کم‌خواب‌ها استرس بیشتری دارند!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین خواب ناکافی و اضطراب وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان معتقد هستند که خواب دارای دو مرحله اصلی حرکت سریع چشم (REM) و حرکت غیرسریع چشم (non-REM) است که خواب آرام نیز خوانده می‌شود. همچنین خواب دارای چهار زیر مرحله است؛ دو مرحله اول non-REM، مراحل بین بیداری و خواب محسوب می‌شود که در آن‌ها فرد حرکات غیرارادی و سریع عضلات را تجربه می‌کند. مرحله سوم و چهارم، عمیق‌ترین مراحل خواب است.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر مراحل مختلف خواب بر میزان اضطراب افراد، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل بدین هدف، فعالیت مغز ۱۸ فرد را بررسی کردند. پژوهشگران از افراد شرکت‌کننده خواستند پس از یک خواب کامل و همچنین بعد از  یک شب بی‌خوابی، ویدئوهای غمگین احساسی را تماشا کنند و  پس از آن پرسشنامه استاندارد اضطراب (STAI) را تکمیل کنند.

محققان برای تشخیص مراحل مختلف خواب، مغز شرکت‌کنندگان را حین خواب اسکن کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد قسمتی از مغز (قشر پیش‌پیشانی) افرادی که خواب ناکافی داشتند، غیرفعال می‌شود. تحقیقات اخیر ثابت کرد این قسمت از مغز استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. همچنین اسکن مغز افراد نشان داد قسمت‌های دیگر مغز فعالیت بیشتری در زمینه پردازش احساسات داشته و یک شب بی‌خوابی، میزان اضطراب افراد را تا حدود ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

یافته‌های جدید حاکی از این است که مقدار استرس و اضطراب افراد پس از یک خواب کافی در شب کاهش پیدا می‌کند؛ حتی این کاهش اضطراب در میان افرادی که خواب عمیق با موج آهسته (یکی از مراحل خواب non-REM) را تجربه می‌کنند، چشمگیرتر است. خواب عمیق باعث می‌شود که مغز افراد، احساسات را به طور موثرتری پردازش کند؛ در نتیجه واکنش‌های احساسی و فیزیولوژیکی کاهش یافته و مانع تشدید اضطراب می‌شود.

پژوهشگران به منظور اطمینان از صحت نتایج این مطالعه از ۲۸۰ فرد دیگر خواستند که پرسشنامه‌ای را به صورت آنلاین تکمیل کنند. نتایج بررسی‌های این تحقیق نیز نشان داد  افرادی که  شب‌ها خواب کامل و عمیق را تجربه می‌کنند، روز بعد اضطراب کمتری دارند. پرسشنامه آنلاین تایید کرد که با در نظر گرفتن کیفیت خواب افراد می‌توان سطح استرس و اضطراب آن‌ها را در روز بعد را پیش‌بینی کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Human Behaviour منتشر شده است.

کد خبر 395880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.