حزب، کانون تبدیل خرد فردی به خرد جمعی است

رئیس هیئت موسس حزب جمهوریت گفت: ماهیت و هویت حزبی به این معنا است که حزب، کانون تبدیل خرد فردی به خرد جمعی باشد. کانون تبدیل فرد گرایی به جمع گرایی، مرکزی برای تبادل افکار، اندیشه ها و تضارب افکار برای هم اندیشی و همراهی عقلا از یک سو و از سوی دیگر مرکزی برای تحقق دو آرمان بلند و بزرگ باشد.

حجت الاسلام والمسلمین، رسول منتجب نیا در مورد اهداف تاسیس حزب جمهوریت به خبرنگار ایمنا گفت: اهداف تاسیس حزب جمهوریت ایران اسلامی بر اساس اعتقادی است که من به تحزب گرایی دارم. از اول انقلاب اعتقاد داشتم تنها راه نجات کشور، تحقق دموکراسی و آزادی و رسیدن به توسعه پایدار وجود احزاب قدرتمند در کشور و رقابت سالم و صحیح احزاب است. اعتقاد من به تحزب، اعتقاد راسخ و عمیقی است. ۴۰ سال است که من در رابطه با احزاب تجربه کسب کرده ام و حزب های متفاوتی را تاسیس کرده ام و در آن ها فعالیت داشته ام و هرلحظه اعتقادم به تحزب بیشتر می شود.

وی افزود: بر اساس این اعتقاد، زمانی که از حزب اعتماد ملی به دلایلی خارج شدم، با همین انگیزه و باور و سیل درخواست ها و تقاضاهای نیروهای مختلف حزبی و فعالان سیاسی کشور به خصوص جوانان تصمیم به پایه گزاری حزبی جدید گرفتم. با دعوت از دوستان و فعالان سیاسی و تشکیل هیئت موسس، تاسیس حزب جمهوریت ایران اسلامی آغاز شد.

رئیس هیئت موسس حزب جمهوریت ادامه داد: نگاه من به حزب نگاه متفاوتی است. آن چیزی که من در کشور مشاهده می کنم در اغلب موارد حزب واقعی و حقیقی نیست. احزاب امروز به ستاد انتخاباتی، بنگاه تجمع برخی از فعلان سیاسی و لابی کردن برای رسیدن پست و مقام تبدیل شده اند. به عقیده من ماهیت و هویت حزبی به این معنا است که حزب کانون تبدیل خرد فردی به خرد جمعی باشد. کانون تبدیل فرد گرایی به جمع گرایی، مرکزی برای تبادل افکار، اندیشه ها و تضارب افکار برای هم اندیشی و همراهی عقلا از یک سو و از سوی دیگر مرکزی برای تحقق دو آرمان بلند و بزرگ باشد.

منتجب نیا تصریح کرد: آرمان اول کادر سازی و پرورش نیرو است. حزب باید نیرو های جدید، تازه نفس و مستعد را جذب کرده و پرورش دهد و با آموزش صحیح آن ها را برای عهده داری مسئولیت های مختلف کشور در سطوح گوناگون آماده کند. حزب باید خودش عهده دار تولید نیروی انسانی باشد نه اینکه در زمان انتخابات نیروهای آماده را در کنار هم جمع کند. این کار خوبی است اما کار حزبی نیست. حزب باید نیروهای تازه کار، نیروهایی که آمادگی و استعداد دارند اما تجربه و آموزش ندارند را جمع و جذب کند و در کمیته های مختلف آن ها را پرورش داده و به جامعه معرفی کند.

وی افزود: آرمان دوم تهیه برنامه است. برنامه های جامع و کامل برای اداره کشور؛ حزب باید در کمیته های مختلف توسط نیروی های متخصص و کارآزموده برنامه های متفاوت در زمینه های مختلف را طراحی و کارشناسی کند و زمانی که آماده ارائه شدند آن ها را برای اجرا به دولت، مجلس، قوه قضائیه و همه مسئولان عرضه کند.

رئیس هیئت موسس حزب جمهوریت ادامه داد: زمانی که این دو آرمان تحقق پیدا کند، حزب می تواند سازنده و تولید گر و در تمامی زمینه ها نقش آفرین باشد. در این حالت حکومت هم خودش را نیازمند احزاب می بیند تا کادر تربیت شده و برنامه های مدون و جامع به او عرضه کنند و مردم نیز خودشان را نیازمند این می دانند تا در احزاب عضویت پیدا کرده و فعالیت کنند.

