فریادهای آقای نماینده در صحن علنی مجلس 

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

واکنش ستاد کل نیروهای مسلح به تحریم شدن از سوی آمریکا

ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اقدام اخیر رژیم استکباری آمریکا در تحریم این ستاد و برخی اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران را تبلیغاتی، منفعلانه و در عین حال بی خاصیت و از روی استیصال ارزیابی کرد. در این بیانیه آمده است: در ۱۳ آبان ۹۸ و در روزی که ایران اسلامی فریاد استکبارستیزی و استقلال خواهی خود را در سراسر کشور علیه دولت دیکتاتور، قلد و مستکبر آمریکا طنین انداز کرد، کاخ سفید در تداوم تحریم‌ ظالمانه علیه ملت ایران به زعم خود تحریم های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای حاکمیت و به طور خاص نیروهای مسلح اعمال کرد؛ خال آنکه از فردای انقلاب اسلامی، تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه مجموعه نیروهای مسلح آغاز شده و تا کنون بدون وقفه تداوم داشته است. این بیانیه آورده است: مجموعه نیروهای مسلح کشور به گواه تجربه دوران دفاع مقدس توانست به خوبی این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند که توان بازدارندگی پیشرفته کشور در حوزه موشکی، دریا، زمین و هوا، نمونه روشنی از این توانمندیهای دفاعی است و دولت آمریکا به خوبی میداند که اقتدار و پیشرفت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به ظرفیت‌های درون کشور حاصل شده و هیچ گاه وابستگی در این حوزه وجود نداشته است. ستادکل نیروهای مسلحب در ادامه این بیانیه آورده است: استقامت و ایستادگی ملت ایران مقابل تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی دولت ترامپ که پس از خروج آن کشور از توافق برجام، حاکمان کاخ سفید را عصبانی کرده است، اکنون برای سرپوش نهادن بر این فضاحت و شکست‌های پی در پی منفعلانه به اقدامات تبلیغاتی و نمایشی رو آورده است. اقداماتی که همچون تحریم های گذشته محکوم به شکست بوده و بدون تردید، ملت، دولت و حاکمیت نظام اسلامی را در پی گیری اهداف اسلامی بیش از پیش متحد و منسجم تر خواهد کرد. در پایان این بیانیه آمده است: ستادکل نیروهای مسلح در ادامه راهبردهای مقتدرانه خود، تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا (مد ظله العالی) به مراتب قویتر از گذشته با تقویت و افزایش توان دفاعی و بازدارندگی، با هرگونه ماجراجویی و قلدری آمریکا مقابله خواهد کرد

 اگر یک بار دیگر به آن دوره بازگردید بازهم با آن جمع همراه می‌شوید؟

عباس عبدی از دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا در سال ۵۸، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی در پاسخ به این سوال مجری که بسیاری می‌گویند مبداء تحریم های آمریکا، اشغال سفارت این کشور در سال ۵۸ بوده است، گفت: آمریکایی‌ها تنها می‌خواهند خودشان حقیقت و اخلاق را تعریف کنند و من فکر نمی‌کنم این روند به نتیجه‌ای برسد. اشغال سفارت در خلاء و انتزاع رخ نداد؛ بلکه محصول عملکردی از ایالات متحده آمریکا بود که با ۲۸مرداد آغاز و پس از آن نیز ادامه پیدا کرد. وی افزود: شاید خیلی از مردم ما ندانند در سالی که انقلاب شد، بیش از ۵۵ هزار آمریکایی در ایران بودند؛ نه فقط به عنوان شهروند، بلکه به عنوان عناصری که مستشار بودند و ... که اگر بخواهیم با جمعیت فعلی حساب کنیم، شاید به رقمی حدود ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد. آمریکایی‌ها بعد هم که شاه با آن وضع از ایران رفت، باز هم دست بر نداشتند و اقدامات خود را انجام دادند. لذا همه این‌ها را می‌خواهند نادیده بگیرند و بگویند که اشغال سفارت، ۱/۱/۱ تاریخ روابط ایران و آمریکاست. من فکر می‌کنم تا وقتی این تصور در آمریکا وجود دارد، امکان ندارد که مساله به شکل عادی میان طرفین حل شود. این مسأله مهم است. در تاریخ ایران هیچ اقدامی نبوده که تا این اندازه حامی در زمانی که اتفاق افتاد، داشته باشد. هیچ اقدامی نبوده؛ پس چرا باید تجربه یک ملت را محکوم کرد؟ چه کسی به خود چنین حقی می‌دهد؟ پشت در سفارت، از چپ چپ تا راست راست صف بسته بودند تا از این اقدام حمایت کنند. وی ادامه داد: این ملت دیوانه نبوده که از این اقدام حمایت کند، حتما اتفاقی برایش افتاده که این واکنش را نشان داده است. امروز کجای دنیا اگر چنین اتفاقی بیفتد مردم چنین واکنشی نشان می دهند؟ این مساله ربطی به این ندارد که من بگویم اگر بودم یا نبودم یا همین‌طور دیگران، وضع طور دیگری می شد. شما می دانید که قبل از اشغال سفارت آمریکا در ایران، سفارت آمریکا در پاکستان آتش گرفت و چندین آمریکایی در آن کشته شدند. اما آیا یک نفر از  آن اطلاع دارد؟ بهتر است بگوییم که به راحتی نادیده گرفته شد.

