ترویج چندهمسری خیانت به جامعه است

یک جامعه‌شناس در واکنش به موضوع چندهمسری گفت: ترویج چندهمسری و نسخه پیچی در این زمینه اصلا مورد اقبال واقع نخواهد شد و مروجان آن تنها زحمت مردم را می‌افزایند و عزت خود را می‌برند چرا که باعث آسیب‌های بسیاری در نهاد خانواده شده و در کل عامل نابودی نهاد خانواده است.

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ترویج چندهمسری اظهار کرد: ترویج چند همسری از چندین بعد برای جامعه مضر است که مهمترین آن فروریختن بنیاد خانواده است.

وی با اشاره به مطالعات میدانی خود که در زندان‌ها انجام داده است، افزود: بیشترین درصد تخلفات و زندانیان از خانواده‌های چندزنی نشات گرفته است چرا که چنین خانواده‌هایی معمولا خانواده‌های نابسامانی هستند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه مطرح کردن چنین موضوعاتی در جامعه مصداق از چاله به چاه افتادن است، تصریح کرد: اگر منظور از مطرح کردن این موضوع رسیدن به افزایش باروری در جامعه است بررسی‌ها نشان داده که چندزنی عاملی برای افزایش فرزندآوری نیست.

دختران آگاه امروز تن به ازدواج‌های چندهمسری نمی‌دهند

وی در خصوص دلایل کاهش ازدواج و فرزندآوری اظهار کرد: رشد فکری و تحصیلی که در دختران و زنان ما ایجاد شده خود بزرگترین عامل عدم ازدواج و فرزندآوری است همچنین دختران امروز ما تن به ازدواج چندهمسرانه نمی‌دهند مگر در برخی محدود استان‌های کشور که هنوز سنت‌ها در آن قوی است.

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه دختران جامعه از فهم و فراست بالایی برخوردارند، گفت: به همین دلیل دختران ما به موضوع چندهمسری پاسخ مثبت نخواهند داد علاوه بر آن این تعدد زوجات نه تنها به ایجاد خانواده جدید کمک نمی‌کند که بنیان خانواده‌های شکل گرفته قبلی را هم بر باد خواهد داد.

وی در خصوص راهکارهای تقویت خانواده، اظهار کرد: اگر مسئولان ما به فکر ازدواج دختران و پسران هستند باید به تسهیل ازدواج، تشکیل خانواده و ازدواج با موضوعاتی نظیر افزایش اشتغال کمک کنند وقتی جامعه‌ای با بیکاری ۳۱ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خود روبه‌روست چگونه می‌خواهد ازدواج را افزایش دهد.

این استاد دانشگاه با ابراز تاسف از اینکه تمام برنامه‌های افزایش ازدواج در طول ۴۰ سال گذشته با شکست مواجه شده است، افزود: ترویج چندهمسری جز افزایش میزان آسیب‌های اجتماعی و تضادهای درون خانه، فرار دختران و فرزندان نابسامان چیز دیگری درپی ندارد.

ترویج چندهمسری نسخه پیچی بیهوده برای جامعه است

وی با اشاره به تحقیقات جامعه‌شناسان غربی در این مورد، گفت: آلفرد سووی جامعه شناس فرانسوی و دیگر جامعه‌شناسان مسئله چندزنی را عاملی در افزایش جمعیت ندانسته‌اند چرا که افزایش جمعیت با بلوغ فکری زنان در ارتباط است و هرچه زنان در جامعه‌ای از سطح سواد و آگاهی کمتری برخوردار باشند باروری در آنها بیشتر است.

اقلیما با شاره به تحقیقات خوزه دوکاسترو جامعه‌شناس آمریکایی، گفت: دوکاسترو در کتاب انسان گرسنه خود اعتقاد دارد که هر چه گرسنگی در جامعه‌ای بیشتر باشد باروری افزایش می‌یابد و این موضوع را یک تئوری پریودیک می‌داند که گرسنگی موجب تحریک جنسی و این تحریک منجر به باروری و باروری منجر به افزایش جمعیت و این افزایش جمعیت دوباره منجر به گرسنگی شده و لذا این امر به طور دوره‌ای در چنین جوامعی تکرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد افزایش جمعیت چهار تئوری داریم، تصریح کرد: امروز تئوری چهارمی که مورد قبول همه است تئوری لجستیک است بدین معنا که جمعیت باید در حد متناسب نگهداشته باشد و در جامعه‌ای که اشتغال، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش خوب وجود دارد باید اقدام به افزایش جمعیت کرد و موضوع لزوم افزایش جمعیت برای هر جامعه‌ای نیست بلکه باید امکانات آن وجود داشته باشد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه ترویج چندهمسری چیزی جز خیانت به جامعه نیست، اظهار کرد: ترویج چندهمسری و نسخه پیچی در این زمینه اصلا مورد اقبال واقع نخواهد شد و زحمت مردم را می‌افزاید و عزت خود را با این امر می‌برند چرا که باعث آسیب‌های بسیاری در نهاد خانواده و درکل نابودی نهاد خانواده است.

از ۲۹۰ نماینده مجلس تنها ۱۱ نفر از رشته علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی هستند

وی با تاکید بر اینکه فرزندان چنین خانواده‌هایی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند، اظهار کرد: قطعا دختران امروز ما به قدری آگاه هستند که زیربار چنین ازدواج‌هایی نخواهند رفت و این موضوعات نباید در جامعه مطرح شود.

قرایی‌مقدم با انتقاد از نمایندگان مجلس گفت: وقتی از مجموع ۲۹۰ نماینده رشته تحصیلی ۱۷۷ نماینده ما مربوط به حقوق قضایی و حقوق سیاسی و بین‌الملل است و از این تعداد کل نماینده‌های مجلس ما تنها یک نفر روانشناس و ۱۱ نفر تحصیلات رشته علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی دارند که این قشر بسیار در اقلیت هستند و در نهایت غیر از چنین تصمیماتی از این نوع نمایندگان برنمی‌آید! متاسفانه مجلس از متخصصان هر رشته‌ای استفاده مطلوب را ندارد و نهایتا چنین وضعیتی را در جامعه ایجاد می‌کنند.

کد خبر 396113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.