داعش با جانشین بغدادی بیعت کرد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

الحوثی: در صورت ادامه جنگ، عربستان با خطراتی بزرگ مواجه خواهد شد/مردم منطقه هوشیار باشند

عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن  تأکید کرد: مردم ما هر سال در صدر مردمی هستند که میلاد پیامبر اکرم(ص) را جشن می‌گیرند و اهمیت این مناسبت و این فرصت بزرگ را درک می‌کنند. عبدالملک الحوثی گفت: کسانی که برای جنگ و محاصره تلاش می‌کنند و می‌خواهند سر ما را در مقابل خود خم کنند باید به آن‌ها گفت که محال است ما در مقابلشان سر خم کنیم. عاقبت این افراد نابودی و خسران است.

وی گفت: ما دستانمان را به سوی صلح و برادری دراز می‌کنیم و کسانی که با ما دشمنی کنند خود به خاطر انتخاب گزینه اشتباه و تصمیم ظالمانه مسئولیت را برعهده دارند. ادامه تجاوز به این معناست که ما باید به ارتقای توانایی‌های نظامی خود و انجام کوبنده‌ترین حملات ادامه دهیم و این حق مشروع ماست. من از نظام سعودی می‌خواهم جنگ و محاصره را متوقف کند وگرنه با خطرات بزرگی مواجه خواهد بود و پیامدهای آن نیز بزرگ خواهد بود. 

الحوثی گفت: موضع ما در دشمنی با اسرائیل به عنوان یک رژیم غاصب یک موضع اصولی برپایه ارزش‌های انسانی، اخلاقی و تعهدات دینی است. ما در اعلام جنگ علیه دشمن صهیونیستی تردید نخواهیم کرد و اگر مرتکب حماقتی علیه مردم ما شود با بدترین حملات مواجه خواهد شد. وی گفت: من از مردم عزیزمان می‌خواهم همچنان در مسیر آزادی و استقلال و حفظ وحدت و صلح اجتماعی و کمک به مستمندان گام بردارند. از آغاز تجاوز ائتلاف عربستان، بیش از ۱۲۰ بشکه نفت در مناطقی که از سوی متجاوزان اشغال شده به سرقت رفته است.

الحوثی تأکید کرد: مردم ما در موضع حق و دارای مسئله‌ای عادلانه هستند. عاقبت پایداری و ثبات پیروزی است که خداوند وعده داده است. پایداری مردم ما در طول این همه سال پیروزی از جانب خدا و بشارتی به عاقبت نیک است.   الحوثی تأکید کرد: خرسندی آمریکا و اسرائیل از رخدادهای عراق و لبنان نشان دهنده موضع آن‌هاست. من از مردم امت اسلام می‌خواهم برای رفع مشکلاتشان با احتیاط برخورد کنند تا مبادا زمینه برای بهره‌برداری دشمنان فراهم شود همانطور که در عراق و لبنان این مسئله رخ داده است.   وی گفت: من به تقویت استقلال حقیقی در سطوح فرهنگی، فکری، اقتصادی و سیاسی دعوت می‌کنم. مستکبرین تمامی توانایی و امکاناتشان را برای تقویت سیطره بر مردم به کار می‌گیرند و بر گمراهی و از بین بردن ارزش‌ها و اخلاق تکیه می‌کنند.

آمادگی عبدالمهدی برای ترمیم مهم کابینه، بیان علت قطع اینترنت و اصلاح سیستم انتخاباتی عراق

عادل عبدالمهدی،‌ نخست وزیر عراق اعلام کرد، برای اصلاح و ترمیم مهم کابینه در راستای پاسخگویی به تظاهرکنندگان آماده می‌شود. عادل عبدالمهدی تاکید کرد، هر کسی که مرتکب عملیات بازداشت و آدم ربایی غیرقانونی شده است، سرنوشتش دادگاه خواهد بود. نخست وزیر عراق گفت،‌ مقامات کشور خدمات اینترنت را به دلیل اقدام برخی برای استفاده از آن جهت تحریک به خشونت محدود کردند. وی خاطرنشان کرد، گام‌های عدیده‌ای برای اصلاح سیستم انتخاباتی و کمیسیون انتخابات برداشته شده که در روزهای آینده ارائه خواهد شد.

