نماز خواندن در مدارس اجباری نیست

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: در ساخت و سازهای جدید اداره نوسازی داشتن فضای نمازخانه در مدارس اجباری است اما نماز خواندن دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست.

سیداحمد طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری نمازجماعت در مدارس استان، اظهار کرد: بیش از پنج هزار و ۵۰۰ آموزشگاه در استان اصفهان وجود دارد که این تعداد آموزشگاه‌هایی با یک دانش‌آموز تا هزار دانش‌آموز را شامل می‌شود.

وی در خصوص تعداد امام جماعت‌های مدارس استان گفت: یک هزار و ۸۵۰ روحانی وظیفه برگزاری نماز جماعت در این مدارس را برعهده دارند. در مدارس روستایی دارای کلاس‌های چندپایه یا مدارس با جمعیت محدود نماز جماعت برگزار می‌شود اما در این مدارس امام جماعت همان معلم مدرسه است.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: تعداد یک هزار و ۸۵۰ امام جماعت در دو هزار و ۲۰۰ مدرسه استان اقامه نماز دارند و برخی از این روحانیون در دو مدرسه اقامه نماز می‌کنند به نحوی که مدارس همجوار را یک روحانی پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در دسته‌ای دیگر از مدارس معلمان به عنوان امام جماعت نماز را برپا می‌کنند، اظهار کرد: به این نحو در تمام مدارس استان نماز جماعت برپا می‌شود و در جایی که روحانی داریم اقامه نماز می‌کنند و در مدارس بدون روحانی معلمان یا مدیران این وظیفه را برعهده دارند.

طباطبایی با اشاره به همکاری معلمان بازنشسته در اقامه نماز مدارس گفت: علاوه بر این تعداد امام جماعت بیش از هزار همکار بازنشسته در اقامه نماز مدارس به طور داوطلبانه و افتخاری همکاری دارند.

وی با تاکید بر اینکه اکثر مدارس استان نمازخانه دارند، افزود: در ساخت و سازهای جدید اداره نوسازی داشتن فضای نمازخانه در مدارس اجباری است اما نماز خواندن دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست.

طرح "مبین" برای توانمندسازی مدیران مدارس در اقامه نماز اجرایی می‌شود

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به لزوم آموزش عملی نماز در دوره ابتدایی، تصریح کرد: در دوره متوسطه به مدیران مدارس ابلاغ کرده‌ایم که اجباری در این موضوع نباشد و دانش‌آموزان به صورت داوطلبانه در نماز مدارس شرکت کنند تا این امر در زندگی آنها به مرور نهادینه شود.

وی در خصوص دوره‌های آموزشی مفاهیم نماز گفت: از سال گذشته در خصوص پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان در بحث نماز نشست‌های تخصصی برگزار کردیم تا دانش‌آموزان سوالات خود را با اساتید تخصصی ستاد اقامه نماز مطرح کنند همچنین جلساتی در مورد شیوه‌های دعوت فرزندان به خواندن نماز برای خانواده‌ها برگزار شد.

طباطبایی در خصوص برنامه‌های اداره عترت و قرآن خاطرنشان کرد: قرار است در دو هزار آموزشگاه، چهار هزار نشست تخصصی نماز برای دانش‌آموزان برگزار شود همچنین دوره‌هایی برای توانمندسازی مدیران مدارس در اقامه نماز با عنوان "طرح مبین" تدوین شده است علاوه بر آن دوره توانمندسازی اقامه نماز را برای معلمان دروس پایه، معلمان پیش دبستانی و سرایداران مدارس هم برگزار می‌کنیم.

وی در خصوص برنامه شبکه یادآوران و یاوران گفت: در دستورالعمل ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر موضوعات یادآوران و یاوران امر به معروف پیش‌بینی شده است که در هر مدرسه‌ای تعدادی دانش‌آموز  برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر مشخص می‌شوند تا مفاهیم اخلاقی، تربیتی و رفتاری را در مدارس تبیین کنند.

کد خبر 396185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.