از تهدید تا توهین به رئیس‌جمهور در قم

پیام روحانی به پادشاه عربستان، طرح انتخاب نامزدها توسط بدنه جبهه‌ اصلاحات، حواشی راهپیمایی روز ۱۳ آبان و تغییرات متغیرهای پولی آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۱۴ آبان ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیام روحانی به پادشاه عربستان» به انعکاس اظهارات علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی پرداخت و نوشت: علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود نامه‌نگاری حسن روحانی با پادشاه عربستان را تأیید کرد و گفت: دولت همواره تأکید داشته که به دنبال صلح و ثبات منطقه است که همین رویکرد جانمایه نگارش نامه به پادشاهان دو کشور عربستان و بحرین بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ربیعی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی معتقد است که می‌توان دوجانبه‌های متعددی در منطقه ایجاد کرد.

ربیعی در بخش دیگری از این نشست گفت: تراز تجاری کشور سال ۱۳۹۱، ۱۱ هزار و ۹۳۳ میلیون دلار منفی بوده که سال ۱۳۹۷ با یک هزار و  ۶۹۸ میلیون دلار، مثبت شده است، در سال ۹۶ یک تکانه داشتیم و در سال ۹۴ و ۹۵ هم تراز تجاری ما مثبت بود، خود این آمار نشان می‌دهد که دولت برای حل مشکلات، معیشت و زندگی مردم ایستاده است؛ تولید داخلی به اشتغال زیاد گره خورده است، واردات کالای مصرفی ما ۳۱.۲ درصد در این مدت کاهش داشته است. وی افزود: با آمارهایی که از ستاد مبارزه با قاچاق دریافت کردیم، ۲ میلیارد دلار کاهش قاچاق کالا داشتیم. کاهش قاچاق کالا مرهون زحمت‌های نیروی انتظامی، وزارت کشور و دستگاه‌های مختلف است و همچنین سیاست‌های درست اقتصادی که با قاچاق کالا مقابله کند؛ اینها اقدامات خوبی بوده است، یک هزار و ۵۲۴ قلم کالا را از تعرفه‌ها خارج کردیم، فکر می‌کنم این عملکرد قابل دفاع بوده است. سخنگوی دولت گفت: بعد از فشار تحریم، حتی دانشجوی ایرانی در یک کشور مسلمان خارجی به خاطر تحریم‌ها تحت فشار است، در این فشارها در اقلام کشاورزی خودکفا می‌شویم، در حوزه دارو روز به روز وضعیت ما بهتر می‌شود، واردات ما رو به کاهش است؛ فقط قسمت‌های منفی ناشی از فشار تحریم، از جمله تورم، خروج پول نفت از اقتصاد ایران تا عدم تعادل در بازار ارز، اتفاقاتی است که دولت با آنها مواجه بوده است. ربیعی در دفاع از عملکرد دولت گفت: اگر هر کس دیگری که مدعی است در این موقعیت قرار داشت، حتماً وضعیت بدتر از شرایط کنونی بود، این دولت با تدبیر خود در ۵ سال رشد مثبت ۱۲ درصدی را تجربه کرد و دولتِ رشد منفی نبود، منهای تحریم که ما آن را هزینه عزت و استقلال ملت ایران می‌دانیم و دولت پای آن ایستاده است، اما دولت اعتقاد ندارد که ما فقط باید در تحریم زندگی کنیم. وی افزود: با اتکا به توان داخلی و پیروی از منویات رهبری، دولت روز به روز وضع بهتری را تجربه می‌کند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چالش سرا»» به بررسی طرح انتخاب نامزدها توسط بدنه جبهه‌ اصلاحات پرداخت و نوشت: طرح انتخاب نامزدها توسط بدنه جبهه ‌اصلاحات تصویب شد؛ این خبری بود که شب گذشته منتشر شد و به دنبال آن با واکنش‌هایی در فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها از سوی فعالان سیاسی همراه شد. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در جلسه یکشنبه شب خود، تصمیم‌گیری درباره لیست‌های انتخاباتی را به بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان واگذار کرد. به این صورت که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان شامل اعضای احزاب اصلاح‌طلب و همه فعالان سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب با عضویت در یک سامانه رای‌سنجی به نام طرح «سرا» می‌توانند در گزینش نامزدهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شرکت کنند. در این میان ابهامات و سوالات زیادی در رابطه با سازوکار و عملکرد این طرح وجود دارد. از جمله اینکه آیا همه جریان‌ها و طیف‌های سیاسی در این سامانه ثبت‌نام خواهند کرد؟ با توجه به اینکه در جامعه ما تحزب به معنای واقعی وجود ندارد چنین طرحی در جامعه توده‌وار ما چگونه عمل خواهد کرد و رای‌دهندگان به چه صورت مشخص خواهند شد که آیا واقعا از بدنه اصلاحات هستند یا نه؟ علی صوفی و سیدرحیم ابوالحسنی در گفت‌وگو با «ابتکار» به این سوالات پاسخ داده‌اند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید. 