 نخست وزیر عراق تاکید کرد: این برای اولین بار است که جوانان در اوج جوانی خود جنبشی را هدایت می‌کنند که کشور را لرزاند. وی تصریح کرد: تحرک جوانان ما را به بازنگری کامل و فراگیر در اوضاع کلی کشور و روند کنونی و آینده واداشت. عبدالمهدی تاکید کرد: این جنبش پیروزمندانه شروع کرد و هرگز پایان نخواهد یافت زیرا با سرعت پیش رفت و پیروز باقی می‌ماند. جنبش جوانان کودتایی از جانب کسانی که منافع خاصی را دنبال می‌کنند، نیست بلکه موجی برگرفته از اعماق آگاهی ملت ماست. 

نخست وزیر عراق افزود: به رغم تمام شهدا و خون تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی که ریخته شده ملت ما در نهایت پیروز شدند. دولت خودش را فرای اراده ملت و نهادهای قانونی نافذ کشور نمی‌داند. ما با شما موافقیم که خللی بزرگ وجود دارد و مستلزم اصلاح گسترده است و از آن گریزی نیست. نخست وزیر عراق تاکید کرد: ما تظاهرات مسالمت آمیز مردم را یکی از مهمترین تحولات کشور بعد از سال ۲۰۰۳ می‌دانیم. وی افزود، دولت با تمام توان برای تحقق خواسته‌های ملت و تظاهرکنندگان تلاش خواهد کرد. تظاهرات به اعمال فشار بر گروه‌های سیاسی و دولت و مقامات برای تصحیح روند اداره کشور کمک کرده و خواهد کرد. 

نخست وزیر عراق تاکید کرد، ادامه تظاهرات باید در جهت خدمت به بازگشت اوضاع به حالت عادی و تحقق مطالبات قانونی باشد. دولت و مقامات قضایی به تحقیق در پرونده‌های کشته‌ها و زخمی‌های تظاهرات‌ها ادامه می‌دهند. وی خاطرنشان کرد، از وجود هرگونه سلاح خارج از کنترل دولت ممانعت خواهد شد زیرا هرگونه سلاحی در دست هر گروه مسلحی که خارج از کنترل دولت فعالیت می‌کند، غیرقانونی است. نخست وزیر عراق گفت: برای تصویب اصلاحات جدید از جمله تعیین جدولی برای کاهش حقوق کارمندان و مسؤولان ارشد به نصف و تحقق عدالت بیشتر و اجرای تضمین امنیت اجتماعی و حقوق کار و بازنشستگی برای برابر کردن شرایط کارمندان بخش دولتی و خصوصی تلاش می‌کنیم

اسد: رابطه اروپا و ترکیه بر پایه عشق و نفرت است

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی گفت، روابط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و اتحادیه اروپا دو وجه دارد آنها در عین اینکه از او متنفرند به او نیاز هم دارند. اسد تاکید کرد: روابط بین اروپا و ترکیه بر پایه عشق و نفرت است یعنی اگرچه اروپا از رهبری ترکیه متنفر است اما کشورهای اروپایی نمی‌توانند به آنچه وی می‌گوید، گوش ندهند. به واقع، روابط بین رجب طیب اردوغان و اتحادیه اروپا یک مسیر دو طرفه است؛ آنها از او متنفر هستند اما او را هم می‌خواهند. 

اسد افزود: نگرانی اولیه برای اروپا نباید این باشد که آوارگان سوری از ترکیه به اروپا فرستاده می‌شوند بلکه باید نگران این باشند که کشورهای اروپایی متحد صدها هزار افراط‌گراست. وی ادامه داد، چگونه اتحادیه اروپا می‌تواند از چند میلیون که اکثر آنها میانه رو هستند و کمی از آنها  ترویستند، بهراسد در حالیکه این اتحادیه به صورت مستقیم از ده‌ها هزار و شاید صدها هزار تروریست در داخل سوریه حمایت می‌کند و اصلا نگران این نیست که آنها به کشورهای خودشان در اروپا برگردند؟ 

رئیس جمهوری سوریه گفت: در حالیکه ممکن است برخی از افراط‌گرایان در میان افرادی باشند که از سوریه فرار می‌کنند، برای اروپا خطرناک‌تر این است که از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند و این بخش خطرناک‌تر ماجراست. اسد تصریح کرد: اکثر سوری‌هایی که کشور را به مقصد ترکیه ترک کرده‌اند این کار را به دلیل تروریسم در سوریه انجام دادند. رئیس‌جمهوری سوریه گفت، اروپایی‌ها اردوغان اسلام‌گرای متعصب را می‌شناسند و می‌دانند او تندروها یا تروریست‌ها را روانه کشورهایشان خواهد کرد.

