جداسازی زمین‌های غیرقابل کشت استان با کلاس بندی اراضی

دبیر کل خانه کشاورز استان اصفهان گفت: کلاس بندی اراضی موجب جداسازی زمین های حاصل خیز کشاورزی استان همچون اراضی کشاورزی در شرق و غرب اصفهان از زمین های غیر قابل کشت می شود.

محمد صادقی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر بکر ماندن زمین های کشاوزی استان، اظهار کرد: برخی کشاورزان در زمان مشکلات کم آبی و جاری نبودن آب در بستر زاینده رود به فروش زمین های خود به افراد غیر کشاورز روی آوردند و عده خاصی نیز این اراضی را خریداری کردند.

وی افزود: جلسات متعددی برای جلوگیری از تغییر کاربری این اراضی در محل اتاق بازرگانی اصفهان با حضور فرماندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده و به دنبال راهکاری برای آسیب ناپذیر کردن زاینده رود در بحران های مختلف کشور هستیم تا تفریح عمومی مردم استان و زمین های حاصل خیز کشاورزی در اثر خشک شدن زاینده رود، آسیب نبیند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با بیان اینکه تشکیل هر سانتی متر از خاک حاصل خیر برای کشاورزی، ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال به طول می انجامد، تصریح کرد: فروش اراضی کشاورزی در اثر خشک شدن رودخانه زاینده رود اقدام نادرستی است و موجب از دست رفتن زمین های حاصل خیز و منابع طبیعی استان می شود.

صادقی اضافه کرد: طرح هایی مبنی بر تشکیل شهرک های کاشت قطره ای در اراضی غیر قابل کشت استان نیز به نهاد ها و دستگاه های مسئول کشاورزی اصفهان ارائه شده است اما هیچ بهانه ای برای تغییر کاربری اراضی مورد پذیرش نیست و همچنان پیگیر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان هستیم و همه دستگاه های مسئول در حوزه کشاورزی بر حفظ اراضی استانی اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: فرمانداری اصفهان، سازمان جهاد کشاورزی استان و کشاورزان به صورت صد درصدی از طرح جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی حمایت کرده اند و برای حفظ تعادل میان اراضی کشاورزی و باغات استان، مجوز تغییر کاربری قسمتی از زمین های غیر قابل کشت اصفهان صادر شده است.

دبیر کل خانه کشاورز استان اصفهان با بیان اینکه کلاس بندی کشاورزی، موجب در امان ماندن زمین های حاصل خیر کشاورزی استان از تغییر کاربری می شود، تصریح کرد: اجرای طرح های کاشت قطره ای در زمین های غیر قابل کشت استان همچون اراضی منطقه مرغ و مهیار که به شوری خاک مبتلا است، مشکلی ندارد اما اجرای این طرح ها و باغسازی در مناطق اراضی حاصل خیز کشاورزی استان اکیدا ممنوع است.

کد خبر 395876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.