متمرکز یا پُراشتباه؟ مسئله این است

باتوجه به مصدومیت جوئل ماتیپ، دژان لوورن بار دیگر به ترکیب لیورپول بازخواهد گشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همین چند سال پیش بود، که زوج دفاعی "لورن-ماتیپ"، پاسخ قاطع لیورپول به زوج دفاعی "اسمالینگ-فیل جونز" منچستر بود. مدافعانی که اغلب پر اشتباه و آماده تعویض بودند و در حالی که هواداران ذره‌ای اعتماد به آنها نداشتند، برای چندین فصل پیاپی، زوج دفاعی این دو غول فوتبال انگلستان را تشکیل می دادند. اگرچه پس از گذشت مدتی، مدافع کامرونی پیشرفت قابل توجهی کرده و تبدیل به زوج اصلی ویرجیل فن دایک شده، اما مرد اهل کرواسی همان مدافع پراشتباه و گاها متمرکز قرمزها باقی مانده است.

حال "جوئل ماتیپ" صخره دفاعی لیورپول که در بعضی اوقات از ویرجیل فن دایک هم بهتر ظاهر شده، به دلیل مصدومیت به مدت شش هفته غایب است. غیبتی که شاید هواداران لیورپول را مضطرب و آشفته کرده، اما به دژان لورن فرصتی داده تا اشتباهات گذشته خود را جبران کند و به جانشینی مطمئن برای مرد کامرونی تبدیل شود.

متمرکز

بازگشت لورن به ترکیب قرمزها، موجی از ترس و اضطراب را به خانه هر هوادار لیورپول کشانده است. او در تک گل استفان اودی به قرمزها در لیگ قهرمانان اروپا مقصر بود. او همچنین در تک گل زود هنگام تاتنهام به لیورپول نیز مقصر شناخته شد؛ جایی که ضربه سون هیونگ مین پس از برخورد به سر لورن به تیرک دروازه آلیسون برخورد کرد تا "هری کین" تنها پس از یک دقیقه نخستین گل بازی را به ثمر برساند.

با این حال او سه هفته قبل، پس از بازی مقابل لسترسیتی، در تایید صحبت های کلوپ نحوه ایستادگی خود و ویرجیل فن دایک مقابل جیمی واردی را تحسین کرده بود!

لورن به همراه آدام لالانا علاقه زیادی به نشان دادن توانایی هایش به هواداران دارند؛ فرصتی که اکنون در اختیار او قرار گرفته و بعید است مرد کروات به راحتی از آن بگذرد. با این حال در چنین مقطعی او به عنوان یکی از موفقیت های تیم کلوپ به شمار می رود. از لورن به عنوان یک مدافع ضعیف تر در کنار یک مدافع کامل و بهتر باز گرفته می شود. پس شاید همان طور که حضور گومز و ماتیپ در کنار فن دایک، پیشرفت آنها را به دنبال داشت، بعید نیست زوج فن دایک - لورن هم به یکی از زوج های خط دفاعی تیم تبدیل شود و لورن در کنار فن دایک، گومز و ما تیپ به جمع مدافعان مطمئن لیورپول بپیوندد.

ترن هوایی!

پنج سال به عقب بازگردید. برندن راجرز، دژان لورن را از ساوت‌همپتون به خدمت گرفت. هنگامی فصل ۱۵_۲۰۱۴ شروع شد، کابوس هواداران به واقعیت پیوست. لورن در کنار بسیاری از خرید های بد و ضعیف باشگاه قرار گرفت و در کنار مارتین اسکرتل و سیمون مینیوله در چارچوب دروازه، یکی از ضعیف ترین خطوط دفاعی تاریخ باشگاه لیور پول را تشکیل داد.

چهار سال بعد، امره جان و آدام لالانا به چهره هایی دوست داشتنی در بین هواداران تبدیل شدند و دیووک اوریگی از بازیکنی معمولی، به بازیکنی تاثیرگذار تبدیل شد و جایگاه خود را در آنفیلد پیدا کرد.

و در حالی که ماریو بالوتلی و لازار مارکوویچ، تا سال ها نام بدترین خرید های لیورپول را بر دوش می کشیدند، لورن مدافع نامطمئنی بود که در بعضی از مسابقات مهم و حیاتی، تبدیل به یکی از ارکان اصلی خط دفاعی لیورپول می شد. او مدافع میانی ساوت‌همپتون نبود که دفاع لیورپول را متحول کرد، اما مشکلی بود که به راه حل تبدیل شد.

حضور لورن در لیورپول را می توان از طریق رقابت های اروپایی دنبال کرد. در سال ۲۰۱۵ با از دست دادن ضربه پنالتی مقابل بشیکتاش، باعث شد لیورپول پیش از مارس، از تمامی رقابت های اروپایی کنار برود. در سال ۲۰۱۶، پس از آنکه یورگن کلوپ جایگزین برندن راجرز شد، در دیدار برگشت دور یک چهارم نهایی لیگ اروپا مقابل دورتموند در کنار ممدو ساخو زوج تدافعی تیم را تشکیل داد و در کمال نا باوری گل پیروزی بخش لیورپول مقابل دورتموند را زد تا راه صعود به مراحل بالاتر هموار تر شود. در فینال لیگ اروپا در همان سال به خوبی مقابل کوین گامیرو مهاجم زهردار سویا ایستادگی کرد.