تصویب FATF اثرات مثبتی بر اقتصاد کشور دارد، هرچند اندک

سعید لیلاز، عضو حزب کارگزاران و تحلیلگر مسایل اقتصادی و سیاسی درباره عواقب عدم تصویب  اف‌ای‌تی‌اف گفت: در وهله اول باید از موضوع تصویب لوایح معروف به مبارزه با پولشویی ابهام زدایی صورت بگیرد، یعنی مشخص شود که تصویب یا عدم تصویب این لوایح بخصوص در شرایط فعلی تحریم ها، نمی تواند اثرات تعیین کننده مثبت یا منفی  از خود به جای بگذارد اما با توجه به اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم ها فشار وارده بر اقتصاد و بر مردم ایران،  بسیار سنگین است، بنابراین به عقیده من تصویب این لوایح در وهله اول می تواند مقدار اندکی بر روی اوضاع اقتصادی کشور اثرات مثبت داشته باشد  و به حد خودش در شرایط فعلی خیلی مفید باشد. وی گفت: به همان اندازه هم می تواند از نظر دیپلماسی عمومی و روابط عمومی، شرایط ما را در صحنه بین المللی بهتر کند. به خاطر داشته باشیم  که در سال ۱۳۹۱ و در دور اول تحریم ها، به دلیل از دست دادن دیپلماسی عمومی و به دلیل از دست رفتن حمایت افکار عمومی جهان، آسیب جدی به تصویر ایران در صحنه روابط بین الملل  وارد شد. البته با این که آن زمان میزان فشار وارده در تحریم های اول به مراتب کمتر از حال حاضر بود اما چون ما در حوزه سیاست خارجی به گونه ای عمل کرده بودیم که یک اجماع جهانی علیه کشورمان فراهم شده بود، نتوانستیم از حقانیت و مظلومیت نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران در صحنه بین المللی به درستی دفاع کنیم.

حواشی امروز مجلس شورای اسلامی

پایان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای لحظاتی حاشیه دار شد؛ در نوبت تذکرات شفاهی نمایندگان، کورش کرم پور حقیقی نماینده فیروز آباد درخواست اخطار قانون اساسی کرده بود در حالی طبق گفته عبدالرضا مصری نایب رییس دوم مجلس محتوای صحبت وی، نه اخطار بلکه تذکر بود. کرم پور حقیقی برای اعتراض به جایگاه هیات رییسه مجلس شورای اسلامی رفت و خطاب به مصری فریاد کنان اعتراض می کرد در حالی مصری در برابر وی سکوت پیشه کرده و تا هدایت وی به صندلی خود و سپس ایراد و اتمام تذکر کرم پور حقیقی سخنی نگفت.  کرم پور حقیقی در تذکر خود نخست به هیات رییسه اعتراض کرد و گفت: قبل از اینکه به دولت تذکر دهم، به همکاران و هیات رییسه تذکر می دهم که چرا وظایف خود را به موقع انجام نمی دهند، من هم خواهش کردم و استدلال کردم که با پوزخند مرا رها کردید. وی سپس به رئیس جمهوری، جهانگیری و نوبخت در خصوص عدم تامین آب یک سد در حوزه انتخابیه خود-فیروز آباد- تذکر داد. پس از اتمام تذکر وی، مصری که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، خطاب به نمایندگان در خصوص تفاوت تذکر و اخطار در آیین نامه مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را ارائه کرد و سپس خطاب به کرم پور حقیقی گفت: دوستان درخواست اخطار قانون اساسی می دهند -در حالیکه اخطار در شرایطی خاص ایراد می شود- سپس تذکر می دهند و مسائل استانی و ... را مطرح می کنند؛ اگر تذکر دارید، در سامانه درخواست تذکر را ثبت کنید؛ تذکر به مسئولان در جایگاه خود است. وی افزود: اگر کسی درخواست اخطار داد و تذکر را مطرح کرد، حق تذکر دهنده را ضایع کرده است، خواهشمند است قانون اساسی و آیین نامه مجلس شورای اسلامی را رعایت کنید. مصری خطاب به کرم پور ادامه داد: اینگونه نیست که اگر کسی عصبانی شد به او وقت داده شود.

کد خبر 395808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.