سالانه ۴.۳ میلیارد متر مکعب پساب در کشور تولید می‌شود

وزیر نیرو گفت: سالانه ۴.۳ میلیارد متر مکعب پساب در کشور تولید می‌شود که می‌تواند منبع قابل اطمینانی برای تامین آب بخش‌های صنعت و کشاورزی باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، رضا اردکانیان عصر امروز _سه‌شنبه ۱۴ آبان ۹۸ _در مراسم افتتاح تصفیه‌خانه مهاباد که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و استاندار آذربایجان غربی برگزار شد افزود: استفاده از فاضلاب تصفیه شده در زمینه‌های مختلف یکی از محورهای اصلی برنامه وزارت نیرو است.
وی با بیان اینکه امروزه پساب تصفیه شده یکی از مهمترین منابع بخش صنعت است اظهار داشت: هم اکنون ۲۲۹ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وجود دارد که این تعداد چهار دهه قبل از تعداد انگشتان دست فراتر نمی‌رفت. 

وی اضافه کرد: پساب این تصفیه‌خانه‌ها موجب بازگشت آب به چرخه تولید، مصرف و مورد استفاده قرار گرفتن آن در بخش‌های صنعت و کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه پساب از بخش آب شرب و بهداشت مطمئن‌ترین منبع برای استفاده است، افزود: از بیش از ۷ میلیارد متر مکعب آب، ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب پساب تولید می شود و این پساب باید تصفیه شود چرا که جمع آوری، کنترل و تصفیه نکردن آن، آلودگی منابع آب شرب را در پی دارد.

«اردکانیان»، جلب مشارکت بخش خصوصی در راستای سرعت بخشی به طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه پساب را از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو برشمرد.

وی به خدمات دولت در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر هر ۴۵ روز در کشور یک تصفیه‌خانه وارد مدار می‌شود که در این رکود زمانی، تحولی در این بخش به شمار می‌رود.

تصفیه‌خانه آب مهاباد با ۶۳۰ میلیارد ریال هزینه و با ظرفیت برداشت ۷۵۰ لیتر آب در ثانیه قادر است تا افق سال ۱۴۱۸ برای بیش از ۲۴۶ هزار نفر جمعیت شهری مهاباد آب شرب سالم و بهداشتی تامین کند.

امروز همزمان با افتتاح تصفیه‌خانه مهاباد، تصفیه‌خانه آب پلدشت و طرح فاضلاب شهرک گلمان ارومیه نیز در مجموع با یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه افتتاح شد.

همچنین با حضور «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی و «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، یک واحد نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی برق آبی سردشت نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی به همراهی وزیر نیرو در سفری یکروزه برای افتتاح طرح‌های حوزه آب از طریق فرودگاه ارومیه صبح امروز وارد آذربایجان‌غربی شدند.

کد خبر 395794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.