم و نمی دانیم چه اتفاقاتی بعد ورود ایشان به مجلس رخ داده است. ما همچنان آقای عارف را ارزشمند می دانیم از ایشان حمایت می کنیم و موضعی علیه ایشان نداریم اما نمی دانیم در این چهار سال در مجلس چه اتفاقاتی افتاد که امروز به این مرحله از نارضایتی رسیده ایم. چرا آقای عارف از پس مدیریت مجلس و تیم امید برنیامد؟ در پشت صحنه مسائل دیگری رخ داده است که آقای عارف قطعا در این باره توضیح خواهند داد. اما باید این را هم بگوییم که مجلس فعلی، مجلسی بی آزار بود. مجلسی بود که به برجام و FATF رأی مثبت داد و در راه دولت سنگ اندازی نکرد. مجلس و دولت نزدیک به یکدیگر بودند و سودمندی لیست اصلاح طلبان آنقدر زیاد بود که امروز علی لاریجانی مورد تهاجم افراطیون است. تا همین مرحله نیز نمره مثبتی به عملکرد مجلس می دهیم.

با توجه به انتقاداتی که توسط برخی اصلاح طلبان به عملکرد برخی هم‌جناحی‌هایشان و فراکسیون امید وارد می شود آیا در انتخابات پیش رو تحولی در بدنه اصلاحات رخ خواهد داد؟

یکی از مشکلات ما اصلاح طلبان این است که پیاممان به مردم نمی رسد و در این زمینه ضعف های بسیاری داریم. اگر این مسئله برطرف شود، خود تحولی بزرگ در بدنه اصلاحات است. باید با مردم همراه باشیم و در خصوص وضعیت امروز کشور به آن ها توضیح دهیم. باید تحول را در زمینه ارتباطمان با مردم جستجو کنیم. توضیح شرایط، بیان تاثیر شرکت نکردن در انتخابات آینده، لزوم در صحنه بودن، حضور منطقی و ارتباط با مردم موضوعاتی هستند که در آن ها ضعف داریم. با این که نهادهای بسیاری را در اختیار داریم اما ارتباط ضعیفی با مردم داریم و احزاب نیز ارتباط مناسبی با مردم ندارند.

نقش جوانان و دانشجویان در انتخابات پیش رو چه خواهد بود؟

جوانان آرزوها و آرمان هایی دارند که پیگیری مطالبات و ارتباط مؤثر با بزرگان از مهم ترین آن‌هاست. جوانان و دانشجویان هم محرک شور و نشاط جامعه و هم آرمانگرا، عدالت طلب و آزادیخواه هستند و باید خودمان را در این زمینه ها قوی تر کنیم. متاسفانه امروز بسیاری از این جوانان و دانشجویان از شور و شوق افتاده اند و به کما رفته اند که این موضوع به دلیل وضع عمومی و معیشتی کشور است. جوانان، دانشجویان و بانوان باید در ارائه خواسته ها و مطالباتشان بکوشند و آن ها را از راههای قانونی از گروه های اصلاح طلب و مسئولان کشور درخواست کنند. هر مطالبه ای باید در قالب زمان، مکان و وضع کشور پیگیری شود. ما خواسته ها و مطالبات بسیاری داریم اما وضعیت فعلی کشور را مناسب مطالبه آنها نمی دانیم. دلیل افت فعالیت سیاسی جوانان، دانشجویان و دیگر اقشار جامعه، شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم است.

به نظر شما چه اتفاقاتی باعث می شود جنبش دانشجویی با آن شور نشاط دهه ۷۰ و ۸۰ به این سطح از ناامیدی و رخوت رسید؟

جنبش دانشجویی جنبشی احساساتی و پرشور است اما باید عجله را کنار بگذارد و چگونگی دستیابی به اهداف اصلاح طلبی و تاریخ ایران را بررسی کند. دانشجو اصولا چهارسال فعالیت می کند و کنار می رود و دانشجوی جدید باز هم فعالیت او را ادامه می دهد و دلیل این اتفاقات این است که تجربیات گذشته به آن ها منتقل نمی شود. البته به عقیده من جدا از جنبش دانشجویی جامعه نیز به سمت غیرسیاسی شدن پیش می رود و این اتفاق بسیار خطرناکی است. باید تلاش کنیم انتخابات پرشوری را برگزار کنیم و مردم را پای صندوق های رای بیاوریم و آمار شرکت کنندگان را بالا ببریم. این به مصلحت کشور است و تجربه نیز نشان داده اگر انتخابات پرشور برگزار شود اصلاح طلبان پیروز انتخابات خواهند بود. باید عجله را کنار گذاشت و متوجه شد که دستیابی به آرمان ها و آرزوها به زمان نیاز دارد. زمانی که با عجله موضوعی را پیگیری کنیم به هردلیلی به نتیجه مطلوب نرسیم دچار رخوت خواهیم شد.

