به گفتگو در فضای هنری نیازمندیم

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان گفت: گردهمایی‌ها، کلنی‌ها، نقدها و نشست‌ها آن چیزی هستند که برای یک نمایشگاه‌ها مهم است. اگر بتوان در فضای هنری که اهمیت آن از فضای سیاسی و اجتماعی بسیار مهم‌تر گفتگو کنیم به پیشرفت فضای هنری شهر کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اختتامیه نمایشگاه "دیروز؛نقاش/امروز؛هنرمند" عصر امروز _ پنجشنبه ۱۶ آبان_ در گالری شماره سه موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد. مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در ابتدای این نشست اظهار کرد: احترام قائل شدن برای انجمن های رسمی هنری در شهر مهم است، خودم نیز موسس خانه کاریکاتور اصفهان بوده‌ام و علی رغم اینکه آن محل دیگر در اختیار من نیست ولی باز هم یک انجمن قوی در سطح شهر است.

مهدی تمیزی ادامه داد: نمایشگاه گروهی در ایران‌ و جهان زیاد داریم، اما نمایشگاهی که یک هنرمند بتواند چند آثار به نمایش بگذارد و سیر تحولی خود را نمایش دهد بی نظیر است. در کارهای اجرایی همیشه کاستی‌های وجود دارد و این‌ نمایشگاه کاستی‌های بسیاری داشته؛ با این حال افتخار می‌کنم که ۷۳ نفر در این نمایشگاه در اصفهانی که کار کردن در آن مانند فعالیت در میدان مین است، حاضر هستند.

وی گفت: بسیاری از هنرمندان را نتوانستیم برای این‌ نمایشگاه دعوت کنیم، چراکه شاخصه‌هایی برای پذیرش آثار مانند اینکه هنرمند بومی اصفهان باشد و یا اینکه حرفه‌ای کار کند در نظر گرفتیم. به هرحال سعی می کنیم کاستی‌ها را کاهش دهیم. 

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با بیان‌ این‌ نکته که "انجمن نقاشان یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لیست‌ کاملی از نقاشان اصفهان ندارد" تاکید کرد: یکی از اهداف این‌ نمایشگاه ایجاد یک بانک اطلاعاتی از نقاشان اصفهان بود. همچنین بسیاری از کیورتورها یا کلکسیونرها توانستند از طریق این نمایشگاه با هنرمندان بسیاری ارتباط برقرار کنند.

تمیزی با اشاره به نشست‌های گوناگونی که پیرامون این‌ نمایشگاه برگزار شد خاطرنشان کرد: گردهمایی‌ها، کلنی‌ها، نقدها و نشست‌ها آن چیزی هستند که برای یک نمایشگاه‌ها مهم است. گفتگو اولین چیزی است که به آن نیاز داریم و باید رو در رو صحبت‌ کنیم نه در فضای مجازی و محافل موازی. اگر بتوانیم در فضای هنری که معتقدیم اهمیت آن از فضای سیاسی و اجتماعی بسیار مهم‌تر است گفتگو کنیم بسیار به پیشرفت فضای هنری شهر کمک خواهد کرد.

وی درباره خرید آثار هنری توسط ارگان‌های چون شهرداری، گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون هیچ عددی برای خرید آثار هنری تصویب نشده است. بر اساس قانون یک درصد از درآمد کارخانه‌جات باید به فعالیت‌های فرهنگی‌ وهنری اختصاص یابد، اما کارخانه دار اصفهانی ترجیح می دهند تیم فوتبال، والیبال و منچ را حمایت کنند اما حمایتی از هنر نکنند.

مدیر موزه هنرهای معاصر افزود: به خرید گنجینه هنری برای موزه‌ اعتقادی ندارم. "بِه" اصفهان در اصفهان بویی نمی‌دهد، بسیاری از آثار هنرمندان اصفهانی در خارج از اصفهان خریدار بیشتری دارد. ۱۳ سال در تهران زندگی کردم و زمانی که به اصفهان بازگشتم انتظار داشتم که شهر ۱۳ سال پیشرفت کرده باشد، اما حتی پسرفت کرده‌. اصفهان تیشه رو به خود است و برخلاف دیگر شهرها همگرایی وجود ندارد تا شهر در هنر پیشرفت کند.