پیش از این عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات، در پاسخ به این پرسش که آیا چنین سامانه‌ای می‌تواند به وعده مجمع روحانیون مبارز و شورای عالی اصلاح‌طلبان، برای غربال ‌کردن افراد اصلاح‌طلب واقعی و عدم تکرار اشتباهات گذشته در ارائه لیست‌های انتخاباتی موثر باشد، گفته بود: باید بپذیریم که این اولین تجریه است و تاکنون چنین طرحی در کشورمان محل آزمون و خطا قرار نگرفته است. لذا برای قضاوت و منکوب کردن این سامانه اندکی زود به نظر می‌رسد و باید درصورت اجرایی شدن اولیه پیرامون عملکرد آن که تا چه اندازه می‌تواند موثر واقع شود، قضاوت کرد. این طرح فقط یک پیشنهاد است و جزئیات آن هنوز منتشر و تصویب نشده است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از تهدید تا توهین به رئیس‌جمهور در قم» به بررسی حواشی راهپیمایی روز ۱۳ آبان پرداخت و نوشت: تخریب دولت از ابتدای روی کار آمدن حسن روحانی در دستور کار جریان دلواپس و افراطیون بوده و در این راستا از هیچ کوششی مضایقه نکرده‌اند و به فراخور موضوعات و مراسمات به تخریب و سیاه‌نمایی و گاه به اتهام و تهدید علنی رئیس‌جمهور پرداخته‌اند. پس از ماجرای مدرسه فیضیه قم و حواشی آن بسیاری فکر می‌کردند که دیگر چنین تجمعاتی با لحن تهدیدآمیز علیه رئیس‌جمهور و دولت شکل نخواهد گرفت، اما حواشی راهپیمایی ۱۳ آبان در قم نشان داد که دلواپسان هنوز هم درگیر ماجرای استخر فرح هستند؛ چنانکه در تابلو نوشته‌هایشان با درج شعار «‌ای مدعی بهشت برجام، استخر فرح تو را سرانجام» علنا به تهدید رئیس‌جمهور پرداختند. با این رویه در کشور سنگ به روی سنگ بند نخواهد شد و باید هر روز شاهد بلوای جدیدی باشیم. از این رو باید دستگاه‌های امنیتی و قضائی با جدیت تمام به این موضوع ورود کنند.دلواپسان تاکنون به کررات نشان داده‌اند که از هر موضوع و مراسمی برای تخریب دولت و پیشبردن اهداف و منویات خود استفاده می‌کنند. اتاق فکر جریان دلواپس این تخریب‌ها را در ۳ سطح بررسی و به میدان می‌فرستد. سطح نخست دلواپسان بهارستان‌نشین، سطح دوم فعالان سیاسی دلواپس که در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به هجمه و تخریب علیه دولت می‌پردازند. سطح سوم نیز افراد عادی هستند که معمولا در مراسم‌ها و گردهمایی‌ها با شعار و بالابردن پوستر و پلاکارد به تخریب علیه دولت می‌پردازند که نمونه عملی آن را می‌توان در تجمع ۲۵ مرداد سال گذشته در مدرسه فیضیه دید که پلاکاردهایی با مضامینی چون «ای آنکه مذاکره شعارت؛ استخر فرح در انتظارت» در مخالفت با دولت و تهدید علنی رئیس‌جمهوری به دست گرفتند. البته گویا دلواپسان قرابت دیرینه‌ای با استخر فرح و به‌کار بردن این واژه در شعارها و مخالفت‌هایشان و طرح‌هایشان دارند. چرا که طی مقاطع گذشته نیز در تهدیدات خود علیه رئیس‌جمهور چندین بار از استخر فرح نام برده‌اند. جالب‌ تر اینکه اینگونه شعارها و تابلو نوشته‌ها در اکثر موارد در قم مشاهده می‌شود و انگار عده‌ای می‌خواهند قم را محل و توپخانه‌ای علیه دولت قرار دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رویـای پوچ تـرامپ بـرای دلار» به بررسی تغییرات متغیرهای پولی آمریکا پرداخت و نوشت:  رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ بار دیگر از مقامات فدرال‌رزرو خواست با کاهش بیشتر نرخ بهره هدف، ارزش دلار آمریکا را در برابر سایر ارزها تضعیف کنند. پس از آنکه بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست این هفته خود ۲۵/ ۰ درصد نرخ بهره را کاهش داد، ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر جهان کاهش یافت، اما به نظر می‌رسد این کاهش آن‌طور که باید رئیس‌جمهوری آمریکا را راضی نکرده است. ترامپ در واکنش به کاهش ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا گفته است که نرخ بهره باید بیشتر و سریع‌تر از میزان فعلی کاهش پیدا کند، چرا که با توجه به مشکلات تولیدکنندگان آمریکایی به دلیل دلار نیرومند تصمیم فعلی فدرال‌رزرو تنها ریشخند زدن به مشکلات آنان است. ترامپ با بیان اینکه آمریکا اکنون بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشور دنیا است افزود: نرخ بهره باید پایین‌تر از آلمان و ژاپن باشد اما (وضعیت کنونی) کاملا معکوس است. مشکل ما چین نیست، مشکل ما همین فدرال‌رزرو است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شلوار دو تایی‌ها» به بررسی موضوع تلاش عده‌ای برای ترویج چندهمسری در کشور پرداخت و نوشت: در حالی که ازدواج جوانان و بالا رفتن سن ازدواج و به تبع آن کاهش فرزندآوری و پیر شدن جمعیت در این چند سال به یکی از چالش‌های مهم کشور تبدیل شده است و از سوی دیگر بسیاری از جوانان به دلیل گرانی و نابسامانی اقتصادی کشور قادر به تامین مالی هزینه‌های زندگی و ازدواج نیستند و حتی در مواردی از عهده خرج و مخارج خود نیز برنمی‌آیند و فقر عاطفی بر زندگی‌شان سایه انداخته است، عده‌ای با حمایت برخی از رسانه‌ها به دنبال احیای شیوه‌ای از زیست اجتماعی و فرهنگی به نام «چند همسری» در کشور هستند.

