کلیسایی سرامیکی با معماری مدرن

یک منطقه شهری در نزدیکی مونیخ آلمان، میزبان کلیسای متفاوتی است که به جای گنبد و بارگاه، سطحی سه‌بعدی متشکل از ۱۵هزار کاشی سرامیکی سفید دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، Poing یک منطقه شهری از ناحیه باوریای جنوبی است که در منطقه "ایبرزبرگ" ایالت بایرن آلمان قرار دارد. این ناحیه در فاصله ۱۸ کیلومتری از مرکز شرقی مونیخ واقع شده و میزبان یک کلیسای ساده و متفاوت به نام "پدر روپرت مایر سلیگر" (Seliger Pater Rupert Mayer) است که در ساختار آن به جای استفاده از گنبد، ظاهر رنگ و لعاب‌دار و نقاشی‌های معمول در سایر کلیساها، از یک ساختمان مستطیل شکل سه‌بعدی و پوشیده از سرامیک‌های سفید ساده استفاده شده است. این ساختمان ساختاری نامتقارن دارد.

این کلیسای جالب که ظرفیت حضور ۲۲۰ عبادت‌کننده را دارد، نام خود را از یک کشیش آلمانی به نام پدر روپرت مایر گرفته است. این کشیش از چهره‌های پیشرو و سرشناس اهل مونیخ در مقاومت کاتولیک‌ها علیه نازی‌ها بوده است. کلیسای پدر روپرت نقطه عطفی برای منطقه در حال رشد Poing به حساب می‌آید و به طور کلی دارای دو عنصر بصری مجزا است. سطح این کلیسای یک طبقه با بلوک‌های سنگی خاکستری‌رنگ از جنس ماسه‌های سنگی ملاس ساخته شده است که به وفور در این منطقه یافت می‌شود. سقف و دیوارهای آن را نیز کاشی‌های سفید لعاب‌داری پوشانده است که نور و صحنه‌های اطراف خود را منعکس می‌کند.

از نظر متخصصان این ترفند معماری شاخصه اصلی و نقطه عطف چشمگیر و قابل شناسایی این کلیسای محلی به حساب می‌آید که انرژی‌ نهفته در هنر مجسمه‌سازی را بازتاب می‌کند. سقف این کلیسا نیز از چهار عنصر هندسی شکل گرفته است که جلوه‌ای مجسمه مانند به کل بنا می‌بخشد. تقابل میان پایه‌های سنگی و بخش‌های بالایی سفید روحانی و آسمانی کلیسا، با استواری و صراحت، نمایانگر زمین و بهشت است و به طور ضمنی و تلمیحی حضور متعالی خداوند در هر لحظه و هر مکان را  به رخ می‌کشد.

به منظور جلوگیری از ایجاد سوتفاهم و رقابت با کلیسلی انجیلی که در نزدیکی کلیسای پدر روپرت قرار دارد، طراح و معمار این کلیسا از ساختن برج، گنبد و مناره برای آن خودداری کرده است، با این حال در  رأس یکی از زوایای بالایی آن که از همه بلندتر است یک صلیب سفید از جنس استیل و یک جهت‌نمای باد نصب شده است. در محوطه زیر این سقف که شکلی شبیه به سقف‌های سبک معماری‌ باروک در سالن اصلی کلیسا به وجود آورده است، فضا و محوطه مخصوص عبادت ساخته شده است.

معماری باروک به نامنظم بودن و تزئینات نمایشی عجیب و غریب فراوان مشهور است. سه شکل هندسی دیگر سقف نیز مجهز به نورگیرهایی هستند که بلندترین آن‌ها دقیقا محوطه محراب کلیسا را روشن می‌کند. ورودی اصلی کلیسا با یک شیب ملایم به سمت محراب کشیده می‌شود و پس از آن یک محوطه کوچک قرار دارد که به یک اتاق نور منتهی می‌شود. فضای این بخش نیز به سبک باروک طراحی شده است و فضایی روحانی به وجود می‌آورد.

طراحی منحصر به فرد این کلیسا به سبک مدرن، متفاوت از شکل کلیساهای سنتی انجام گرفته است و ترکیب آن با مفاهیم مجسمه‌سازی، نورپردازی، هماهنگی فضا و اشکال هندسی متفاوت در سقف، "پدر روپرت" را به تاج بلورین Poing تبدیل کرده است که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار دارد.

   

کد خبر 395859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.