آشنایی ‌با ‌خواص ‌نارنگی

تاثیر گران ترین ادویه جهان ‌در کاهش افسردگی، احساس درد ۵۰ درصد بیماران ‌بعد از عمل ‌کیسه صفرا، مضرات اشعه ایکس ‌در رادیولوژی و سی ‌تی ‌اسکن، آشنایی ‌با ‌خواص نارنگی ‌و مقابله ‌با وخیم‌ترین سرطان پوست ‌با استفاده از ویتامین دی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ رئیس انجمن رادیولوژی ‌ایران، در ‌حاشیه برگزاری ‌همایش روز جهانی رادیولوژی (جشن اشعه ایکس)، ‌با اشاره به فعالیت ٢٩٠٠ رادیولوژیست ‌ثبت ‌نام شده ‌در انجمن رادیولوژی ایران، اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم تا سال١٤٠٠ چهار هزار رادیولوژیست ‌در کشور داشته باشیم. از نظر تعداد دستگاه‌های رادیولوژی ‌تامین هستیم، اما از نظر نگهداری و به روز رسانی اگر بودجه‌ای در نظر گرفته نشود در اینده با مشکل مواجه ‌خواهیم شد.

جلال ‌جلال شکوهی با تاکید به فعالیت ٢٤ انجمن استانی رادیولوژی ‌تحت نظر انجمن مرکزی، افزود: اعتراض به تعرفه‌ها، دخالت رشته‌های دیگر پزشکی در رادیولوژی ‌و برخی مشکلات رفاهی ‌از جمله گلایه‌های ‌این قشر بود که با همکاری وزارت ‌بهداشت ‌تا ‌حدودی این مشکلات ‌حل شده است.

وی ‌در ‌خصوص به روز شدن دانش متخصصان رادیولوژی ‌در کشور، گفت: برگزاری کلاس‌های اموزشی، همایش‌ها ‌و ایجاد فرصت‌های آموزشی در ‌خارج از کشور سبب ‌شده ‌تا متخصصان این رشته همگام با علم روز رادیولوژی ‌حرکت کنند به گونه‌ای که توان متخصصان ایرانی رادیولوژی رتبه اول منطقه را دارد.

وی ‌تصریح کرد: با ‌توجه به اینکه ١٢٤ سال پیش ‌در چنین روزی اشعه ایکس ‌کشف شد امروز روز جهانی رادیولوژی ‌نام گرفته ‌و محور جهانی تصویربرداری ‌در صدمات ورزشی برجسته شده است.

رئیس ‌انجمن ‌رادیولوژی ‌ایران ‌درباره ‌مضرات ‌رادیولوژی، ‌اظهار ‌کرد: ‌اشعه ‌ایکس ‌در ‌رادیولوژی ‌و ‌سی ‌تی ‌اسکن ‌ضرر ‌دارد، ‌اما ‌سونوگرافی ‌و ‌ام ‌آر ‌ای، ‌چون ‌با ‌امواج تصویربرداری می شود ضرری ندارد، اما باز باید تاکید کرد که مردم نباید خودشان به دنبال تصویربرداری باشند و حتما باید با توصیه پزشکان باشد.

مقابله ‌با وخیم‌ترین سرطان ‌پوست ‌با استفاده از ویتامین دی

محققان دانشگاه لیدز واقع در انگلیس، یک مکانیسم زیستی را شناسایی کردند که در آن ویتامین دی (D) قادر است روند پیشرفت ملانوم را تغییر دهد. ملانوم وخیم‌ترین ‌نوع سرطان پوست است که در سلول‌های ایجادکننده رنگدانه پوست، مو و چشم‌ها، موسوم به ملانوسیت ایجاد می‌شود. بر اساس این تحقیقات، ویتامین D مسیرهای سیگنال‌دهی مورد استفاده درون سلول‌های ملانوم را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که امکان نابودسازی آن‌ها را توسط سیستم ایمنی بدن فراهم می‌کند.

