برخلاف برآوردها رشد اقتصادی غیرنفتی امسال مثبت است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس برآوردها و علایم رشد اقتصادی امسال مثبت و برخلاف برآورد بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و نهادهای پژوهشی داخلی خواهد بود.

به گزارش ایمنا، فرهاد دژپسند امروز -دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه- در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در رابطه با رشد اقتصادی  امسال کشور، اظهار کرد: برآورد بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پولی و همچنین برخی از نهادهای پژوهشی داخلی کشور از رشد اقتصادی امسال این بوده که رشد اقتصادی امسال بین منفی ۴.۵ درصد تا منفی ۹.۵ درصد خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: یکی از دلایل آن‌ها بحث نفت بود اما آمارهای سه ماهه نخست سال جاری و برآورد مرکز آمار ایران از رشد ماهه امسال این امیدواری را ایجاد کرده که رشد اقتصادی غیرنفتی متفاوت از برآوردها باشد.

دژپسند گفت: رشد اقتصادی غیرنفتی سه ماهه نخست امسال ۴ دهم درصد مثبت بوده و برآورد ما این است که رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: علائم هم نشان می‌دهد که رشد اقتصادی غیرنفتی می‌تواند مثبت باشد و بررسی وضعیت واحدهای تولید در استان‌های مختلف براساس آمار وزارت صمت و جهاد کشاورزی حاکی از روند مثبت است و همچنین براساس چک کردن پارامترهای مختلف مثل مصرف برق در بنگاه‌های اقتصادی و حمل و نقل حاکی از آن است که رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای امسال بخش کشاورزی ۶ و نیم درصد رشد داشته است، اضافه کرد: براساس برآورد ما از تولید برنج امسال به خودکفایی خواهیم رسیم و براین اساس امیدواریم رشد مثبت داشته باشیم.

دژپسند در مورد اجلاس اخیر FATE ادامه داد: این اجلاس شرط گذاشته است که ما باید تا فوریه آینده در صورتی که لوایح به تصویب نرسد وارد لیست سیاه خواهیم شد بنابراین ما در حال بررسی این بحث هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در رابطه با دستور فروش اموال مازاد بانک‌ها خاطرنشان کرد: برای واگذاری شرکت‌ها، دارایی‌ها و اموال مازاد بانک‌ها برنامه جامع داریم و براساس این برنامه امیدواریم تا با مشارکت بخش خصوصی این واگذاری‌ها را انجام دهیم که البته در آینده نزدیک در قالب یک پیوست رسانه‌ای جامع در این مورد اطلاع‌رسانی انجام خواهیم داد.

وی افزود: این موضوع ابعاد مختلفی از جمله اموال تملیکی بانک‌ها و اموال مازاد و شرکت‌های فعال دارد و همه این موارد در قالب یک سایت بارگذاری شده و در حال تکمیل اطلاعات هستیم و امیدواریم در هفته آینده این کار رونمایی شود و در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

کد خبر 395674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.