۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
رخدادهای نجومی هفته پیش‌رو

دوشنبه ۲۰ آبان، یک روز خاص برای رصد گران آماتور است، زیرا در این روز سیاره تیز پای تیر در مقارنه داخلی قرار گرفته و پدیده گذر روی خواهد داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، پنجشنبه ۱۶ آبان، ساعت ۱۲و ۷ دقیقه دقیقه ظهر، ماه به اوج زمینی رسیده و ۴۰۵ هزار و ۶۰ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. شنبه ۱۸ آبان ساعت ۲۲ و ۴۸ دقیقه ملکه آسمان شامگاهی سیاره ناهید ۳.۸ درجه شمال ستاره دل کژدم (قلب العقرب) قرار خواهد گرفت که با توجه به غروب اجرام در این ساعت، بهتر است تا قبل از ساعت ۱۷و ۴۵ دقیقه که لحظه غروب این اجرام در افق غربی است برای مشاهده این هم‌نشینی اقدام کنیم.

همچنین یکشنبه ۱۹ آبان، ساعت ۲ و ۳۷ دقیقه بامداد، سیاره سرخ بهرام ۲.۶ درجه شمال ستاره بی‌ژوبین (سماک اعزال) در صورت فلکی خوشه قرار میگیرد؛ این اجرام ساعت ۵ صبح از افق شرق طلوع می‌کنند. دوشنبه ۲۰ آبان نیز  یک روز خاص برای رصد گران آماتور خواهد بود، زیرا سیاره تیز پای تیر در مقارنه داخلی قرار می‌گیرد؛ اما به علت انحراف مداری این سیاره با مدار زمین در هر مقارنه داخلی، سیاره تیر قابل مشاهده نیست.

علاوه بر این روز دوشنبه پدیده گذر روی می‌دهد و رصد گران حدود ۵۰ دقیقه فرصت دارند تا لحظه غروب خورشید، عبور این سیاره را از مقابل خورشید با دوربین‌ها و تلسکوپ‌های مجهز به فیلتر رصد خورشید مشاهده کنند. گذر بعدی این سیاره از مقابل خورشید ۱۳ سال بعد روی می‌دهد؛ مقارنه داخلی زمانی است که سیاره های تیر و ناهید که از زمین به خورشید نزدیک‌تر هستند میان زمین و خورشید قرار ‌گیرند. سه شنبه ۲۱ آبان ساعت ۴ و۱۷ دقیقه بامداد، ماه به وضعیت بدر و یا ماه کامل می‌رسد.

پنجشنبه ۲۳ آبان نیز  ستاره مشهور دبران یا چشم گاو ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه، سه درجه جنوب ماه خواهد بود.

کد خبر 395827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.