طرح هادی روستایی در ۷۰۵ روستای اصفهان اجرا شده است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: طرح‌های هادی روستایی از ۹۳۵ روستای استان اصفهان، در ۷۰۵ روستا اجرا شده است.

علی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تصویب طرح‌های هادی روستایی استان منوط به تشکیل جلسه شورای هماهنگی طرح‌های هادی روستایی است، اظهار کرد: برای تصویب طرح‌های هادی روستایی به پاسخ مثبت استعلام از دستگاه های مختلفی همچون دفتر فنی استانداری، دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نیاز داریم و کارشناسان یا معاونت‌های این نهادها در جلسات ماهیانه طرح های هادی روستایی، حاضر می شوند.

وی افزود: منابع مالی طرح های هادی روستایی از محل اعتبارات تملک دارایی استانی است که هر ساله بر اساس بودجه بندی کمیته برنامه ریزی شهرستان به این طرح‌ها اختصاص می یابد؛ اعتبارات ملی نیز منبع مالی دیگر اجرای طرح‌های هادی روستایی است که توسط دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به استان ها اختصاص پیدا می کند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان خاطر نشان کرد: قیر رایگان نیز یکی دیگر از امکانات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که میزان آن بر اساس جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار هر شهرستان از سوی دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به واحدهای استانی و شهرستانی اختصاص می یابد.

کریمی اضافه کرد: در صورتی که طرح‌های هادی در مناطق روستایی استان انجام نشود، مردم این روستاها با مشکلات و کمبودهای جدی مواجه خواهند شد و از این رو شاهد مهاجرت آنها به شهر خواهیم بود؛ البته صرفا اجرای طرح های هادی روستایی موجب حفظ یا افزایش جمعیت مردم روستاها نمی شود بلکه عوامل دیگری نیز در مهاجرت و کاهش جمعیت روستاها موثر بوده که اشتغال یکی از اصلی ترین آنهاست.

وی ادامه داد: رونق کشاورزی و ایجاد بسترهای مناسب اشتغالزایی همچون کارگاه‌های تولیدی، عواملی هستند که به صورت مستقیم در میزان مهاجرت معکوس ساکنان روستا تاثیر می‌گذارد و موجب حفظ جمعیت ساکنان روستا می شود. رونق کشاورزی و ایجاد بستر اشتغال در صنایع مجاور شهرستان مبارکه، فلاورجان و لنجان موجب افزایشی شدن نرخ رشد جمعیت این شهرستان‌ها شده است.

فریدونشهر و بویین میاندشت دارای زمینه اشتغال پایدار نیست

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه زمینه اشتغال در برخی از شهرستان‌ها به صورت پایدار فراهم نیست، تصریح کرد: فریدونشهر و بویین میاندشت از جمله شهرستان هایی هستند که پایدار نبودن شرایط اشتغال در آنها موجب کاهشی شدن نرخ رشد جمعیتی در روستاها شده است.

کریمی افزود: بی شک ایجاد یک محیط مناسب و مطلوب معیشتی موجب افزایش رغبت ساکنان روستا برای ماندن در محل زندگی شان می شود و طرح هادی روستایی می تواند به این چرخه کمک کند.

وی یادآور شد: پیش از اجرای طرح های هادی در روستاها، سند و نقشه راهبردی توسعه برای آنها تدوین می شود و بر اساس اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، برای ۹۱۸ روستا از ۹۳۵ روستای استان اصفهان طرح هادی تهیه شده، اما تاکنون طرح هادی تنها در ۷۰۵ روستای استان اصفهان اجرا شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه وسعت برخی از روستاهای استان، اجازه اجرای طرح هادی روستایی در بازه زمانی کوتاه مدت را نمی دهد، خاطر نشان کرد: محدودیت های جغرافیایی و وسعت زیاد برخی از روستاها موجب می شود تا کارشناسان ما ب اساس فازبندی ها و پروژه های بلند مدت به اجرای طرح‌های هادی روستایی در طول سال‌های مختلف در آنها بپردازند.

کریمی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ عملیات آسفالت در بیش از ۲۸۰ روستای استان اجرا شد، گفت: با دریافت ۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیر رایگان با هماهنگی دهیاری ها و شوراهای روستایی در این تعداد روستا عملیات آسفالت اجرا شده است.

کد خبر 395878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.