چگونه ویتامین D با سرطان پوست مقابله می‌کند؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد ویتامین D بر مسیر پیامدهی درون سلول‌های سرطان پوست اثر می‌گذارد و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با این بیماری مقابله کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان زمانی ایجاد می‌شود که رشد سلول‌ها از کنترل خارج شود؛ ملانوم نوعی سرطان پوست است که در ملانوسیت، سلول‌هایی که رنگدانه پوست، مو و چشم‌ها را تولید می‌کند، آغاز می‌شود. با این که ملانوما رایج نیست، اما خطرناک‌ترین نوع سرطان محسوب می‌شود. در صورتی که این بیماری به موقع شناسایی نشود به سرعت در تمام بدن پخش می‌شود. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد کاهش فعالیت مسیر سیگنال‌هی سلول‌ها می‌تواند به مقابله با این نوع سرطان مقابله کند.

گروهی از محققان انگلیسی در مورد بیولوژی سلولی ویتامین D مطالعه‌ جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها در ابتدا فقدان پروتئینی به نام ژن پذیرنده ویتامین VDR) D) را در سلول‌ها بررسی کردند. اگر سلول‌ها روی سطح خود این ژن را نداشته باشند، ویتامین D نمی‌تواند پیام‌ها را به سلول‌ها منتقل کند. محققان برای پی بردن به این موضوع که اگر سلولی VDR نداشته باشد چه اتفاقی برای آن می‌افتد، ژن VDR را بررسی کردند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، نمونه تومور سرطانی ۷۰۳ فرد را ارزیابی و نمونه تومورهای ملانوما ۳۵۳ فرد دیگر که از قسمت اصلی پخش شده بود را نیز مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران رابطه بین فعالیت این ژن و ویژگی‌های دیگر مانند ضخامت تومورهای ملانوما و سرعت رشد آن‌ها را در نظر گرفتند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد زمانی که بیان ژن VDR کاهش یافت، تومورها  رشد سریع‌تری داشتند. محققان دریافتند مقدار کم ژن پذیرنده ویتامین D موجود در تومورها، باعث افزایش بیان ژن شرکت‌کنندگان شده، به همین دلیل سرعت رشد و گسترش سرطان در آن‌ها افزایش یافت. به گفته آن‌ها ژن خاصی وجود دارد که مسیر پیامدهی به نام Wnt/β-cantenin را کنترل می‌کند.

محققان با انجام آزمایشات دیگر روی موش‌های مبتلا به ملانوما متوجه شدند که می‌توان با افزایش بیان ژن VDR روی سلول‌های سرطانی، فعالیت مسیر Wnt/β-cantenin را کاهش داد. با این کار احتمال گسترش  ملانوما به ریه‌های حیوانات کاهش یافت. به گفته محققان، ویتامین D  فعالیت مسیر Wnt/β-cantenin را کاهش می‌دهد و از این طریق به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا با سرطان مقابله کند. بر اساس یافته‌های جدید با این که ویتامین D نمی‌تواند به تنهایی سرطان را درمان کند، اما تاثیر ایمونوتراپی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 396023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.