حقایقی در مورد سرطان لوزالمعده

عواملی نظیر سن، جنسیت، چاقی، دیابت و سیگار کشیدن، نقش مهمی در ابتلا به سرطان لوزالمعده دارد.

به گزارش ایمنا، آگاهی از آمار مرتبط با سرطان لوزالمعده از آن جهت دارای اهمیت است که حدود ۷۳ درصد از بیماران، یک سال بعد از تشخیص این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. با این حال به لطف پیشرفت‌های پزشکی در سال‌های گذشته شانس بقای بیماران افزایش یافته است. به گزارش مرکز درمان سرطان آمریکا حدود ۱۰ درصد از تمام موارد ابتلا به سرطان لوزالمعده، ژنتیکی است، بدین معنا که جهش ژنی ارثی، از والدین به فرزندان منتقل شده است. در ادامه شما را با حقایقی در مورد سرطان لوزالمعده آشنا می‌کنیم:

سالانه ۵۰ هزار نفر به سرطان لوزالمعده مبتلا می‌شوند: انجمن سرطان آمریکا تخمین می‌زند که سالانه ۵۳ هزار و ۷۰ نفر در این کشور به سرطان لوزالمعده مبتلا شوند؛. از این تعداد حدود ۴۱ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۷ هزار ۶۷۰ نفر از مردان و ۲۵ هزار نفر از زنان، مبتلا به این بیماری تشخیص داده شدند.

سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین عوامل خطر است: تقریباً یک سوم (۲۰ تا ۳۰ درصد) از همه موارد سرطان لوزالمعده به کشیدن سیگار ارتباط دارند. مواد شیمیایی سرطان‌زا که در فرآورده‌های دخانیاتی وجود دارد، ممکن است سبب آسیب‌رسیدن به لوزالمعده شود. همچنین سیگار کشیدن می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند التهاب درازمدت لوزالمعده را نیز افزایش دهد. ممکن است احتمال دچار شدن به دیابت و یا چاقی در بین افراد سیگاری بیشتر باشد.

علائم سرطان لوزالمعده خود را با تأخیر نشان می‌دهد: یکی از دلایل مهمی که منجر به مرگ استیوجابز، بنیانگذار شرکت اپل شد، تاخیر پیدایش علائم سرطان لوزالمعده بود. نشانه‌هایی شامل کاهش وزن، یرقان و درد شکم معمولا تا مراحل نهایی بیماری خود را نشان نمی‌دهند و زمانی ظاهر می‌شوند که تومور به اندازه کافی رشد کرده باشد.

 دیابت ناگهانی، تغییر در اشتها، تغییر در احساس مزه و چشایی، ملتهب‌شدن پوست در ناحیه دست‌ها، درد شکم، زردی چشم یا پوست و مدفوع کم‌رنگ از علائم بروز سرطان لوزالمعده است؛ چنانچه بیشتر از یکی از این علائم را داشتید، مراجعه به پزشک ضروری است.

شانس بقای بیماران با تشخیص به موقع، بیشتر است: در سال ۲۰۱۲، سرطان ، هفتمین عامل مرگ ناشی از سرطان بود که در سطح جهان به مرگ ۳۳۰ هزار نفر در آن سال منجر شد. این بیماری بیشتر در کشورهای توسعه یافته رخ می‌دهد؛ این کشورها در سال ۲۰۱۲ شاهد ۷۰ درصد از موارد جدید این بیماری بوده‌اند. پس از تشخیص بیماری، ۲۵ درصد افراد یک سال و ۵ درصد نیز به مدت ۵ سال زنده خواهند ماند. اگر سرطان زود تشخیص داده شود، میزان بقای پنج ساله تا حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 395831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.