مرحومه "اعظم طالقانی" پیرو راستین حضرت زینب(س) بود

نماینده مردم اصفهان در مجلس اول شورای اسلامی گفت: همانگونه که حضرت زینب(س) پیام امام حسین(ع) را باز گو می‌کرد، اعظم طالقانی نیز پیام پدر خود را بازگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضل‌الله صلواتی، امروز جمعه_۱۷ آبان‌ماه در مراسم هفتمین روز درگذشت مرحومه "اعظم طالقانی" که در مسجدالعظم اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اعظم طالبانی تحت تاثیر  قدرت‌ها و مقام‌های زمان خود قرار نگرفت و تمام عمر در خدمت پدری برجسته و عالم بود.

وی افزود: نسل جوان امروز از شرایط روزهای قبل انقلاب آگاه نیست در آن زمان وضعیتی بسیار سخت و خفقان بر کشور حاکم بود و دختر را به جرم پدر به حبس ابد محکوم می‌کردند و حبس ابد نیز چیزی جز دشواری و سختی به همراه نداشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اول شورای اسلامی یادآور شد: مرحوم آیت‌الله طالقانی مردانه مقابل تندروی‌های رضاشاه و اندیشه‌های کشوری و حزب توده ایستاد و تنها کسی بود که به تشکیل گروه‌های روشن فکر مذهبی پرداخت و توانست با اندیشه‌های غلطی که به نام اسلام فعالیت می‌کرند مقابله کند و به حمایت از مردم فلسطین پرداخت.

صلواتی تاکید کرد: همانگونه که حضرت زینب(س) پیام امام حسین(ع) را باز گو می‌کرد، اعظم طالقانی نیز  پیام پدر خود را بازگو کرد.

وی خاطرنشان کرد: اعظم طالقانی در مجلس اول شورای اسلامی تنها به فکر جامعه و حقوق زنان بود او اسوه زنان در تاریخ کشور باقی خواهد ماند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اول شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعظم طالقانی از نوجوانی تا مرگ استقامت کرد، اگر کسانی مانند او و آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله منتظری و آیت‌الله طاهری به بهشت نروند چه کسی در این جامعه به بهشت می رود؟ چه کسی صادق‌تر از این بزرگواران است؟

مرحومه طالقانی زندگی خود را وقف  آگاهی مردم کرد

طاهره طالقانی، خواهر مرحومه اعظم طالقانی نیز این مراسم، اظها کرد: اعظم از زمان کودکی دغدغه داشت و در هر فرصتی از پدر سوالات فراوانی می‌پرسید و از همین رو زندگی و خانواده و جانش  خود در راه آگاهی مردم و فعالیت های اجتماعی فدا کرد.

وی افزود: آن مرحومه در سال ۵۴ زندانی و به  مدت دو سال در زندان ساواک بود، اما هیچ گاه نا امید نشد و بعد از انقلاب با تشکیل حزب خود تلاش کرد تا دینی که بر گردن دارد را ادا کند.

اعظم طالقانی خستگی ناپذیر و امیدوار بود

آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت در ادامه مراسم ضمن تسلیت درگذشت اعظم طالقانی اظهار کرد: اعظم طالقانی به تعبیر دکتر شریعتی اعظم خودش بود وابستگی به آیت‌الله طالقانی شباهتی‌هایی در مشی مبارزانی و نوع نگاه او به استبداد و عدالت ایجاد کرده بود، او در طول مبارزات خود مانند پدر در کنار مردم ایستاد.

وی افزود: در گذشت اعظم طالقانی برای ما ناباورانه و تاثربرانگیز  بود و در روزهای اول قلم یاری نمی‌کرد در سوگ او چیزی بنویسیم، اما مرگ اعظم طالقانی باید وسیله‌ای برای آگاهی‌بخشی به مردم باشد.

منصوری تاکید کرد: ندیدم که اعظم طالقانی از سختی‌های روزگار کلامی به زبان و خم به ابرو بیاورد، خستگی ناپذیری و امید، وجه بارز اعظم طالقانی بود.

به گزارش ایمنا، در ادامه این مراسم یادداشتی از حجت‌اسلام محمود صلواتی، همرزم اعظم طالقانی قرائت شد؛ وی در این یادداشت نوشت:

برای اعظم که حجت اعظم بود

آن روز که تازیانه رژیم ستم شاهی در شکنجه‌گاه مخوف مشترک بر پهلویت نشست؛ کدامین چشم مظلومیتت را گواهی داد؟ آن روز که برای برقراری عدالت و آزادی سر از پا نمی‌شناختی و در مجلس شورای اسلامی سخنگوی زنان رها شده از بند استبداد بودی، کدامین زبان از تلاش‌هایت سپاسگزاری کرد؟ آن روز که برای پیشگیری از انحراف انقلاب و سلطه افراد فرصت‌طلب و دفاع از اندیشه آزادی نشریه پیام هاجرت توقیف شد، کدام دست به یاری از تو برخواست؟ آنگاه که برای یاری پدری و همرزم مظلومش آیت‌الله منتظری فریاد دادخواهی سردادی، کدامین نشریه ندای دادخواهی تو را بازتاب داد؟ تو بانوی مقاومی بودی که آیت‌الله طالقانی برای سلامتیت دست به دعا بر داشت و انسان بزرگی بودی که آیت‌الله منتظری در زمان غربت گفتند: در بین رجال سیاسی ایران تنها یک مرد وجود دارد، آن‌هم اعظم طالقانی است. 

پیام تسلیت آیت‌الله صانعی

همچنین در این مراسم پیام آیت‌الله صانعی نیز به مناسبت درگذشت مرحومه اعظم طالقانی قرائت شد. متن این پیام به شرح زیر است:

درگذشت مؤمنه مجاهده، حاجیه خانم اعظم طالقانی(قدس‌سرّها) موجب تأسف و تأثر گردید. بی‌شک مبارزه برای اهداف والای انسانی و اسلامی و تحمّل شکنجه‌ها و ناملایمات و پایداری، صبر و اعتقاد راسخ به حفظ حقوق انسان‌ها که از آموزه‌های پدر بزرگوارش، مجاهد متقی آیت‌الله طالقانی (رحمه‌الله‌علیه) به ارث برده بود، الگوی مناسبی از زن مسلمان در تاریخ ثبت خواهد کرد. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم و کلیه وابستگان نسبی و سببی برای آن مرحومه غفران و رحمت الهی و حشر با صدیقه طاهره حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان خواهانم.

بر اساس این گزارش، سعید مدنی، فضل الله صلواتی، ناهید تاج الدین، شیرین طغیانی، فریده روشن ، آذر منصوری، حیدر علی عابدی، مرتضی طهرانی، علی معینی، محمدرضا طاهری، کوروش خسروی، مصطفی معین، مهری بهروز، علیرضانصر و جمعی دیگر از فعالان سیاسی اصفهان از حاضران در این مراسم بودند.

کد خبر 395985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.