منتجب نیا خاطرنشان کرد: زمانی که احزاب به این دو رسالت بزرگ جامع عمل بپوشانند می توانند نسبت به دستگاه های مختلف نظارت و انتقاد کنند. اگر نظارت کردند شاهد ایراد ها و اشکال ها خواهند بود، انتقاد می کنند و وقتی انتقاد کردند در کنار آن برنامه ارائه می دهند. در زمان فعلی احزاب در این زمینه ها کار نمی کنند، بنابراین نه کادری دارند و نه می توانند برنامه ای ارائه کنند در نتیجه به حداقل نظارت و انتقادات اکتفا می کنند. این کاری نیمه تمام و ناقص است. اگر احزاب کامل باشند، به وظایف خود عمل کنند و هویت خودشان را پیدا کنند، می توانند بیشترین نقش را در جامعه داشته باشند. آن زمان است که نه عقل فردی بر کشور حاکم می شود و نه مردم به سمت یک فرد خاص گرایش پیدا می کنند. در این حالت است که عقل های فردی تبدیل به عقل های جمعی می شوند.

وی در پاسخ به دلایل عدم حضور محمدرضا عارف در کنگره حزب جمهوریت و عدم ارسال پیام برای این کنگره توسط رهبر دولت اصلاحات گفت: من قبل از کنگره در مراسمی از آقای عارف دعوت کردم و برای ایشان دعوت نامه هم ارسال کردم اما ایشان گفتند همزمان با کنگره باید در جلسه شورای های استانی حاضر شوند و چون خودشان مدیر جلسه هستند باید حتما در این جلسه حضور داشته باشند. من از ایشان درخواست کردم برای چند دقیقه هم که شده در کنگره حضور پیدا کنند اما ایشان نتوانستند و ما از حضور ایشان محروم شدیم.

رئیس هیئت موسس حزب جمهوریت افزود: ضمن اینکه حزب از آقای خاتمی برای حضور در کنگره دعوت کرد، من نیز نامه ای را برای ایشان ارسال کردم و تقاضا کردم به دلیل اینکه نمی توانند در این کنگره حضور پیدا کنند، پیامی را برای کنگره صادر کنند. از طریق برادر ایشان و همین طور آقای جواد امام نیز به ایشان پیام فرستادیم، اما در روز کنگره یکی از آقایان گفت که من خدمت آقای خاتمی بودم و ایشان گفته اند هیچ کدام از پیام های شما به دست من نرسیده است و من بی اطلاع هستم و به همین دلیل از پیام ایشان محروم شدیم. هیچ مسئله دیگری در این بین وجود ندارد.

منتجب نیا در پاسخ به سوالی در مورد حضور یا عدم حضور حزب جمهوریت در شورای عالی سیاست گزاری اصلاح طلبان گفت: من نمی توانم در این باره به صورت شخصی تصمیم بگیرم، تا به حال به صورت فرد بودیم اما از این به بعد باید به صورت جمعی تصمیم بگیریم. زمانی که جلسه شورای مرکزی تشکیل شد و ساختار، کمیته ها و واحدها مشخص شد، این موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و پس از آن نیز در این باره رای گیری می کنیم و به یک جمع بندی خواهیم رسید.

وی در مورد برنامه های حزب جمهوریت برای انتخابات پیش رو گفت: یکی از وظایف مهم و فصلی احزاب حضور در انتخابات است. احزاب باید با شناسایی و آموزش نیروها آن ها را برای حضور در انتخابات معرفی کند. ما نیز باید چنین کاری را انجام دهیم چراکه این جزئی از برنامه ها و وظایف احزاب است. این موضوع منوط می شود به بعد از تشکیل جلسه شورای مرکزی و تشکیل کمیته ها و بررسی این موضوع که جمهوریت در چه سطحی در انتخابات حضور پیدا کند.

رئیس هیئت موسس حزب جمهوریت در مورد جوانگرایی در این حزب گفت: شعار جوانگرایی و توجه به پتانسیل بانوان بر اساس ضرورت، اعتقاد و باور برای حزب جمهوریت انتخاب شد. ما تا انتها پای این شعار هستیم. نمی خواهیم شعار انتخاباتی بدهیم، انتخاباتی در سطح جامعه نداشته ایم که بخواهیم شعار دهیم. این استراتژی حزب جمهوریت این است که به جوانان و بانوان بیشتر بها دهد. جوانان از این جهت که نیروهای مستعد برای پرورش هستند و بانوان از این جهت که هم نیروهای مستعد و هم قشری هستند که در جامعه به آن ها ظلم شده و در زمینه های مختلف از آنها استفاده نشده است باید بر اساس عدالت از این پتانسیل ها در جامعه استفاده کرد. بنابراین ما بر اساس استراتژی تعریف شده و معرفی شده خود حرکت می کنیم پای آن می ایستیم. در شورای مرکزی انتخاب شده ما ۲۰ درصد اعضا از بانوان و ۲۵ نفر از ۴۵ نفر شورای مرکزی جوانان هستند، جوانان زیر ۳۷ سال. این نوع جوانگرایی و میدان دادن به بانوان در هیچ حزبی قابل مشاهده نخواهد بود.

کد خبر 396034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.