"دوران بی‌ثباتی" آمریکا

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

نیکی هیلی: مگر ترامپ چه کرده که استیضاحش کنند؟

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس نیوز با این موضوع که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با گفتگوی تلفنی جنجالی‌اش در ماه ژوئیه با رئیس جمهور اوکراین، استیضاح و برکنار شود مخالفت کرد. نیکی هیلی به نورا اودانل، مجری سی‌بی‌اس نیوز با اشاره به موضوع درخواست دونالد ترامپ از رئیس جمهور اوکراین برای تحقیقات درباره فساد مالی مرتبط با جو بایدن و پسرش در این کشور و متهم شدن ترامپ به گرو نگه داشتن کمک مالی به اوکراین در ازای عملی شدن درخواستش، گفت: شما قرار است رئیس جمهوری را استیضاح کنید که صرفا خواستار لطفی شد که هرگز اتفاق نیفتاد و پولهایی را داد که هرگز گرو نگه داشته نشدند. پس من نمی‌دانم شما به خاطر چه چیزی می‌خواهید او را استیضاح کنید.

 این سفیر سابق دولت آمریکا که اواخر ۲۰۱۸ از سمتش استعفا کرد، فرآیند استیضاح برای دونالد ترامپ را مثل مجازات اعدام برای او دانست. او خاطر نشان کرد:  استیضاح مثل حد نهایت مجازات و شبیه به مجازات اعدام برای یک مقام دولتی است. وقتی شما به متن گفتگوی تلفنی جنجالی ۲۵ ژوئیه دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نگاه میندازید در این متن هیچ چیزی نیست که رئیس جمهور را مستحق این مجازات کند.

 با این حال اودانل به این مسئله اشاره کرد که آلکساندر ویندمن، کارشناس ارشد اوکراین در شورای امنیت ملی امریکا به عنوان کسی که به این گفتگوی تلفنی گوش داده، در شهادتهایش به کنگره گفته، متن منتشر شده از سوی کاخ سفید از این گفتگوی تلفنی متن کاملی نبوده است. اودانل گفته بود: در این متن هنوز چیزهایی مفقود هستند. هیلی در پاسخ این مجری خاطر نشان کرد: اوکراینی‌ها هرگز تحقیقات درخواستی ترامپ را انجام ندادند و رئیس جمهور آمریکا اعتبارات کمکی برای آنها را آزاد کرد. منظور من این است  وقتی شما به کلیت این اتفاقات نگاه می‌کنید هیچ مسئله‌ی ای که ترامپ را واجد استیضاح کند رخ نداده است.

هیلی در ادامه این صحبت‌هایش ظاهرا از مخالفتش با حق اساسی کنگره برای استیضاح یک رئیس جمهور در صورت مناسب دانستن این استیضاح خبر داده و گفت: من فکر می‌کنم بزرگترین موضوعی که من را آزار می‌دهد این است که مردم آمریکا هستند که باید در این باره تصمیم بگیرند. پس چرا ما مشتی از افراد را در کنگره داریم که چنین تصمیمی را قرار است بگیرند؟ این اظهارات نیکی هیلی در حالی مطرح شدند که قرار است چند روز دیگر نخستین جلسات علنی مربوط به تحقیقات برای استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شود. انتظار می‌رود که ماری یووانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین به همراه ویلیام تیلور و جورج کنت، دو دیپلمات ارشد دیگر در این جلسات شهادت دهند.

کرملین درباره مرگ مغزی ناتو: متخصص پزشکی قانونی نیستیم

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز جمعه گفت: وظیفه ما این نیست که تعیین کنیم ناتو زنده است یا مرده و کدام بخش‌های پیکره ناتو به کما رفته است ما متخصص پزشکی قانونی نیستیم. وی افزود، ائتلاف ناتو همواره ابزاری برای مقابله و خصومت بوده است اما به رغم آن روسیه همواره برای همکاری با این بلوک آماده بوده و آغوشش را باز کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز پیش از این درباره اظهارات ماکرون گفته بود: تمایلی برای ورود به هیچ بحثی با محوریت مسائل پزشکی و تشخیص‌ها ندارم اما اگر رئیس جمهوری فرانسه این تشخیص صریح بدون هیچ ابهامی را داده این حق اوست که نظرش را بگوید، شناخت او نسبت به ناتو بهتر از شناخت من است زیرا فرانسه یکی از کشورهای محوری در ائتلاف ناتو است.

 لاوروف همچنین بر تمایل مسکو بر توسعه و تقویت همکاری متقابل و متبادل با ائتلاف ناتو تاکید کرد و افزود، به مجرد بهبودی ناتو هیچ تعللی از جانب ما را برای همکاری مشاهده نخواهد کرد.

