۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
گام به گام تا شهر خلاق

نوآوری و خلاقیت در شهر موجب ایجاد فرصت‌های جدیدی می‌شود البته در این راه بسترسازی برای خلق راه حل‌ها و روش‌های جدید تنها بر عهده یک سازمان نیست، بلکه تمامی ارگان‌های هوشمند شهر باید با همسویی برای تحقق این هدف تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فناوری‌ها و روش‌های نوآورانه برای پاسخ‌دهی به مسائلی به وجود آمده‌اند که قبل از این در شهرها وجود نداشت، افزایش جمعیت، مسائل گسترده شهرهای امروزی و ورود فناوری‌های پیشرفته به شهرها در چند دهه گذشته موجب شده تا تغییر نوع عملکرد مدیریت شهری الزام‌آور شود.

 امروزه سیستم‌های سنتی و قدیمی شهرها دیگر توان جوابدهی به تغییرات محیط را ندارند و لازم است برای رسیدن به مولفه‌های پایداری و زیست پذیری، نظام شهر خود را ارتقا دهد، در این راستا در نظر داشتن تکنیک‌هایی که بتواند یک شهر را با توجه به شرایط جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی آن در یک یا چند زمینه سرآمد کند ضرورت دارد، از این روش‌های جدید به نام روش‌های خلاق نام برده می‌شود.

برای اینکه خلاقیت در حوزه‌های مختلف شهر شکل بگیرد، ابتدا باید هر کدام از سازمان‌های شهر فرآیند هوشمند سازی را در نظام مدیریتی خود انجام دهند و نوع ارتباط آنها با سایر نهادها نیز اصلاح شود.

نوآوری و تغییر سبک زندگی شعار امسال روز جهانی شهرها  

زمینه برای پیاده‌سازی روش‌های خلاقانه و نوآور تنها با فراهم آوردن بسترهای فنی و تخصصی ممکن نیست، بلکه جامعه شهری نیز باید برای استفاده از این فناوری‌ها آماده باشد، فرهنگ شهرنشینی، فرهنگ شهروندی و تفاوت میان این دو مقوله‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا همه کسانی که در شهر ساکن هستند نسبت به حقوق شهروندی و چگونگی استفاده از امکانات شهری آگاهی ندارند یا بعضا آن را رعایت نمی‌کنند که در این صورت پیاده‌سازی روش‌های خلاقانه و تکمیل فرآیند رسیدن به شهر خلاق ممکن نیست.

امیر حسین شبانی کارشناس شهرسازی در این‌باره می‌گوید: سبک زندگی یک جهان بینی و نگاهی در مقیاس کلان است که انسان نسبت به خود، محیط اطراف و همنوعانش دارد، در این تعریف جامع، فرهنگ و مذهب، عرف، اعتقادات فردی و جمعی، آداب و رسوم و عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این سبک زندگی را تعریف می‌کنند.

وی با اشاره به نقش شهرها در تعریف سبک زندگی، می‌افزاید: چنانچه تغییرات ۲۰ تا ۳۰ سال شهرهای مختلف را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تا مدتی قبل چندان مورد توجه نبوده است و مردم به دلیل شان اجتماعی و منافع فردی از وسایل شخصی استفاده می‌کردند.

این کارشناس شهرسازی ادامه می‌دهد: به دلیل برخی اقدامات انجام شده در شهرها، این نوع دیدگاه نسبت به حمل و نقل درون شهری تغییر کرد و مردم دیگر خودرو شخصی را مظهر شان اجتماعی و فرهنگ فاخر نمی‌دانند و میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است.

شبانی با تاکید بر اینکه محیط بر تعریف سبک زندگی اثرگذار است، تصریح می‌کند: تحلیل، بررسی و تلاش مدیران و برنامه‌ریزان شهر برای تغییر سبک زندگی و رفتاری که به واسطه نوع دیدگاه‌های ذهنی شهروندان در بستر عینی انجام می‌شود، کافی نیست.

وی تاکید می‌کند: تغییر سبک زندگی نیازمند تحلیل جامع، جامعه شناسانه و کارشناسانه از سبک زندگی شهروندان در کلانشهرها و سایر شهرها است، شناخت عوامل محیطی موثر بر سبک زندگی زمینه را برای اصلاح و بهبود نوع زیست شهروندان در شهرها فراهم می‌کند.

این کارشناس شهرسازی تاکید می‌کند: تغییر سبک زندگی مقوله‌ای جامع است و تا زمانی که تحلیل کامل و علمی از تعریف سبک زندگی اصفهانی‌ها در شهر اصفهان انجام نشود، ارائه راه حل جوابی صرفا سطحی و موضعی است.  

