شروط کردها برای توافق با دمشق

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

کردها برای توافق با دمشق شرط گذاشتند

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک"قسد" در واکنش به اظهارات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه درباره مسئله کردها به شبکه کرد زبان "روداو" گفت: واقعیت این است که ما انتظار داریم دیدگاه دولت سوریه بهتر و مثبت‌تر باشد. عبدی گفت: اقداماتی وجود دارد که می‌توانیم آنها را مثبت ارزیابی کنیم.وی با اشاره به "تاکید دمشق بر توافق با کردها، مذاکره با آنها و ایستادن در کنارشان در برابر اشغالگری ترکیه" گفت، رویکرد اسد در قبال مسئله کردها و حل و فصل مسئله منطقه شمال و شمال شرقی سوریه کافی نبود. وی تصریح کرد: ما دو شرط اساسی برای توافق با دولت سوریه داریم؛ اول اینکه مدیریت کنونی در شمال و شرق کشور به عنوان بخشی از  مدیریت عمومی سوریه در چارچوب قانون اساسی به رسمیت شناخته شود.دوم اینکه نیروهای سوریه دموکراتیک به عنوان یک نهاد مستقل و خصوصی به فعالیت خود ادامه دهند یا به عبارتی استقلال خود را در چارچوب نظام امنیت عمومی سوریه حفظ کند. وی گفت: درخواست کردها این است که ساختار نظامی خود را حفظ کنند و به عنوان بخشی از ارتش سوریه،  در مناطق استقرار خود یعنی همه مناطق شمال و شرق سوریه وظایف خود در حفاظت از این مناطق را انجام دهند.اما دولت سوریه فکر دیگری در سر دارد.دمشق می‌پذیرد که کردها بخشی از ارتش آن باشند اما بدون استقلال نظامی آنها.پس دولت می‌خواهد این نیروها در قالب فرد و یا رهبر به ارتش بپیوندند که ما این امر را نمی‌پذیریم. وی گفت، تحریم‌های کنونی کنگره آمریکا اگر به مرحله اجرا درآید، ترکیه تهاجم خود را متوقف خواهد کرد. عبدی درباره حضور آمریکا در مناطق چاه‌های نفتی ادعا کرد:‌ همه می‌دانند آمریکا به نفت احتیاج ندارد.آنها می‌گویند که نمی‌خواهند نفت به دست داعش و دولت سوریه و یا نیروهای دیگر بیفتد . لازم است آمریکایی‌ها اینجا بمانند تا بخشی از این توازن باشند.

اردوغان: آمریکا توافق سوریه را محقق نکرد

 ماه گذشته ترکیه با کمک شورشیان سوری یک عملیات بروی مرزی علیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) در سوریه به راه انداخت و پیش از آن در توافقی با آمریکا آن‌ها را از این منطقه دور کرد. رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه قصد دارد اجرای این توافق را در سفر ۱۳ نوامبر (چهارشنبه آتی) به واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در میان بگذارد. پیش‌ از این زمزمه‌هایی درباره احتمال لغو سفر او به آمریکا وجود داشت اما این سفر پس از تماس تلفنی چهارشنبه شب رهبران آمریکا و ترکیه به تایید رسید. اردوغان با اشاره به ضرب‌الاجلی که ماه گذشته در توافقنامه درج شد، در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: در حالی که ما این رایزنی‌ها و مذاکرات را داشتیم، آن کسانی که به ما قول دادند تا ی‌پ‌گ ظرف ۱۲۰ ساعت خارج خواهند شد، به قولشان عمل نکردند. ترکیه بعد از توافق با واشنگتن همچنین با مسکو توافق کرد تا ی‌پ‌گ تا عمق ۳۰ کیلومتری امتداد کل مرز شمال شرقی سوریه با ترکیه عقب‌نشینی کند. اما اردوغان می‌گوید، این توافق هم اجرایی نشده است چون ی‌پ‌گ همچنان در لبه مرزی حضور دارد و او به زودی در این رابطه هم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو خواهد داشت. اردوغان پیش از عزیمت به مجارستان به خبرنگاران گفت، درگیری‌ها در سوریه ادامه دارد و امروز ۱۱ نیرو از "ارتش ملی سوریه" (موسوم به اس‌ان‌ای و تحت حمایت ترکیه) کشته ‌شده‌اند. او افزود: این تروریست‌ها به اس‌ان‌ای حمله می‌کنند و اس‌ان‌ای هم تلافی می‌کند. صبح امروز ۱۱ تن از آنان کشته شدند. بسیاری دیگر هم در آن سو کشته شده‌اند. 