انصارالله یک پهپاد جاسوسی سعودی را در نجران ساقط کرد

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای وابسته به جنبش انصارالله توییت کرد: سامانه‌های پدافند هوایی انصارالله موفق شدند یک فروند پهپاد جاسوسی دشمن را پس از آنکه اقداماتی خصمانه در داخل خاک یمن انجام داد، در منطقه الصوح در نجران واقع در جنوب غرب عربستان ساقط کنند. یحیی سریع افزود: این پهپاد جاسوسی با سلاح مناسبی هدف‌گیری شد.

لاوروف: پیشرفت قابل توجهی در روند سیاسی سوریه داشته‌ایم

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اظهار کرد که پیشرفت قابل توجهی در روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه حاصل شده است. وی افزود: هماهنگی‌ها در آستانه (میان ایران، روسیه و ترکیه) نقش اصلی را در این مسأله ایفا کرده است. لاوروف در ادامه به توافقنامه‌هایی اشاره کرد که پس از گفت‌وگوهای ۲۲ اکتبر میان رهبران روسیه و ترکیه در سوچی امضا شد. این مقام روس با اشاره به موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز گفت: موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، از مدت‌ها قبل به پایان رسیده و این موضوع جزء لاینفک حل و فصل بحران این کشور است.

داعش در سوریه با جانشین بغدادی بیعت کرد

خبرگزاری اعماق وابسته به داعش اعلام کرد بعد از کشته شدن ابوبکر بغدادی، سرکرده سابق داعش در ماه اکتبر تروریست‌های داعش در سوریه با "ابو ابراهیم الهاشمی القرشی"، سرکرده جدید داعش بیعت کردند. خبرگزاری اعماق به بیعت تروریست‌های این گروه موسوم به "ولایت حمص" و "ولایت حوران" در جنوب سوریه با الهاشمی اشاره کرد. آمریکا مرگ بغدادی را در عملیات هلی برن در منطقه باریشا در حومه ادلب در شمال غرب سوریه در ۲۶ اکتبر گذشته با کمک عراق، ترکیه و گروه‌های داخلی اعلام کرده بود.

داعش پیش از این با تایید خبر مرگ بغدادی، الهاشمی القرشی را به عنوان سرکرده جدید خود منصوب کرد. براساس گزارش خبرگزاری اعماق،‌ از زمان انتصاب رهبر جدید، داعش به عملیات خود در سراسر مناطق حضورش در سوریه در کنار بیعت‌های جدید با الهاشمی در سوریه، عراق و کشورهای عربی و آفریقایی ادامه داده است. داعش آماری نیز از حملاتش ارائه کرده و مدعش شده ۳۷ عملیات را در هفته گذشته در سوریه انجام داده که منجر به کشته و زخمی شدن ۵۹ نیروی نظامی سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطق شرق و غرب فرات شده است. طبق نوشته روزنامه النبأ وابسته به داعش، این تشکیلات تروریستی همچنین مدعی انجام دو عملیات در استان درعا در جنوب سوریه شده است.

داعش در عملیات خود بر گروهک‌های زیرزمینی مستقر در کانون‌هایی صحرایی در دو طرف رود فرات در سوریه و نیز ظهور مجدد آن در حومه غربی درعا تکیه دارد.  داعش طی دو سال گذشته بر مناطق متفرقه‌ای در بادیه سوریه از حومه حمص تا دیرالزور در سایه تداوم عملیات نظامی علیه نظامیان سوریه،‌ روسیه، آمریکا و نیروهای کرد در دو طرف رود فرات متمرکز بوده است.

کد خبر 396168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.