شبانی اظهار می‌کند: تغییر سبک زندگی یکی از سرفصل‌های مهم و اساسی در نظام مدیریت شهری است و شهرهایی اقدام به بررسی و تغییر سبک زندگی می‌کنند که از بلوغ مدیریتی برخوردار هستند و به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت شهری صرفا با جمع‌آوری زباله، آسفالت خیابان‌ها و انجام اقدامات حداقلی نمی‌تواند مدیریتی جامع را بر شهر داشته باشد.

وی می‌گوید: شهرداری صرفا یک متولی حداقلی است و چنانچه ارتباط موثری با خبرگان اجتماعی وجود نداشته باشد، معضلات پیچیده و بنیادین گریبانگیر شهر شده و با اعمال مدیریت حداقلی و  بکارگیری سیستم‌های سنتی امکان مقابله و رفع این مشکلات وجود ندارد.

بنا بر صحبت‌های این کارشناس، چنانچه شهری بخواهد به خلاقیت برسد سیستم‌های سنتی آن باید بروز شود تا پاسخگوی نیازهای امروزه شهروندان باشد و مولفه‌های یک شهر خلاق را کسب کند؛ در ادامه تجربیات و تلاش مدیران سه کلانشهر کشور را برای دستیابی به زیرساخت‌های نوآورانه و رسیدن به شهر خلاق می‌خوانیم:

خرید نرم افزارهای تعیین منابع پایدار مالی

ناصر رضایی، مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز با اشاره به شعار مدیریت علمی، می‌گوید: سعی داشته‌ایم تمامی طرح‌ها و تصمیمات در حوزه شهرسازی بر مبنای تحلیل‌های علمی باشد، لایه‌های اطلاعاتی شهر اطلاعاتی درباره وضع موجود را به صورت کامل مورد استفاده شهرداری الکترونیک قرار می‌دهد تا براساس آن تحلیل‌ها و تصمیمات درستی گرفته شود.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی در این زمینه، اظهار می‌کند: شهرداری شیراز در تلاش است تا برای ساماندهی کوچک‌ترین و ساده‌ترین موضوعات شهر نیز از نرم افزارهای بروز دنیا استفاده کند در این راستا سفارش ماژورهایی را داده‌ایم که به صورت ویژه برای شهرداری شیراز  طراحی و در بخش‌های مختلف استفاده شود.

مدیر کل امور شهرسازی شهرداری شیراز ادامه می‌دهد: این سامانه‌ها با بروزرسانی اطلاعات، خروجی‌هایی را تحویل می‌دهد تا بازخورد اقداماتی که در سال‌های گذشته در کلانشهر شیراز انجام شده، مشخص شود.

رضایی با بیان اینکه رصدخانه شهری شهرداری شیراز به منظور فراهم آوردن فضایی برای تحلیل اطلاعات شهری به وجود آمده است، خاطرنشان می‌کند: حوزه فناوری اطلاعات و سازمان فاوا نیز به زیرساخت‌های جی آی اس مبنا و زیرساخت‌هایی مجهز شده تا نرم افزارهای تحلیلی را تهیه و بارگذاری کند.

وی تصریح می‌کند: حوزه معاونت برنامه‌ریزی به عنوان حوزه‌ای متمرکز که سایر بخش‌ها را رصد می‌کند، ماژورهایی را طراحی کرده است که می‌تواند در پایش عملکرد ماهیانه مدیران موثر باشد و به لحاظ تخصصی، عملکردی، مالی و اداری خروجی‌های مناسبی را در اختیار شهرداری بگذارد.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز تاکید می‌کند: این شهرداری در نظر دارد، در سال جاری یا سال آینده نرم افزارهایی را با هدف محاسبه تمامی درآمدها و هزینه‌هاخریداری کند تا بر مبنای آن منابع پایدار مالی و بخش‌های دارای درآمدهای پایدار، شناسایی شود.

رضایی اظهار می‌کند: اتاق‌های فکری نیز در حوزه‌های مختلف پایه‌ریزی می‌شود تا مدیران شهری با در اختیار داشتن منابع اطلاعاتی و داشبوردهای مدیریتی، تصمیم گیری درستی درخصوص مسائل شهری داشته باشند.

بین‌المللی شدن و تکثر فضاهای شهری

محمدرضا حسین‌نژاد، معاون شهرسازی ومعماری شهردار مشهد با بیان اینکه مشهد مقدس نیز برای رقابت در این شرایط نیاز به اتخاذ رویکردهای نو در برنامه‏‌ریزی، متفاوت با آنچه در برنامه‏‌ریزی سنتی شهرهای کشور مطرح بوده، دارد، اظهار می‌کند: جهانی‌ شدن و رقابت میان شهرها در کشور برای جذب سرمایه‌‏های متحرک به خصوص سرمایه انسانی باعث ایجاد شهرهای متمایز از نظر وجود طبقه خلاق و نوآور در ایران شده است.