در این تحقیقات، ابتدا اثر کمبود پروتئینی موسوم به VDR در سلول‌های ملانوم مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد در صورت فقدان این پروتئین ‌در سطح خارجی سلول‌ها امکان سیگنال‌دهی ویتامین D به این سلول‌ها وجود ندارد. در واقع اتصال ویتامین به گیرنده سطح سلول موجب انتقال سیگنال به درون آن می‌شود. سپس محققان به سراغ ژن VDR رفتند که تولیدکننده پروتئین VDR است. برای این منظور توصیف ژن VDR در نمونه‌های گرفته شده از ۷۰۳ شخص مبتلا به تومور ملانوم و ۳۵۳ شخص مبتلا به ملانوم گسترش یافته در بدن مورد مطالعه قرار گرفت. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص ‌شد زمانی که توصیف ژن VDR کاهش می‌یابد، توصیف ژن‌هایی ‌که موجب ‌گسترش ملانوم می‌شوند افزایش یافته ‌و ‌به ‌طور کلی سرعت رشد ملانوم در بدن انسان نیز افزایش می‌یابد. همچنین مشخص شد ‌با افزایش ‌توصیف VDR در ‌سلول‌های ‌سرطانی می‌توان مسیرهای سیگنال‌دهی ژن‌هایی را که موجب رشد ‌و گسترش ملانوم می‌شوند، مسدود کرده و امکان مبارزه موثرتر سیستم ایمنی ‌بدن با سرطان را فراهم کرد.

احساس ‌درد ۵۰ درصد بیماران بعد از عمل کیسه ‌صفرا

عضو هیأت ‌علمی دانشگاه ‌علوم پزشکی اصفهان ‌در نوزدهمین کنگره گوارش ‌و ‌کبد ایران ‌در خصوص دردهای بعد از عمل کیسه صفرا، اظهار کرد: پنج تا ۵۰ درصد بیماران ‌بعد از عمل کیسه صفرا گرفتار دردهای ادامه دار در ناحیه صفرا می‌شوند، علت این دردها مختلف است ‌و باید به صورت دقیق توسط پزشک بررسی ‌شود.

سید ‌محمد ‌حسن امامی، افزود: این دردها طیف وسیعی ‌داشته ‌و علل مختلف ‌داخل ‌مجاری ‌صفرا، خارج از مجاری ‌صفرا ‌و یا آسیب های ‌حین ‌عمل را شامل می‌شوند. علل دردهای ‌خارج مجاری صفراوی شامل عفونت های ویروسی، زنا، سکته قلبی ‌است و ممکن است قبل ‌یا ‌پس از عمل کیسه صفرا این درد ها پزشک ‌را به اشتباه بیندازد همچنین ابتلا به سرطان مجاری صفراوی ‌نیز ممکن است با علائم مشابه بیماریهای کیسه صفرا همراه باشد ‌و این موضوع نیز پزشک ‌را در درمان ‌به خطا کشاند.

وی‌ ادامه داد: همچنین ‌گاهی ‌حین ‌عمل کیسه صفرا ممکن است ‌مجاری صفراوی دچار آسیب شوند ‌و این مسئله سوراخ شدن مجاری صفراوی ‌و نشت آن به داخل ‌حفره شکم را به همراه داشته باشد در نتیجه دردهای بعد از عمل کیسه صفرا  ‌ایجاد خواهد شد که همه این موضوعات باید مورد بررسی ‌پزشک معالج قرار گیرد.

عضو هیئت ‌علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ‌با اشاره به اینکه دردهای ‌بعد از عمل کیسه صفرا برخی ‌مواقع با تب نیز همراه و هشدار بروز عوارض عفونی است، اظهار کرد: گاهی بیماران گرفتار علائم سوء هاضمه بوده که مشکل آنها بعد از عمل تشدید میشود و با دردهای بعد از عمل کیسه صفرا اشتباه می شوند. گاهی علائم سوء هاضمه ‌با سنگ‌های کیسه صفرا همراه است بنابراین در همه این موارد به پزشکان توصیه می شود که حتماً مراقب باشند قبل از عمل کیسه صفرا از جوانب مختلف از جمله سالم بودن مجاری صفراوی و عدم وجود سنگ در آن و وجود اندیکاسیون قطعی برای عمل کیسه صفرا مطمئن ‌شوند.

وی ‌خاطر نشان کرد: در صورتی که دردهای بعد ازعمل کیسه ‌صفرا علل داخلی داشته باشد ابتدا با روش های بالینی، رادیولوژیک و آزمایشگاهی بررسی می ‌شوند و اگر نیاز به مداخله درمانی بود، از طریق دستگاه اندوسکوپ مخصوص مجاری صفراوی را می‌توان بررسی و حتی نسبت به درمان آن اقدام کرد ‌و در صورتی که عوامل خارجی مجاری صفراوی مشکل و منشاء دردهای بعد از عمل کیسه صفرا باشد باید نسبت به درمان اختصاصی ‌آن نیز اقدام شود به طور مثال اگر فرد گرفتار مشکل قلبی ‌است ‌و یا ابتلا به سوء هاضمه بوده باید بیماری آن در همان جهت درمان شود.