به ۲۰۱۸ برویم. لورن در فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۸ مقابل رئال مادرید به میدان رفت و در شبی که لوریس کاریوس یک تنه زحمات یک فصل هم تیمی هایش را بر باد داد، پاس گل تنها گل لیورپول را ساخته و پرداخته کرد. او با ضربه سر توپ را جلوی پای مانه انداخت تا مرد سنگالی با ضربه ای دقیق گل مساوی را به کهکشانی ها بزند. لورن در آن شب عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت و به خوبی در مقابل کریستیانو رونالدو ایستادگی کرد.

در پایان سال ۲۰۱۸ و پس از پایان جام جهانی در روسیه، لورن خود را یکی از بهترین مدافعان جهان معرفی کرد، اما پس از چند ماه بار دیگر روز از نو و روزی از نو شد. لورن پس از فن دایک، ماتیپ و گومز چهارمین گزینه برای بازی در پست دفاع وسط لیورپول بود و در حالی که تمام  سه بازیکن نام برده شده، حداقل سه بازی برای باشگاه انجام داده بودند، لورن هیچ گاه از ابتدا برای تیم به میدان نرفت، اما در ادامه فصل و با مصدومیت گومز و ماتیپ بار دیگر به ترکیب قرمزها بازگشت، اما دیگر خبری از آن روزهای خوب و بی نقص گذشته نبود.

حالا با وجود مصدومیت دوباره ماتیپ و آماده نبودن جو گومز، لورن بار دیگر به ترکیب لیورپول باز خواهد گشت. درست دو هفته مانده تا بازی حساس مقابل منچسترسیتی.

تاثیرات ویرجیل

 لورن بودنِ لورن هیچ وقت چیز عجیب و غریبی نبوده است. او با مصدومیتی از ناحیه لگن از روسیه بازگشت تا جای خود را در ترکیب اصلی به جو گومز جوان بدهد. در ادامه درخشش گومز باعث شد که در مواقعی که مرد انگلیسی و جوئل ماتیپ در دسترس بوده اند، هیچ گاه از لورن استفاده نشود.

شکست دو بر یک مقابل منچستر در اولدترافورد یکی از شاهکارهای لورن با پیراهن لیورپول است. شکست چهار بر یک مقابل تاتنهام، شکست سه بر صفر مقابل یونایتد در سال ۲۰۱۴ و ... همه و همه از شاهکارهای ضعیف لورن با پیراهن لیورپول است!

برخی اظهار داشتند که هیچ راهی برای بازگشت او وجود ندارد. در عوض حضور در کنار فن دایک، بار دیگر اثر گذاری فن دایک روی زوج دفاعی اش را نشان داد. اتفاقی که برای ماتیپ و گومز هم رخ داد: تبدیل شدن از یک مدافع کم تجربه و غیرمطمئن به یک مدافع کامل و کاملا مطمئن.

و لورن نشان داد که عملکردش وابسته به عملکرد زوج کناری اش می باشد. هنگامی که او با لیورپول قرارداد بست، راجرز معتقد بود که بازیکن شماره شش، نخستین انتخابش برای پست دفاع میانی است؛ اما اینگونه نبود، کلماتی که راجرز در مصاحبه اش به کار برد مخصوص مرد هلندی بود نه ورودی کم تجربه و تازه وارد از سنت ماری.

دوران بازی لورن در لیورپول بسته به مدافع کناری اش متفاوت بوده؛ خوب در کنار فن دایک و غیر قابل پیش بینی در کنار ساخو و ماتیپ. یکی از مشکلات زوج ماتیپ-لورن و ساخو-لورن نداشتن یک رهبر در خط دفاعی بود، اما حالا با آمدن فن دایک اوضاع طور دیگری رقم خواهد خورد.

یکی از دلایلی که باشگاه علاقه مند به خرید لورن شد، علاقه او به بازی در سمت چپ خط دفاعی ساوت‌همپتون بود. اما جالب است که او بهترین بازی های خود را در سمت راست دفاعی لیورپول، در کنار فن دایک یا ساخو انجام داده است.

بدون شک لورن یکی از فعالترین بازیکنان رختکن است(کلوپ اعتقاد دارد، حتی اگر با زبان مادری خود با دیگران صحبت نکند، باز هم در ارتباط با دیگران موفق است) اما با این حال یکی از پراشتباه ترین بازیکنان لیورپول نام دارد.

بزرگترین مشکل لورن در تصمیم گیری هایش است. کمتر پیش آمده که مرد کروات در لحظه تصمیم بگیرد و اکثرا هرگاه که در لحظه تصمیم خود را گرفته با اشتباهات و سوتی های زیادی همراه بوده است.

 بدترین لورن، می تواند بیشترین ضرر را به تیم کلوپ بزند اما در عین حال، بهترین لورن، بیشترین سود را به تیم کلوپ می رساند. اما تاریخ ثابت کرده که گرچه در بدترین شرایط باشگاه مثل زمانی که سوارز لیورپول را ترک کرد، لورن تنها امید دفاعی لیورپول بوده، اما هیچگاه موفق عمل نکرده است.

حال باید دید که همانند فصل گذشته و عملکرد فاجعه بار دژان لورن، هنگام مصدومیت جوئل ماتیپ، بار دیگر لورن قهرمانی را از قرمزها خواهد گرفت یا همه چیز به طرز دیگری رقم خواهد خورد!

کد خبر 395717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.