جورج بوش: آمریکا در "دورانی بی‌ثبات" به سر می‌برد

جورج واکر بوش، هفتاد و سومین رییس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با دانا پرینو، سخنگوی سابق دولتش اظهار کرد: من نسبت به آینده خوش‌بینم زیرا دموکراسی خود را ترمیم می‌کند. اکنون کشور ما دورانی بی‌ثبات را تجربه می‌کند اما این اولین بار نیست که دورانی بی‌ثبات داشته‌ایم. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بوش این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره میراث پدرش که در زمان فروپاشی دیوار برلین رییس جمهور آمریکا بوده، بیان کرد.

بوش پسر افزود: با اینکه رویه آمریکا ممکن است روزی در مسیر درست قرار گیرد، احتمال دارد در دوران زندگی خود آن روز را نبیند. رییس جمهور سابق آمریکا در این خصوص گفت: من (در این دنیا) نخواهم بود تا شاهد شکوفایی و موفقیت نوه‌های خود باشم اما مطمئنم جهانی که وارد آن خواهند شد، بی‌نظیر و پر از انواع امکان‌ها خواهد بود. بوش اما در این گفتگو که در حاشیه مسابقات دوچرخه سواری ۱۰۰ کیلومتری به سود کهنه‌سربازان ارتش آمریکا صورت گرفت، به طور مستقیم از سیاست‌های فعلی دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی آمریکا انتقاد نکرد.

برایان هوک: غنی سازی ایران نگران کننده است

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انجام داد و هوک مانند همیشه اظهاراتی بسیار تندی علیه تهران مطرح کرد. با وجود اینکه ایران بارها گفته دنبال سلاح هسته‌ای نیست، اما هوک بار دیگراین ادعا را تکرار کرد و گفت نباید به تهران این اجازه را داد. وی از کشورها خواست « تحریم‌هایی علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران، حمایت مالی آن از فعالیت‌های تروریستی و تسلیح نمایندگان در منطقه خاورمیانه وضع کند». هوک سپس دعوت رئیس‌جمهور ایران به پیوستن کشورها به «ابتکار صلح هرمز»  را مضحک خواند و گفت، کسی آن را جدی نمی‌گیرد. «الشرق الاوسط» در اولین سوال از هوک درباره گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای پرسید.

هوک در پاسخ ادعا کرد: این مهم است که کشورهای جهان ایران را مسؤول این افزایش تنش هسته‌ای و اقدام به غنی‌سازی اورانیوم بدانند خصوصا اینکه در زمانی اتفاق افتاد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران درباره برنامه‌های هسته‌ای خود  شفافیت کامل دارد. این امر باید برای همه نگران‌کننده باشد زیرا ایران از اولین کشورهای حامی تروریسم در جهان است و با آژانس انرژی اتمی بازی موش و گربه دارد».  وی ادامه داد:«این اولین بار نیست که ایران یک نقض هسته‌ای سریع داشته است، همه کشورها باید گام‌های جدی برای برآورد واضح چشم‌اندازهای ایران بردارند و مانع از حصول این کشور به سلاح هسته‌ای شوند، زیرا دستیابی ایران به این سلاح خاورمیانه را به صورت کامل تغییر خواهد داد، زمان آن رسیده که جامعه بین‌المللی تحریم‌هایی علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران، حمایت مالی آن از فعالیت‌های تروریستی و تسلیح نمایندگان در منطقه خاورمیانه وضع کند. ایران به دلیل توافق هسته‌ای خطرناک‌تر شده و معتقدیم کشورهای امضا کننده توافق باید این را بفهمند».

سوال دیگر الشرق‌الاوسط این بود که با توجه به اقدامات هسته‌ای اخیر ایران، از نظر هوک بهترین کار در برهه کنونی علیه ایران چیست «تحمیل تحریم‌های جدید، اعلام پایان توافق هسته‌ای یا طرح پرونده در شورای امنیت؟»  نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد: «بهترین شیوه برای منع ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای کار در خارج از چارچوب توافق هسته‌ای است. ما از آنچه در طول یک سال و نیم گذشته خارج از چارچوب توافق هسته‌ای وضع کردیم، خوشحالم. ما تحریم‌های یک جانبه‌ بسیار قویتری از ساختار تحریم‌هایی جمعی که در متن توافق هسته‌ای آمده بود، بر ایران تحمیل کردیم. می‌توانم بگویم توافق هسته‌ای مانعی در برابر کشورهای دیگر برای حل امور و تهدیدات غیر هسته‌ای ایران که در طول چهار سال گذشته بیشتر شده، بوده است».

کد خبر 396169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.