چند روز است که پوستری تبلیغاتی از یک کارگاه آموزشی تحت عنوان «مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری» از سوی موسسه خاصی -که مشخص نیست با چه هدف و نیتی راه‌‎اندازی شده است- در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. طراح پوستر سعی کرده است با تصویرسازی مثبت یک خانواده چهار همسری شاد را به تصویر بکشد، بنابراین مردی با چهره کاملا مذهبی و چفیه‌ای بر گردن و چهار زن شاد و خندان با پوشش چادر را در تصویر جا داده است. این نوع پوشش نماینده طبقه خاصی از جامعه است و این پوستر با زبان سکوت این ذهنیت را ایجاد می‌کند که گویی این رسم به طور ویژه در این گروه از جامعه -که عکس‌های پوستر آن را نمایندگی‌ می‌کند- رواج دارد و این گروه از جامعه طرفدار این سبک از زندگی هستند. 

به رغم این که طراح این پوستر جنجالی تلاش کرده از خانواده چندهمسری تصویری مثبت و شاد بسازد، اما چون این موضوع برخلاف واقعیت‌های موجود جامعه است، این پوستر بیشتر از آن که زندگی گرم خانوادگی را نشان دهد، نوعی استفاده ابزاری از زنان را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند، به نحوی که انزجار بسیاری از مردم و مسئولان را برانگیخته است.

طنز تلخ این کارگاه آموزشی موضوعات و محورهای آن است که از ضرورت احیای فرهنگ چند همسری و الزامات آن سخن می‌گوید. با توجه به کپشن پوستر این کارگاه قرار است موضوعاتی مانند «ضرورت احیای فرهنگ چند همسری»، «الزامات تشکیل خانواده‌های چندهمسری»، «مهارت‌های ارتباطی خانواده چند همسری و...» آموزش داده شود.

کد خبر 395679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.