اصلاح طلبان باید چه اقدامی کنند تا بتوانند دوباره اقبال عمومی جامعه را به سمت خود جلب کنند؟

طرح مطالبات واقعی مردم در تمامی زمینه ها مهم است. اصلاح طلبان باید با مردم همراه باشند. اعتراض به بعضی احکام قضایی و اعتراض به عدم حضور زنان در ورزشگاه نمونه هایی کارآمد از همراه شدن با مردم است. اصلاح طلبان باید شرایط را برای مردم توضیح دهند. از نظر اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار نداریم. دولت بودجه لازم برای یارانه های نقدی، حقوق کارمندان و بازنشستگان را به سختی تامین می کند. این ها شرایطی هستند که باید برای مردم بازگو شود. امنیت داخلی نیز از موضوعاتی است که باید برای مردم گفته شود. از نظر من اصلاح طلبان باید پیشگام ارائه مطالبات همه اقشار به حاکمیت و دولت باشند تا بتوانند بار دیگر اقبال عمومی را به سمت خود جلب کنند.

محمدرضا تاجیک در مصاحبه ای بیان کرده است که دلیل شکست اصلاح طلبان در رده‌های مختلف این است که هیچ مانیفستی جز ماندن در قدرت ندارند. نظر شما در این زمینه چیست؟

اصلاح طلبان شکست نخورده اند. اصلاح طلبی در ایران پیشرفت کرده و روی پای خود ایستاده و جلو آمده است؛ البته ضعف هایی هم داشته است. سیاست به معنی حضور در قدرت است اما نه به هر قیمتی. ما نیروهایی داریم که به هیچ عنوان نمی خواهند با هر شرایطی در قدرت بمانند و فعالیت های اصلاح طلبی خود را هم دنبال می کنند. از این نمونه ها به وفور وجود دارد و درست نیست که چیزی را به تمامی اعضا یک قشر نسبت دهیم. اگر توانستیم با شرکت در انتخاباتی پر شور و آزاد به قدرت برسیم باید اهداف اصلاح طلبانه در قدرت را پیگیری کنیم. اصلاح طلبان طالبان قدرت نیستند. نیروهای بسیاری داریم که به دور از لابی گری، صرفا به دنبال تحقق ایده اصلاح طلبی هستند.

لیست اصلاح طلبان اصفهان برای انتخابات مجلس در چه مرحله ای قرار دارد؟

آقای علوی تبار در سخنرانی خود در اصفهان گفت که مانند دوره های گذشته از همه اصلاح طلبان در خواست نکنیم برای کاندیداتوری ثبت نام کنند و تنها از کسانی که به آن ها نیاز دارید برای شرکت در انتخابات دعوت کنید. هنوز بر سر این موضوعات بحث و اختلاف وجود دارد. مشخصه هایی برای حضور افراد در لیست اصلاح طلبان تعیین شده که تعهد کاری، اخلاق، پاکدستی، تجربه و تحصیلات از جمله این مشخصه ها هستند. یک سری پارامتر ها مانند سابقه عضویت در احزاب و میزان سابقه اصلاح طلبی را تعیین خواهیم کرد اما هنوز برای صحبت در مورد لیست زود است.

دیدگاه شما درباره انتخابات پیش رو چیست؟

انتخابات سختی را پیش رو داریم. نظام باید با توجه قرار دادن همه شرکت کنندگان در رقابت انتخابات و بررسی عادلانه صلاحیت ها، زمینه های انتخاباتی پرشور را فراهم کند. امیدواریم نظام با توجه به ضرورت انتخابات، وعده انتخاباتی پرشور را به مردم بدهد و ما نیز کاندیدهای با صلاحیت خود را معرفی کنیم تا مردم در انتخابات شرکت کنند.

در مورد شرکت کردن یا نکردن در انتخابات هنوز بحث های زیادی هست اما اکثریت به این نتیجه رسیده اند که همه باید در انتخابات شرکت کنیم. مشارکت می تواند به لیست منتهی شود، می تواند به لیست ناقص منتهی شود و حتی می تواند به این منتهی شود که اعلام کنیم کاندیدایی برای معرفی اصلاح طلبان نداریم اما بازهم باید در انتخابات شرکت کنیم و از نظر من بحث تحریم انتخابات منتفی است.

کد خبر 396187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.