گفتگو راه حل مشکلات خاورمیانه

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

عمران خان: اردوغان به پاکستان در فرار از یک جریمه سنگین کمک کرد

عمران خان، نخست وزیر پاکستان با اشاره به یک دعوی قضایی میان اسلام‌آباد و شرکت برق "KKEU" ترکیه در پستی در توییتر نوشت: دولت "تحریک انصاف پاکستان" با کمک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کاملا دوستانه پرونده KKEU را حل کرده و از پرداخت جریمه سنگین ۱.۲ میلیارد دلاری تعیین شده توسط مرکز بین‌المللی حل اختلافات سرمایه‌گذاری فرار کرد. KKEU یکی از ۱۲ کمپانی برق اجاره‌ای است که در سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی در مناقصه‌های دولت پاکستان برای رفع نیازهای شدید این کشور به برق پیروز شده بود.     روزنامه داون به نقل از دیده‌بان مبارزه با فساد پاکستان گزارش داد، این شرکت و دولت اسلام‌آباد کمی بعد بر سر نفض قرارداد توسط شرکت KKEU دچار اختلاف شدند. با این حال پس از آنکه شرکت KKEU اطمینان داد جریمه ۱۸ میلیون دلاری را به دولت پاکستان بپردازد جدا ازاینکه متعهد شده بود شکایت خود را به دادگاه بین المللی نکشاند، این مساله حل شد. اما به دنبال درخواست برخی سیاستمداران، دادگاه عالی پاکستان در سال ۲۰۱۳ میلادی این توافق را لغو کرده و شرکت ترکیه‌ای مذکور را مجبور کرد تا پرونده را به مرکز بین‌المللی حل اختلافات سرمایه‌گذاری ببرد چرا که به دنبال جبران خسارتی بود که به خاطر آسیب یا کاهش بها متحمل شده بود. اما در سال ۲۰۱۷ میلادی، مرکز بین‌المللی حل اختلافات سرمایه‌گذاری به نفع شرکت KKEU رای داد و از اسلام‌آباد خواست تا یک جریمه ۱.۲ میلیارد دلاری را به این شرکت ترکیه‌ای بپردازد. البته عمران خان به جزئیات اینکه اردوغان چگونه در حل این مساله کمک کرده، اشاره‌ای نکرد. یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه پاکستان که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آناتولی گفت که خان شخصا از اردوغان درخواست کرده بود تا از آنجایی که اقتصاد بیمار اسلام‌آباد قادر به پرداخت چنین جریمه سنگینی نیست، در حل این موضوع دیرینه کمک کند.

امیر قطر:گفتگو راه حل مشکلات منطقه است

 شیخ ​تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر  امروز طی سخنرانی در جلسه افتتاحیه دور جدید پارلمان این کشور تاکید کرد: محاصره، مقاومت و ایستادگی ما را بیشتر کرد و از پیامدهای منفی آن عبور کردیم. همچنین به رغم محاصره، پیشرفت چشمگیری را در اوضاع اقتصادی قطر رقم زدیم. وی گفت: کسری شدید در بودجه سال گذشته امسال تبدیل به بودجه مازاد شد و ما برای تحقق جهش کمی و کیفی در تولید گاز مایع در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. امیر قطر تاکید کرد، قطر از زمان آغاز بحران آمادگی خود را برای گفتگو جهت حل و فصل اختلافات با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در  چارچوب منشور آن که متشکل از چهار رکن است اعلام کرده که این چهار رکن شامل احترام متقابل، منافع مشترک، عدم مداخله در سیاست خارجه و نیز عدم مداخله در امور داخلی کشورها می‌شود. وی بر لزوم ایجاد راهکار سیاسی برای بحران یمن و کمک به یمنی‌ها بدون مداخله خارجی تاکید کرد و گفت: ادامه نزاع در یمن تهدید مستقیمی برای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی است. از همه طرف‌ها می‌خواهیم که منافع والای ملت برادر یمن را بر هر چیز دیگری ترجیح دهند و این کشور را از درد و رنج بیشتر دور کنند. وی افزود، تحولات پر شتاب و خطرناک منطقه ما را به گفتگو به عنوان راهکار همه مشکلات فرا می‌خواند. امیر قطر عنوان کرد، قطر از همه نیروهای تاثیر گذار در جامعه بین‌المللی می‌خواهد که برای ایجاد شرایط مناسب جهت از سرگیری راهکار سیاسی بر اساس طرح خلیج فارس و نتایج گفتگوی ملی بدون مداخله خارجی تلاش کنند تا آرمان‌های ملت برادر یمن در برقراری امنیت و ثبات محقق شود. وی در این سخنرانی گفت، نشست‌های سازمان ملل فرصتی برای یادآوری لزوم تحقق صلح به جامعه جهانی بود. تمیم بن حمد آل ثانی افزود، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بدون راهکار عادلانه برای مسئله فلسطینی سراب محض است.صلح در منطقه خاورمیانه جز با حل و فصل مسئله فلسطین محقق نمی‌شود. امیر قطر همچنین بر رویکرد ثابت کشورش در ایجاد راهکار مسالمت آمیزی که ضامن وحدت و حاکمیت سوریه است، تاکید کرد. وی با اشاره به اوضاع لیبی گفت، قطر از دولت توافق ملی لیبی حمایت می‌کند و معتقد است، مداخله برخی کشورها، در مسیر تلاش‌ها برای حل و فصل اوضاع لیبی سنگ‌اندازی می‌کند.

