مشارکت شهرداری‌ها برای اجرای سامانه دوم آبرسانی

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: شهرداری‌های ۷۶ شهر استان در قالب ۱۴ شهرستان مصوبات خود را مبنی بر اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای پروژه سامانه دوم آبرسانی ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الله غلامی صبح امروز -سه‌شنبه ۱۴ آبان ماه- در گردهمایی شهرداران استان اصفهان، اظهار کرد: براساس تبصره سه، شهرداری‌های برخی شهرهای استان برای اجرای سامانه دوم آبرسانی باید مبالغی را در شوراهای شهر خود تصویب کنند تا سامانه دوم که شامل ۷۶ شهر در قالب ۱۴ شهرستان است هرچه سریعتر عملیاتی شود.

وی افزود: تاکنون تنها ۲۵ شهرداری مصوبات خود را ارائه کرده‌اند که امیدواریم سایر شهرداری‌ها نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به عملکرد سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان، گفت: این سازمان در سال ۶۹ تشکیل شده و در حالی‌ که ۳۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد، اساس‌نامه این سازمان پس از ۱۰ سال به استناد ماده ۸۴ قانون شوراها مورد بازنگری قرار گرفت.

غلامی تاکید کرد: مهم‌ترین هدف سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان اصفهان، پشتیبانی از شهرداری‌ها در زمینه خدمات مشاوره‌ای، فنی، مالی اداری، آموزشی، ارتقای کیفی نیروهای دراختیار شهرداری‌ها و شهرداران، به روز شدن نیروها با توجه به قوانین و همچنین استفاده حداکثری از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها است.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان، تصریح کرد: در بخش عمرانی عملیات پیمانکاری در زمینه‌های راه‌سازی، پل‌سازی، مترو و ابنیه مورد نیاز شهرداری‌ها انجام شده و برای احداث کارگاه‌ها و کارخانجات متناسب با نیاز شهرداری‌ها به ویژه تولیدات معدنی در بخش مصالح مورد نیاز اقدام لازم انجام شده است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد: در بخش ماشین‌آلات سازمان همیاری شهرداری‌های استان وظیفه تامین نیازهای شهرداری‌ها در بخش ماشین‌آلات سبک و سنگین را برعهده دارد، به ویژه آتش‌نشانی و حمل ونقل بار و مسافر، خدمات تعمیراتی و نگهداری ماشین آلات شهرداری که نیازمند توجه ویژه است.

غلامی با بیان اینکه فعالیت‌ها در بخش امور بازرگانی بسیار خوب انجام شده است، گفت: خرید و فروش، واردات و صادرات، مشارکت در رفع نیاز شهرداری‌ها و تولیداتی که نیاز به عرضه دارد، از وظایف مهم سازمان همیاری شهرداری‌ها در بخش امور بازرگانی است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها به سرمایه‌گذاران برای استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها از دیگر وظایف سازمان همیاری شهرداری‌ها بشمار می‌رود.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه یکی از وظایف مهم سازمان همیاری شهرداری‌ها، اعطای وام به شهرداری‌ها در هنگام تنگناها است، افزود: از شهرداران شهرداری‌های استان انتظار می‌رود از محل سود سرمایه‌ها، بخشی از نیازهای مالی خود را تامین کنند.

غلامی تصریح کرد: خرید نیازمندی شهرداری‌ها در پروژه‌های شهری از جمله خرید رنگ مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی خیابان‌ها و معابر از دیگر وظایف سازمان همیاری شهرداری‌ها بشمار می‌رود و این سازمان می‌تواند به صورت عمده با قیمت مناسب رنگ مورد نیاز را خریداری و در زمان نیاز در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

وی با بیان این که شهرداران در خط مقدم عملیات اجرایی قرار دارند، گفت: امروز ۱۵ شهردار جدید به جمع شهرداران استان اضافه شده‌اند که شامل شهرهای مجلسی، خور، ونک، ابوزیدآباد، جوزدان، سمیرم، نجف آباد، گلپایگان، اردستان، تیران، باغبهادران، دهاقان، قهجاورستان، نیاسر و کمشچه است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه بودجه ۱۰۷ شهرداری استان در سال جاری شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: شهرداری‌ها از جمله دستگاه‌های اجرایی هستند که بیشترین فعالیت عمرانی را انجام می‌دهند و بیشترین سطح خدمت‌رسانی در استان را بر عهده دارند.