آشنایی ‌با خواص ‌نارنگی

یک ‌متخصص ‌طب ‌سنتی ‌با اشاره به خواص نارنگی، اظهار کرد: در فصل پاییز مصرف غذاهایی ‌با مزاج گرم و مقوی بیشتر می‌شود، احتمال بروز حرارت کبد ‌و معده و ‌صفرا هم افزایش می‌یابد که با مصرف نارنگی و سایر مرکبات می‌توان به رفع این مشکلات کمک کرد.

سید ‌مهدی ‌میرغضنفری، ‌افزود: ‌اگر ‌نارنگی ‌ترش ‌باشد، ‌مزاج ‌آن ‌سرد ‌و ‌خشک ‌است، ‌ولی ‌معمولاً ‌طبع ‌آن ‌سرد ‌و ‌تر ‌بوده ‌و ‌گاهی ‌در ‌مواردی ‌که ‌نارنگی ‌خیلی ‌شیرین ‌باشد مختصری به سمت حرارت می‌رود.

وی با بیان اینکه نارنگی مانند لیمو، نوع ترش نیز دارد، اما معمولا شیرین است، گفت: اگر نارنگی ترش باشد، مزاج آن سرد و خشک است، ولی معمولاً طبع آن سرد وتر بوده و گاهی در مواردی که خیلی شیرین باشد مختصری به سمت حرارت می‌رود که البته در بدن خودش را نشان نمی‌دهد و رطوبت بخش خوبی به بدن است.

این متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه طبع نارنگی سرد است ‌و برای رفع حالت خفقان و تنگی نفس ناشی از سرماخوردگی و گرمی مزاج، مصرف آن توصیه می‌شود، گفت: کسانی که پس از خوردن غذاهایی با مزاج گرم دچار حرارت بدنی حتی در فصول سرد سال مثل پاییز می‌شوند یا سوزش گلو، خارش پوست یا عطش مفرط پیدا می‌کنند، خیلی از نارنگی نفع خواهند برد.

میرغضنفری تصریح کرد: این میوه صفرا بر خوبی است ‌و حرارت زائد کبد و معده را کم کرده، گرگرفتگی دوران یائسگی را که به دلیل خشکی نامحسوس پوست و انسداد منافذ پوستی است، بهبود نسبی می‌بخشد. نارنگی بهترین میوه برای افراد گرم‌مزاجی است که قصد گرفتن رژیم لاغری دارند.

وی ‌خاطرنشان کرد: مرکبات و نارنگی عمدتاً باعث افزایش ادرار می‌شوند و برای پاکسازی سیستم کلیوی و کمک به دفع سنگ‌ریزه‌های کوچک مفیدند و از همه مهم‌تر باعث برطرف شدن سوزش ناحیه تناسلی بخصوص در خانم‌هایی می‌شوند که ممکن است به‌غلط تشخیص عفونت بر آن‌ها گذاشته شود. البته پرتقال نیز خواص شبیه نارنگی دارد، اما منافع آن قدری بیشتر از نارنگی است.

تاثیر گران ترین ادویه ‌جهان در کاهش افسردگی

مطالعات نشان می ‌دهد مصرف گران ترین ادویه جهان «زعفران» ‌در کنار داروهای ضدافسردگی به درمان افراد مبتلا به افسردگی کمک می ‌کند. زعفران که به آن طلای سرخ هم اطلاق می شود ادویه ای معطر است که در ایران می روید و ارزش آن از برخی از فلزات گرانبها نظیر نقره هم بیشتر است.

«آدریان لوپرستی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مرداک استرالیا، در این باره اظهار کرد: «در مطالعه ما، علائم افسردگی در شرکت کنندگان دریافت کننده زعفران ۴۱ درصد کاهش یافت.»

وی ‌در ادامه افزود: «علاوه بر این ما شاهد بهبود در کیفیت خواب، خلاقیت و انگیزه، و علاقمندی و لذت از فعالیت ها در افراد بودیم.». محققان تاکید دارند که بعید است افزودن زعفران بیشتر به رژیم غذایی فرد به تنهایی بتواند سلامت روانی فرد را بهبود بخشد بلکه باید به عنوان یک گزینه درمانی در کنار داروهای ضدافسردگی استفاده شود.

کد خبر 396125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.