نخست‌وزیر عراق: قانون اساسی نیاز به تغییر دارد

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق طی نشست مطبوعاتی هفتگی خود شامگاه سه‌شنبه، باردیگر از تظاهرات مسالمت‌آمیز در این کشور حمایت کرد. او گفت که تظاهرات در عراق در مسیر درست پیش می‌رود و این تظاهرات دست روی اشتباهاتی گذاشت که از سال ۲۰۰۳ مترکم شده بود. نخست‌وزیر عراق در مورد قانون اساسی این کشور که برخی از سیاستمداران عراقی این‌ روزها همگام با معترضان به دنبال تغییر آن هستند، گفت که قانون اساسی عراق امروز چتری است که همه در زیر سایه آن قرار دارند و از آن بهره‌مندند. او ادامه داد: «قانون اساسی نیاز به تغییراتی دارد ولی سؤال این است این تغییرات را چگونه اجرا و پیاده کنیم». او گفت که برای تغییر در قانون اساسی باید از مکانیزم های قانون اساسی شروع کرد که راه حل صحیحی است.

دیدار حریری با وزیر خارجه لبنان

سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان که تا زمان تشکیل دولت جدید رهبری دولت موقت را برعهده دارد برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات با جبران باسیل، وزیر خارجه این کشور دیدار و درباره تحولات کنونی با او بحث و تبادل نظر کرد. این دیدار چهار ساعت طول کشید و منابع اعلام کردند که فضای دیدار مثبت بوده است. از سوی دیگر لبنانی‌ها به تظاهرات خود در شهرهای مختلف ادامه داده و مسیرهای اصلی و حیاتی را در بیروت و تعدادی از استان‌ها بستند. تظاهرکنندگان که برای سومین هفته متوالی علیه دولت و طبقه سیاسی حاکم تظاهرات می‌کنند خواهان مقابله با فساد و حل اوضاع اقتصادی هستند. به دنبال این اعتراضات سعد حریری اخیرا استعفا کرد اما مردم لبنان همچنان به تظاهرات خود ادامه می‌دهند و خواهان تشکیل دولت تکنوکرات و محاکمه فاسدان شدند. تظاهرکنندگان لبنانی هر روز در میدان النور طرابلس و ریاض الصلح و شهدای بیروت تجمع می‌کنند و مسیرها را می‌بندند.

العبادی: ایران همسایه ماست و منافع مشترکی باهم داریم

«حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق اظهاراتی را درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در این کشور مطرح کرد. العبادی در پاسخ به مجری شبکه خبری «سی.ان.ان» درباره آنچه میزان نفوذ ایران در عراق می‌نامد، گفت: «ایران همسایه ماست. طولانی‌ترین مرزها را با آن داریم و مناطق پرجمعیت عراق نیز در نزدیک مرز با ایران قرار گرفته است». وی با بیان اینکه عراق با ایران منافع مشترکی دارد، تصریح کرد که نباید مسئولان ایرانی یا عراقی در مسائل داخلی یکدیگر مداخله کند.  نخست وزیر پیشن عراق، با بیان اینکه «به عنوان یک سیاستمدار و یک ملی‌گرا مخالف هر گونه مداخله هر کشوری در امورمان هستم»، خاطر نشان کرد که «چه این مداخله از سوی عربستان، ترکیه، آمریکا باشد یا ایران». العبادی با اشاره به اینکه «ما باید همگی با هم باشیم و فکر می‌کنم که مردم عراق الان با شجاعت این مسئله را فریاد می‌زنند»، گفت که دیگران باید به آنان گوش فرا دهند. وی با طرح ادعای قتل و ضربه به حقوق بشر در دولت کنونی عراق، افزود: «فکر می‌کنم که با وجود این همه، موضع کنونی آمریکا حمایت از دولت کنونی است. به جای اینکه به ما بگویند چه کاری باید انجام داد، فکر می‌کنم باید با عراق باشند و به حاکمیت آن احترام بگذارند. این چیزی است که ما می‌خواهیم». این دیپلمات عراقی خاطر نشان کرد که «احزاب سیاسی ایران و عراق باید این مسئله را رد کنند. باید رابطه درستی داشته باشیم. نباید در مسائل داخلی دخالت کنیم. این اشتباه است. هر کس دست به انجام این کار می‌زند چه ایرانیها باشند یا عراقی‌ها، باید فورا دست از آن بردارد». العبادی در پایان تأکید کرد که «می‌دانیم مردم عراق چه می‌خواهند. آنان حق دارند نظام سیاسی خاص خود را انتخاب کنند». در همین ارتباط، «صالح العکیلی» تحلیلگر مسائل سیاسی نسبت به توطئه جدید ایالات متحده آمریکا علیه عراق هشدار داد و گفت که آمریکا رهبری طرح و سناریوی از پیش‌ تعیین شده‌ای را بر عهده دارد که بتواند مجددا سیطره نیروهای خود بر عراق و روند سیاسی در این کشور بازگرداند. وی تأکید کرد که «آنچه در کنسولگری ایران در کربلای مقدس رخ داد، به وضوح بیانگر اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و طرف اسرائیلی و عربستان است... همه اینها به صورت مشترک، در این توطئه بزرگ و ایجاد هرج‌ومرج داخلی دست دارند». العکیلی با اشاره به اینکه «ایجاد درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان برای اجرای سناریوی از پیش آماده شده جهت ورود مجدد نیروهای آمریکایی به منطقه سبز، قابل پیش‌بینی بود»، خاطر نشان کرد که پس از این درگیری‌ها و ورود نظامیان آمریکایی به منطقه سبز، کودتای نظامی شکل می‌گیرد و بدین ترتیب عراق به فصل هفتم منشور سازمان ملل مجددا بازگردانده می‌شد. دور دوم تظاهرات مردم عراق از 25 اکتبر آغاز شده است. مطالبات مردم این کشور، مبارزه با فساد و بهبود وضعیت معیشتی است.

کد خبر 395804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.