طراحی ۳ بازی برای کمک به بهبود کودکان اوتیسمی

اوتیسم پیش از سه سالگی بروز می‌کند و مبتلایان به آن در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی و تعاملات اجتماعی ضعف دارند.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، در مبتلایان به اوتیسم معمولاً حرکات تکراری یا مقاومت در مقابل تغییر در آن‌ها دیده می‌شود؛ درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد، اما مصرف دارو می‌تواند به بهبود کمک کند. اکنون روش‌های دیگری علاوه بر دارو درمانی برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به اوتیسم در حال توسعه است. کودکان اوتیسمی نیاز دارند انواع مختلفی از فعالیت‌های ساده مانند مسواک‌زدن و یا شستن ظرف‌ها را یاد بگیرند.

یک کودک با درک ضعیف و مهارت‌های ارتباطی پایین می‌تواند در انجام بعضی فعالیت‌ها ناامید شود. تولید بازی‌های دیجیتالی، راهکاری است که به ارتقاء و تقویت مهارت‌ها در این بیماران کمک می‌کند. محققان با راه‌اندازی یک استارتاپ مستقر در مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس مشغول فعالیت در این زمینه هستند؛ آن‌ها تا کنون سه بازی در سه سطح مختلف برای این بیماران طراحی کرده‌اند.

حورا تجریشی، مدیر این استارتاپ گفت: ما بازی‌های رومیزی را برای کودکان مبتلا به اوتیسم به صورت الکترونیکی بازسازی کردیم؛ در این صورت دسترسی به بازی در خانه نیز امکان‌پذیر است و از سویی امکان ارزیابی توسط کمک درمانگر نیز وجود دارد.

وی افزود: همچنین می‌توان بازی‌ها را برای هر کودک شخصی‌سازی کرد تا مراحل بهبود سریع‌تر طی شود. با این بازی‌ها علائم بیماری بهبود می‌یابد، بدین معنا که باعث افزایش تمرکز، افزایش برقراری ارتباط و  شناخت حالات عاطفی در بیماران می‌شود.

مدیر استارتاپ مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: درمانگر در این شیوه فعالیت بیمار را رصد می‌کند و به او امتیاز می‌دهد. اگر بیمار ارتقاء داشته باشد، وارد مرحله بعد و بازی دیگر می‌شود. ما در حال حاضر سه بازی در سه سطح تولید کردیم و تا پایان سال و نیمه اول سال آینده تعداد آن‌ها را به ۱۰ بازی افزایش می‌دهیم.

وی با بیان این‌که بازی‌های تولید شده توسط این استارتاپ، بیمار را کنترل می‌کند، گفت: بازی‌هایی برای این منظور در بازار وجود دارد، اما بر مبنای نیاز کودک نیست و تیم مشاوره و روانشناس در اغلب آن‌ها حضور نداشته است.

تجریشی افزود: ما تعامل خوبی با مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم و در فراخوان نوپای همگرای شرکت کردیم؛ حضور در دوره پیش شتابدهی این مرکز فرصتی را فراهم کرد تا رشد کنیم و بازارسازی خوبی برای محصول خود داشته باشیم.

کد خبر 395724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.