لکه‌برهای نانو ایرانی بدون نیاز به شستشو تولید شد

یک استارتاپ فعال در صنعت شیمی موفق شد با استفاده از فناوری نانو لکه‌بَرهای تخصصی بدون نیاز به شستشو طراحی و تولید کند.

به گزارش ایمنا، امید فضل‌الله‌زاده، فارغ‌التحصیل دکتری شیمی و مدیرعامل این شرکت نوپا اظهار کرد: هدف از این طرح تولید محصولات پاک‌کننده و لکه‌بر تخصصی و بدون نیاز به شستشو بوده که برای کاربردهای مختلف متناسب با نوع لکه طراحی و تولید شده است.

وی گفت: برخی از محصولات برای نخستین‌بار به بازار ایران معرفی شدند، این محصولات شامل ترکیبات مختلفی شامل حلال در آب و غیر حلال  در آب هستند که ایجاد اثر سینرژیک بین مواد از طریق انحلال یا تخریب ساختار لکه ها در عرض چند دقیقه و بدون نیاز به شستشو، به طور تخصصی لکه‌های مختلف را از سطوح مختلف پاک می‌کنند.

این فعال حوزه استارتاپ ادامه داد: این محصول با استفاده از فناوری نانو، به طور تخصصی جهت پاک کردن لکه‌ها از روی سطوح  از جمله پارچه و لباس، فرش. و موکت، چوب، سرامیک و کاشی، چرم، فلز  به کار می‌رود، پایداری حداقل ۲۴ ماه، حذف لکه‌ها به طور کامل و در کمتر از یک دقیقه، قابل استفاده بر روی سطوح مختلف، استفاده نکردن از حلال‌های خطرناک، فرمولاسیون پیچیده و منحصربه فرد از جمله ویژگی‌های این محصول است.

فضل‌الله‌زاده گفت: در این محصول لکه‌ها دسته‌بندی شده‌اند، برای پاک کردن لکه‌هایی مثل خودکار، چای و قهوه، لکه‌بَرهایی که در بازار وجود دارد، هیچ اثری بر این لکه‌ها نمی‌گذارد، بنابراین در محصول طراحی شده  لکه‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم شدند، در این دسته‌بندی به هشت لکه خاص دست یافتیم.

وی ادامه داد: لکه انواع نوشیدنی از قبیل چای قهوه و آبمیوه، لکه انواع چسب و لیبل کالا، لکه  انواع جوهر که بر روی سطوح مانند لباس، مبلمان استفاده شود، لکه انواع لوازم آرایشی، شکلات، چمن، لکه انواع سس، روغن و خون، لکه ترشحات و بوی حیوانات خانگی، لکه رنگ، وارنیش و لاتکس از جمله  لکه‌هایی هستند که با لکه بر نانویی قابل پاک شدن بدون نیاز به شستشو هستند.

فضل‌الله‌زاده اضافه کرد: ما محصولی را تهیه کرده ایم که به راحتی بر روی سطح اسپری می شود و بعد از آن به راحتی لکه پاک شده و نیاز به شسته شو ندارد، این محصول دارای فرمولاسیون خاص است و در حال حاضر دو شرکت در خارج از کشور مشابه محصول ما را تولید کرده اما محصول ایرانی از قابلیت پاک‌کنندگی بیشتری برخوردار است.

وی گفت: در تولید این محصول از حلال‌های خطرناک استفاده نشده بلکه از قابلیت  فرمولاسیون سینرژیک بین مواد در جهت پاک کنندگی لکه‌ها استفاده شده است، در این فرمولاسیون با استفاده از تکنولوژی نانو، لکه بر لکه‌ها را در خود جذب می‌کند و باعث می‌شود لکه پاک شود و از بین برود.

این فعال حوزه استارتاپ با اشاره به اینکه برای هرخانواده از لکه‌ها، یک لکه بر تهیه شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی و تست‌های انجام شده از لکه‌بَرهای موجود در بازار دیده شد که هیچکدام از آن‌ها لکه‌ها را از بین نمی‌برد بلکه فقط پاک کننده سطح هستند، اما این محصول هشت خانواده از لکه‌ها را به راحتی و بدون نیاز به شستشو از بین می‌برد.

فضل‌الله‌زاده اضافه کرد : این لکه‌بَرها، بر اساس استفاده از فناوری نانو تولید شده است، به این صورت که برخی از مواد شیمیایی به تنهایی قادر به پاک‌کنندگی لکه نیستند بنابراین برای تولید این لکه‌بَرها با استفاده از اثر سینرژیک بین مواد و همچنین تبدیل فاز روغنی حلال‌ها به فاز آبی، توانستیم ذرات را در سایز نانو ایجاد کنیم و تنها یک فاز آبی به وجود بیاوریم، بنابراین لکه‌ها به راحتی از بین می‌روند.

وی گفت: در حال حاضر محصول ما به صورت فروشگاه اینترنتی در بازار عرضه شده است، و نیاز به حمایت سرمایه‌گذار برای تولید انبوه و صنعتی هستیم.

لکه‌بَرهای نانو ایرانی بدون نیاز به شستشو امسال در دوازدهمین جشنواره فناوری نانو که در مهرماه سال جاری در نمایشگاه دائمی تهران برگزار شده بود، در معرض دید عموم قرار گرفت.

منبع: ایرنا

کد خبر 396031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.