تمیزی با بیان اینکه "بسیاری از مشکلات بر عهده برگزار کنندگان نیست" تصریح کرد: تا روز پایانی تنها ۱۳ هنرمند آثار خود را ارسال کردند و حتی فکر می کردیم که نمایشگاه برگزار نمی شود. برخی از کاستی‌ها بر عهده هنرمند است و آنان نیز باید با برگزار کنندگان همکاری لازم را داشته باشند.

مدیران درک درستی از هنر ندارند

مدیر انجمن نقاشان اصفهان نیز در اختتامیه نمایشگاه "دیروز؛نقاش/ امروز؛هنرمند" اظهار کرد: بخشی که به عنوان نقاش در شهر حاضر هستند در انفعال و محافظه کاری به سر می‌برند. این انفعال به دلیل مسائل اجتماعی که با آن درگیر هستند ایجاد شده. این قشر دارای ظرفیت های بالایی هستند و نیاز دارند که شناخته شوند، اما با برگزاری یک‌ نمایشگاه و دعوت از آنان چیزی به دست نمی آید.

طهمورث بهادرانی با بیان اینکه " از نقد صحیح غافل شدیم" تاکید کرد: نقدهایی که در شهر اصفهان صورت گرفته عادلانه و رودررو نبود. با برگزاری نشست با گروه های تخصصی مانند اصحاب رسانه، دانشجویان و هنرمندان خروجی‌های خوبی دریافت کردیم. در این نشست‌ها تیترهای خوبی برای پژوهش خارج شد که هنرمندانی که دغدغه پژوهش دارند نیز بتوانند راه خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: یکی از همین‌ تیترها رفتار مدیران‌ فرهنگی و هنری در قبال هنر بود و این‌ نتایج حاصل شد که تعریفی از هنر برای آنان وجود ندارد. این مسئله یکی از حادترین بیماری‌های ما است، تا زمانی که مدیر ندانند هنر چیست هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. یکی از مهم‌ترین دیپلماسی‌های دنیا، دیپلماسی فرهنگی و هنری است، اما این نوع از مراوده هیچ جایگاهی در کشور ندارد. 

مدیر انجمن نقاشان اصفهان هنر معاصر را پرسش‌گر و در مقابل محافظه کاری خواند و تصریح کرد: یکی از تعارضاتی که وجود دارد همین مسئله است که از آموزش و مدیران نشئات می گیرد. دانشگاه‌های ما شرح درسی که از ۷۰ سال پیش دارد را از سر و ته‌اش زدند و همچنان ادامه می‌دهند. بخشی دیگر از مشکلات به دلیل دوری فضای آموزشی از رقابت جهانی به وجود آمده. در همین اصفهان ۳۰۰ نفر در مقطع‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از رشته‌های هنری فارغ التحصیل می‌شوند، اما هیچکدام هنرمند نمی‌شوند.

بهادرانی مشکل دیگر را فضای موزه هنرهای معاصر اصفهان دانست و گفت: این‌ موزه غنیمت است و باید قدر آن را دانست، اما فضای خوبی برای ارائه هنر معاصر نیست. نوع چیدمان، فضای موزه، نور پردازی و غیره مشکلات بسیاری دارند.

وی در پایان افزود: در نظر داشتیم که آثار را در دو گروه نمایش دهیم، ولی با نزدیک شدن‌ به زمان‌ نمایشگاه مشخص شد که در تنها یک گالری باید آثار به نمایش در آید. برخی آثار نیز دیر رسید و بخش زیادی از این‌ ۷۳ هنرمند در روز آخر کارهای خود را فرستادند به همین دلیل نمی دانستیم که آثار را در یک‌ یا دوب خش به نمایش بگذاریم.

کد خبر 395942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.