شکست برجام عواقب خطرناکی برای امنیت جهان دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس گفت: تصمیم ایران به کاهش اجرای برخی تعهدات خود در برجام، با هدف دادن فرصت کافی به دیگر اعضا برای اجرای تعهداتشان گرفته شده؛ چراکه شکست برجام عواقب خطرناکی برای امنیت جهانی در پی خواهد داشت

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «حمید بعیدی نژاد» روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه خبری اسکای افزود: سایر طرف‌های عضو برجام پس از خروج آمریکا از این معاهده، نتوانستند به تعهدات خود پایبند باشند و در مقابل، ایران به انجام اقداماتی متوسل شد که این توافق از بین نرود.

وی ادامه داد:‌ ما برخی تعهدات خود را بر اساس متن توافق کاهش دادیم تا به سایر طرف ها هشدار دهیم که این وضع نمی تواند پایدار باشد و از آنها خواستیم که سهم تعهدات خود را انجام دهند.

سفیر ایران در انگلیس در خصوص اینکه کاهش تعهدات، روش مناسبی برای متقاعد کردن طرف مقابل است، سه سناریو را در این زمینه مطرح کرد و گفت: یا باید سکوت کنیم و به اجرای تعهداتمان فارغ از اینکه طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی کند پایبند باشیم که این سناریو چندان پایدار نیست. سناریوی دوم این است که ایران از توافق، خارج و آن را لغو کند و سناریوی سوم هم این است که ایران در واکنش به فقدان اجرای کامل تعهدات طرف مقابل، تعهداتش را کاهش دهد. ما تلاش می کنیم که برجام به طور کامل از بین نرود و امیدواریم طرف مقابل به اجرای تعهدات خود باز گردد.

بعیدی نژاد در پاسخ به سؤالی درباره گفت وگو با رئیس جمهوری آمریکا برای دستیابی به توافق جدیدی که موضوع موشکی را هم شامل شود، تصریح کرد: انجام مذاکره مجدد درباره توافق جدید، کلیت برجام را از بین می برد. ما باید به توافقی که پس از سال ها مذاکرات فشرده به دست آمده، پایبند باشیم و به اجرای تعهداتمان بازگردیم.

وی در پاسخ به این سؤال دیگری که «آیا حاضر به گفت وگو با دونالد ترامپ هستید یا به او اعتماد ندارید»، اظهار کرد: ایران در جریان مذاکرات هسته ای با طرف آمریکایی گفت وگو کرد و واشنگتن باید به طرف‌های باقیمانده در برجام اطمینان دهد که آمادگی انجام تعهداتش طبق برجام را دارد.

سفیر ایران در انگلیس تصریح کرد: آمریکا نمی تواند ایران را برای انجام مذاکره تحت فشار قرار دهد. مذاکرات باید در شرایط عادی برای حل مشکل صورت گیرد؛ اما آمریکا می خواهد در شرایط تحمیل با ایران مذاکره کند که این غیر ممکن است.

بعیدی نژاد خاطر نشان کرد که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده و این آمادگی را دارد تا با سایر طرف ها برای حل مسائل باقیمانده مذاکره کند؛ اما آنها نیز باید به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند.
سفیر ایران در انگلیس، این ادعا که ایران با حمله تأسیسات نفتی عربستان و سرقت نفتکش ها در خلیج فارس و اینک کاهش تعهدات برجامی به دنبال درگیری با آمریکاست را بی اساس خواند و گفت: ایران نخستین کشوری خواهد بود که درباره تحولات منطقه گفت وگو خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا تحریم ها علیه ایران را بر ندارد، تا کجا پیش خواهید رفت، افزود: این مسأله بستگی به سایر طرف‌های برجام دارد. ما مصمم هستیم که توافق هسته ای را نجات دهیم و گام هایی که برداشته‌ایم دقیقاً برای این است که از طرف مقابل بخواهیم به تعهداتش پایبند باشد. اگر این درک از سوی تمام طرف‌ها حاصل شود، سریع به راه حل می رسیم؛ چون گام‌هایی که ایران بر می‌دارد قابل بازگشت هستند.

سفیر ایران در انگلیس در پاسخ به سؤالی دیگری درباره وضع اقتصاد ایران نیز گفت: نسبت به پارسال که تحریم‌ها اعمال شد، اوضاع اقتصادی بهتر و بهبود پیدا کرده است.

بعیدی نژاد در پایان این مصاحبه بصراحت تأکید کرد که ایران در شرایط فشار حداکثری با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

کد خبر 395848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.