غلامی تاکید کرد: شهرداری‌ها دستگاه‌های پیشران در انجام فعالیت‌های عمرانی، ارائه خدمات به مردم و جلب رضایتمندی آن‌ها به شمار می‌روند که البته می‌توانند با ارائه کارنامه‌های مناسب، نشاط و شادابی را در بین شهروندان شهرهای خود افزایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید از مشوق‌های بودجه ۹۸ که به صورت کتبی ابلاغ و در جلسات حضوری مطرح شده، استفاده کنند، افزود: باید از پتانسیل‌های موجود در بودجه ۹۸ استفاده کرد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: براساس بند «و» تبصره پنج، دولت می‌تواند بدهی خود را به شهرداری‌ها با مطالبات تهاتر کند و مطالبات را از محل ماده‌های ۷۷ و ۱۰۰ وصول کند.

غلامی ادامه داد: شهرداری‌ها باید پیگیر وصول مطالبات خود باشند تا در اجرای پروژه‌های متعدد موفق باشند.

وی گفت: درخصوص بدهی دستگاه‌های غیردولتی عمومی مثل شهرداری‌ها به بانک‌ها را می‌توان با روش تهاتر اقدام کرد و مطالبات را از محل بدهی دولت از اموال و دارایی‌ها تهاتر کرد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان افزود: در بند «ب» تبصره چهار اشاره شده که می‌توانیم حداکثر استفاده از تسهیلات ارزی و ریالی را برای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی داشته باشیم.

غلامی با بیان اینکه برخلاف مشوق‌های بودجه‌ای، درآمد شهرداری‌ها تحت تأثیر رکود ساخت و ساز قرار گرفته است، اظهار کرد: شهرداری‌ها باید اقدام ملی ساخت مسکن را فرصتی مغتنم بشمارند چراکه ۷۰ هزار واحد مسکونی که تعداد آن تا ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کوچک در حال افزایش است، اجرا خواهد شد و شهرداری‌ها می‌توانند از تسهیلات وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن در این راستا استفاده کنند و رونق ساخت و ساز را رقم بزنند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های درآمدزا باید خود درآمد پایدار شهرداری‌ها باشد، گفت: باتوجه به اینکه اکثر شهرها جاذبه‌های گردشگری و توانمندی مشاغل کارگاهی دارند، نباید از کدهای درآمدی پایدار غافل شوند.

 معاون عمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: در تدوین بودجه ۹۹ دستورالعمل جدید ابلاغ شده است از این‌رو شهرداران باید توجه داشته باشند که بودجه ۹۹ باید براساس این دستورالعمل تدوین شود و با ایجاد کدهای درآمدی نسبت به افزایش بودجه شهرداری‌ها رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال‌های قبل داشته باشند.

غلامی خطاب به شهرداران شهرهای استان تاکید کرد: باید به سمت و سوی پروژه‌هایی که تولید در شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته را افزایش می‌دهد یا همچنین مشارکت بخش خصوصی با شهرداری‌ها، حرکت کنیم و البته افزایش بودجه ۹۹ نسبت به سال جاری به صورت قابل ملاحظه‌ای صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت بازرسان، تصریح کرد: بازرسی‌های دوره‌ای و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها انجام شده است؛ باید سیستم را پالایش و مسائل را برطرف کنیم و همراهی با دستگاه‌های نظارتی نیز مورد توجه قرار گیرد و شهرداران به هیچ عنوان نامه ای را بدون پاسخ نگذارند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با ابراز خرسندی از شرایط حاکم بر استان اصفهان گفت: در جنگ اقتصادی کنونی کمک دستگاه‌های نظارتی به صورت ویژه هماهنگ شده است.

کد خبر 395747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.