۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
سامانه سرا چیست؟

کلیات طرحی که مبنای انتخاب اعضا لیست انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس پیش رو خواهد بود، در شورای عالی سیاست گذاری تصویب شد.

به گزارش خبرنگا ایمنا، "سرا" یک رای سنجی مقدماتی است که در آن افرادی که خود را اصلاح طلب می دانند در آن ثبت نام کرده و کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب می کنند. همه فعالان اصلاح طلب می توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

راه های عضویت در سرا

علاقه مندان می توانند از راه های زیر به عضویت این سامانه در آیند:

۱) هر عضو باید توسط یکی از اعضا سامانه دعوت شده باشد.

۲) ثبت نام در سرا تنها از طریق لینک ارسالی توسط اعضا قبلی امکان پذیر خواهد بود.

۳) هر عضو تنها در همان حوزه انتخابیه ای که عضو سامانه می شود حق رای دارد. حوزه انتخابیه هر فرد به طور پیش فرض حوزه انتخابیه ای خواهد بود که فرد دعوت کننده در آن حوزه ثبت نام کرده است.

۴) دعوت کنندگان و تایید کنندگان مسئول اطمینان از گرایش اصلاح طلبانه محل سکونت فرد هستند.

شرایط عضویت در سامانه سرا

هر فرد برای عضویت در این سامانه باید حائز شرایط عضویت باشد. شرایط عضویت در سرا به شرح زیر است:

۱) هر عضو که حداقل ۱۸ سال دارد، در پنل کاربری اش نام، نام خانوادگی و شمار ملی کسانی که آن ها را به عضویت در سامانه دعوت می کند وارد کرده و تعهد می دهد کسانی را به سامانه دعوت می کند که مطمئن است هویت اصلاح طلبانه دارند.

۲) هر عضو موظف است تصویر کارت ملی خود را در سامانه بارگزاری کند و شماره ملی وی باید با شماره ملی که فرد دعوت کننده از او در اختیار سامانه قرار داده است یکی باشد.

چگونگی انتخاب کاندیداها توسط اعضا سامانه

هر عضو باید در این سامانه از کاندیدای اصلاح طلب مورد حمایت در حوزه انتخابیه خود حمایت کند. نحوه حمایت از کاندیداها دارای شرایطی است که در زیر می خوانید:

۱) هر عضو می تواند به تعداد دو برابر تعداد کرسی های حوزه انتخاباتی خود از نامزدی افراد برای ورود به رای سنجی مقدماتی حمایت کند.

۲) هر عضو می تواند در رای سنجی مقدماتی  به تعداد کرسی حوزه انتخابیه به افراد با اولویت یک رای بدهد و پس از آن به اندازه کرسی های حوزه انتخابیه به اولویت های بعدی اش رای دهد. پذیرش عضو در سامانه تا ۱۰ روز قبل از رای سنجی مقدماتی امکان پذیر است.

شرایط اطمینان از کفیت نامزدها و منتخبان

هرکس برای قرار گرفتن در لیست کاندیداهای این سامانه باید دارای شرایطی باشد تا اصلاح طلب بودن خود را به اثبات برساند. این شرایط به شرح زیر هستند:

۱) تعهد به رای دادن به طرح ها و برنامه های سنجش پذیری که مبنای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات است.

۲) جمع آوری حمایت حداقل ۵ درصد از اعضا سامانه در حوزه انتخابیه مربوط به خود.

۳) جلب حمایت حداقل یک سوم از اعضا شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در استان مربوط به خود.

۴) هر نامزد پس از ثبت نام یک صفحه پروفایل اختصاصی برای نمایش عمومی خواهد داشت. این صفحه شامل عکس، مشخصات نامزد، رزومه و سوابق، فهرست حامیان حقیقی و حقوقی(احزاب و نهاد های اصلاح طلب)، شعار ها و برنامه ها، ویدیو معرفی خود و لینک صفحات وی در شبکه های اجتماعی خواهد بود.

۵) انتخاب نامزد در روز رای سنجی مقدماتی به شیوه مشهور به "انتخاب ترجیحی" یا "درو حذفی سریع" برگزار می شود. این روش از کار آمد ترین شیوه های رای گیری برای پرهیز از دو مرحله ای شدن رای گیری است. این روش از انتخاب شدن کاندیدهایی که مورد پذیرش اکثریت نیست جلوگیری می کند.

  • در موارد دو و سه، نیاز به جلب حمایت هر دو گروه نیست و رعایت یکی از موارد نیز کافی است.
کد خبر 395819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.