۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
برزخ برگزیت

یک تحلیلگر مسائل انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا برای برون رفت انگلیس از برزخ برگزیت راه حل سومی هم وجود دارد، گفت: حزب کارگر اعلام کرده است این بن بست تنها با رأی مردم انگلیس شکسته خواهد شد.

مرتضی مکی در مورد موافقت اتحادیه اروپا با تعویق سه ماهه خروج بریتانیا ازاتحادیه اروپا، به خبرنگار ایمنا گفت: نمایندگان حزب لیبرال دموکرات و محافظه کار به لایحه پیشنهادی بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس برای برگزاری انتخابات زودهنگام در روز ۱۲ دسامبر رأی موافق دادند. پیش تر نیز نمایندگان حزب کارگر گفته بودند تا زمانی که موضوع خروج از برگزیت به سرانجام نرسد به برگزاری انتخابات زودهنگام رای موافق نخواهند داد. زمانی که اتحادیه اروپا نظر مثبت خود در مورد تعویق مهلت سه ماهه خروج انگلیس از برگزیت موافقت کرد، احزاب این کشور برای دادن رای مثبت به طرح برگزاری زودهنگام انتخابات در ۱۲ دسامبر به توافق رسیدند.  

وی افزود: اتحادیه اروپا با تغییر مهلت خروج انگلیس از برگزیت تا یکم ژانویه ۲۰۲۰ موافقت کرده است. در گذشته نیز دو حزب لیبرال دمکرات و کارگر بر این باور بودند که بوریس جانسون قصد دارد با برگزاری انتخابات زود هنگام، احزاب این کشور را دور زده و انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند، به همین دلیل با لایحه برگزاری انتخابات زود هنگام مخالفت کردند، اما وقتی اتحادیه اروپا با تعویق سه ماه خروج انگلیس از برگزیت موافقت کرد، متوجه این موضوع شدند که بوریس جانسون در شرایط انحلال پارلمان نمی تواند برای خروج انگلیس از برگزیت کاری انجام دهد. آن ها به این نتیجه رسیدند که انتخابات زود هنگام می تواند فرصت خوبی برای باز شدن گره برگزیت باشد.

این تحلیلگر مسائل انگلیس ادامه داد: درحال حاضر بعد از توافق اتحادیه اروپا برای دادن مهلت به انگلیس برای تصمیم گیری در مورد خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا؛ هنوز به نظر نمی رسد برگزاری انتخابات زود هنگام بتواند گره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را باز کند.

مکی با بیان اینکه برگزیت باعث شده است تا شکاف عمیقی در میان اعضا حزب محافظه کار و کارگر نسبت به روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به وجود بیاید، گفت: نزدیک به یک سوم اعضای حزب کارگر خواستار خروج با توافق از اتحادیه اروپا و بخشی از اعضای حزب محافظه کار خواستار خروج بدون توافق از این اتحادیه هستند. مسئله خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) باعث به وجود آمدن شکاف میان همه طبقات جامعه این کشور شده است.

وی تاکید کرد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شکاف عمیق قومیتی میان جامعه اسکاتلند و ایرلند با جامعه انگلیس را رقم زده است با این وجود مردم ایرلند و اسکاتلند همچنان خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند؛ این شکاف عقیده در مورد برگزیت باعث می شود، انتخابات ۱۲ دسامبر به یکی از غیر قابل پیش‌بینی‌ترین انتخابات ها در تاریخ انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل شود. این تنها شکاف میان دو حزب محافظه کار و حزب کارگر نیست، ماندن یا خروج از برگزیت باعث ایجاد شکاف های قومیتی، نسلی، فرهنگی و اقتصادی در میان نسل های مختلف انگلیس شده است. این موضوع باعث می شود دغدغه مردم از رای دادن به احزاب مورد نظرشان به موضوعات مهم تر دیگری تغییر یابد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث شده آینده این کشور در هاله ای از ابهام قرار گیرد. اگر حزب محافظه کارموفق شود با اکثریت آرا کرسی های مجلس عوام انگلیس را به دست آورد، بوریس جانسون تلاش خواهد کرد خروج با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا را اجرایی کند. نظرسنجی ها نشان از برتری حزب محافظه کار در انتخابات دارد اما انتظار نمی رود این حزب بتواند اکثریت مطلق کرسی ها را نصیب خود کند و ائتلاف این حزب با دیگر احزاب حاضر در پارلمان بریتانیا نیز کار بسیار سختی خواهد بود.

مکی افزود: حزب لیبرال دموکرات شریک ائتلافی محافظه کار در فاصله سال های بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ است و خواستار باقی ماندن در اتحادیه اروپا است اما بخشی از حزب محافظه کار به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا تمایل دارند. این رویکردها باعث می شود حزب محافظه کار اکثریت نسبی کرسی ها را به دست آورد اما بسیار بعید است بتواند برای تشکیل دولت کرسی های لازم را به دست بیارود.

وی اظهار کرد: باتوجه به موقعیت شکننده حزب کارگر، این حزب اگر در انتخابات پیش رو پیروز شود بازهم میزان محبوبیت اش نسبت به حزب محافظه کار ۱۰ درصد کمتر خواهد بود. حزب کارگر اگر موفق به اخذ نیمی از کرسی ها مجلس عوام شود، بعد از تشکیل دولت ائتلافی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد؛ چرا که حزب لیبرال دموکرات با جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر مشکلاتی اساسی دارد.

این تحلیلگر مسائل انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا برای برون رفت انگلیس از برزخ برگزیت راه حل سومی هم وجود دارد، گفت: در صورتی که هیچ یک از این احزاب به تنهایی نتوانند دولت تشکیل دهند، جامعه انگلیس در فضای ابهام و سردرگمی باقی خواهد ماند اما اگر حزب کارگر با شریک ائتلافی خود بتواند رأی اکثریت کرسی ها را بدست آورد احتمال برگزاری همه پرسی دوم برگزیت بسیار بیشتر خواهد بود. حزب کارگر اعلام کرده است این برزخ تنها با رأی مردم انگلیس شکسته خواهد شد؛ پیش بینی زود هنگام انتخابات ۱۲ دسامبر و نتایج آن کار بسیار سختی است و باید منتظر نتایج انتخابات ۵ هفته آینده این کشور ماند.   

کد خبر 395867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا نوروزی US ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    0 0
    درود امیدوارم این کشمکش سیاسی در انگلیس نهایتا به پیروزی حزب کارگر و نخست وزیری جرمی کوربین منجر شود چون در حال حاضر تنها رهبر اروپایی است که نظرش نسبت به ایران از دیگر رهبران اروپایی مثبت تر است