وی می‌افزاید: شهرداری مشهد نیز با تاکید بر ایجاد شهر خلاق و نوآور به دنبال اتخاذ رویکردی نو در مدیریت شهر است تا با تمرکز ویژه بر برنامه‌ریزی برای توسعه شهر با محوریت جذب طبقه خلاق، توسعه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی و در نهایت رشد اقتصاد شهر برمبنای خلاقیت و نوآوری گام بردارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد تصریح می‌کند: از مهمترین برنامه‌های شهرداری مشهد، بین‌المللی شدن و تکثر فضاهای شهری است زیرا ساختارهای کالبدی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی که دگرگون شود تحول بنیادین معنای مکان و جستجوی پایگاه‌هایی متفاوت در مشهد مقدس را همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: عمده فعالیت‌های تعریف شده در آینده شهر مشهد به صورت اجرایی در مراکز رشد و کارآفرینی وابسته به دانشگاه‌ها و بر جهت‌گیری‌های مشخص خصوصی‌سازی، ایجاد صنایع کارگاهی، تعریف خوشه‌های صنعتی و هولدینگ‌های کسب و کاری در این مراکز و بخشهای مفصل‌تری با عنوان پارک‌های علم و فناوری و دفاتر انتقال تکنولوژی به منظور ارتباط صنعت با دانشگاه تاکید شده است.

حسین نژاد عنوان می‌کند: بدین منظور از ایجاد پارک‌های علم و فناوری شهری تا فعالیت‌های غیر انتفاعی مرتبط با موزه‌ها و نمایشگاه‌های خلاقیت هنری می‌تواند طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های شهر خلاق و نوآور در آینده شهر مشهد باشد.

تلاش برای برندسازی موسیقی کرمانشاه

مهدی عبدالمالکی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی کرمانشاه می‌گوید: پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرآیندی است که باید در یک پروسه زمانی انجام و زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری کرمانشاه از سال گذشته فرآیند پیوستن به شهرهای خلاق را آغاز کرده است، اظهار می‌کند: انجام اقدامات لازم در این زمینه تنها وظیفه شهرداری نیست بلکه تمامی سازمان‌های استان نیز باید در این فرآیند نقش داشته باشند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی کرمانشاه می‌افزاید: پیوستن به شبکه شهرهای خلاق نیازمند عزمی استانی است تا مدیران ارشد استان، نمایندگان مجلس، اعضای شورای اسلامی شهر، شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بتوانند این فرآیند را متناسب با پارامترهای مورد نظر یونسکو به انجام برسانند.

عبدالمالکی تاکید می‌کند: مقدمات خلاقیت در عرصه موسیقی از سال گذشته فراهم شده و خواهش ما این است نگاه مثبت و جدی‌تری از طرف مسئولان استان نسبت به این نوع از خلاقیت وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: تبادلات فرهنگی و خلاقیت در عرصه‌های مختلف فرهنگی از جمله موسیقی، تاثیر بسزایی در رونق گردشگری شهرهای خلاق دارد و در حال حاضر هفت یا هشت شهر دنیا موفق به برندسازی درحوزه موسیقی شده‌اند.

ایجاد پنج نیروگاه خورشیدی در همدان

حسن محمدی، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز در این باره می‌گوید: کلانشهر همدان در میان شهرهای اسلامی به عنوان پایلوت شهر سبز پایدار جهان اسلام انتخاب شده است، بر این اساس ۱۱ شاخص برای همدان در نظر گرفته شده و در این راستا شهرداری همدان در تلاش است تا به این مولفه‌ها دست پیدا کند.

وی با اشاره به تلاش کلانشهر همدان برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو، می‌افزاید: شهرداری همدان با انجام مطالعات و همکاری‌های مشترک با سازمان یونسکو تلاش دارد تا در یکی از زمینه‌های معماری و شهرسازی به عنوان شهر خلاق انتخاب شود.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان تصریح می‌کند: ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، ایجاد پیاده‌راه‌ها، احیای کاروانسراها، تبدیل اتوبوس‌های دیزلی به برقی و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری از جمله شاخصه‌های مدنظر برای شهر سبز پایدار است.  

محمدی خاطرنشان می‌کند: تاکنون پنج نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی در کلانشهر همدان ایجاد شده و برنامه سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز در حال انجام است، به علاوه در تلاش هستیم تا قرارداد تبدیل خودروهای برقی به دیزلی را نهایی کنیم.

کد خبر 395676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.