سیسی: قصد نداشتم رئیس جمهور شوم

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر خاطرنشان کرد: من قصد کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست جمهوری نداشتم و از عدلی منصور خواستم تا برای کاندیدا شدن این پست اقدام کند اما وی مخالفت کرد. سیسی همچنین خاطرنشان کرد: چند ماهی تلاش کردم تا عدلی منصور، رئیس جمهور موقت آن زمان را برای کاندیدا شدن متقاعد کنم. به عدلی منصور گفتم لطفا این تصمیم را بگیر و من در جایگاه کنونی‌ام از تو حمایت می‌کنم و در کنارت می‌ایستم اما منصور مخالفت کرد و گفت که امکان ندارد. عدلی محمود منصور در ۳ ژوئیه ۲۰۱۳ میلادی در نتیجه کودتای ۲۰۱۳ مصر و به دنبال عزل محمد مرسی از ریاست‌جمهوری مصر به وسیله ارتش مصر، به عنوان رئیس‌جمهور موقت دولت انتقالی و مسئول برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین شد. او چند روز بعد حازم الببلاوی را به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت منصوب نمود. منصور تا ۸ ژوئن ۲۰۱۴ که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر شد، کفیل ریاست جمهوری مصر بود. سیسی در جریان سخنرانی خود به مناسبت سالروز میلاد نبی اکرم(ص) تصریح کرد، هرکس که برای پست ریاست جمهوری کاندیدا شود هدفش مصر، پیشرفت کشور و دفاع از آن است. از سوی دیگر، رئیس جمهوری مصر تصریح کرد: ما به تلاش‌های دشمنان برای مانع‌تراشی در مسیر فعالیتمان توجه نمی‌کنیم و با همکاری و تلاش بیشتر به آن پاسخ می‌دهیم و با امید و اطمینان به خدا به جلو می‌رویم. من به پیروزی قریب‌الوقوع از جانب خدا برای کشور مصر و ملت آن و نیز تحقق آرزوهای خود برای داشتن کشوری پیشرفته ایمان دارم.

کره‌شمالی: آبه احمق نباید حتی رویای پا گذاشتن در پیونگ یانگ را هم ببیند

کره‌شمالی در تاریخ ۳۱ اکتبر آزمایشی انجام داد و آن را "پرتابه راکتی چندگانه فوق‌العاده بزرگ" دانست اما ژاپن آن‌ها را موشک‌های بالستیکی توصیف کرد که نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد است. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در نشست این هفته آسه‌آن این تحرکات کره‌شمالی را محکوم کرد. با این حال او گفت، حاضر است "بدون پیش شرط" با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی دیدار داشته باشد تا برخی از مسائل میان دو کشور از جمله ربوده شدن اتباع ژاپنی حل و فصل شود. خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی به نقل از سونگ ایل هو، سفیر این کشور برای روابط با ژاپن گزارش داد: نخست‌وزیر ژاپن که اکنون این چنین در مورد آزمایش پرتابه راکتی چندگانه فوق‌العاده بزرگ ما سر و صدا می‌کند که گویی یک کلاهک هسته‌ای در خاک ژاپن افتاده است، آدم ابله و احمقی است. آبه که سخنان نامناسبی درباره تدابیر مشروع دفاع از خود ما بر زبان آورده است، حتی نباید رویای ورود به پیونگ‌یانگ را در سر داشته باشد.

کد خبر 395944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.